به گزارش اکوایران، آذربایجان روسیه را به ناتوانی در اجرای توافق قره باغ متهم کرد.

بنا بر گزارش خبرگزاری الجزیره، آذربایجان روسیه و ارمنستان را متهم کرده که به توافق آتش بس در قره‌باغ کوهستانی عمل نکرده‌اند‌. این در حالی است که مسکو پیشنهاد میزبانی مذاکرات صلح جدید را داده و اتحادیه اروپا از باکو و ایروان خواسته است از «اعمال‌خشونت و لفاظی‌های تند» علیه یکدیگر خودداری کنند.

انتقاد دولت آذربایجان از روسیه در حالی مطرح شده که الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان و نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان در بروکسل برای گفت و گو با هدف حل و فصل مناقشه قره‌باغ کوهستانی دیدار کرده‌اند.

از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، این دو همسایه دو جنگ بر سر منطقه کوهستانی کوچکی که بخشی از آذربایجان است و حدود 120000 ارمنی در آن ساکن هستند، داشته‌اند. باکو و ایروان از آن زمان جنگ ۲۰۲۰ بر سر یک توافق صلح مذاکره می کنند. با این حال، با محاصره این منطقه توسط آذربایجان و بستن تنها راه زمینی بین قره باغ و ارمنستان در اوایل هفته گذشته، تنش‌ها دوباره شعله ور شد.

در این شرایط، روسیه روز شنبه اعلام کرد که آماده برگزاری نشست سه جانبه با ارمنستان و آذربایجان در سطح وزرای خارجه است و گفت که این امر می تواند با نشست مسکو برای امضای معاهده صلح پیگیری شود. در این بیانیه تصریح شده که بخش جدایی‌ناپذیر این پیمان باید «ضمانت‌های قابل اعتماد و روشن حقوق و امنیت ارامنه قره‌باغ» و اجرای توافقات قبلی بین روسیه، آذربایجان و ارمنستان باشد.

باکو - که اصرار دارد هر گونه تضمین امنیتی برای جمعیت ارمنی قره باغ باید در سطح ملی ارائه شود و نه از طریق یک مکانیسم بین المللی - به تندی به این بیانیه پاسخ داد. در این بیانیه باکو اظهار شده که بیانیه روسیه «باعث ناامیدی و سوء تفاهم می‌شود» و با اعلامیه‌های مسکو در حمایت از تمامیت ارضی آذربایجان در تناقض است. در این بیانیه آمده: «طرف روسی اجرای کامل توافق را در چارچوب تعهدات خود تضمین نکرد» و افزود که مسکو «هیچ کاری برای جلوگیری از رسیدن» تجهیزات نظامی ایروان به نیروهای جدایی طلب در قره باغ انجام نداد.

در همین حال، در بروکسل، رئیس شورای اروپا، شارل میشل، که نقش میانجی‌گر مذاکرات بین رهبران آذربایجان و ارمنستان را بر عهده دارد، گفت که گفت‌وگوهای میان طرفین «صادقانه و اساسی» بوده است. میشل گفت: «پیشرفت واقعی به گام‌های بعدی بستگی دارد که در آینده نزدیک باید برداشته شوند.  به عنوان یک اولویت، اعمال خشونت و لفاظی‌های تند باید متوقف شود تا زمینه مناسب برای مذاکرات صلح و عادی سازی فراهم شود». وی افزود: «جمعیت ساکن در این مناطق نیاز به اطمینان خاطر نسبت به حقوق و امنیت خود دارند». میشل گفت همچنین اتحادیه اروپا را تشویق می‌کند که آذربایجان مستقیماً با ارامنه قره‌باغ گفتگو کند تا اعتماد بین طرفین افزایش یابد.

رئیس شورای اروپا گفت که قصد دارد یک جلسه جدید بین علی اف و پاشینیان در بروکسل و نشست دیگری در اسپانیا در ماه اکتبر با حضور اولاف شولز صدراعظم آلمان و امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه ترتیب دهد. علاوه بر اتحادیه اروپا، ایالات متحده نیز طرفین را برای دستیابی به توافق صلح تحت فشار قرار داده است.روسیه، دلال سنتی قدرت در منطقه، به واسطه جنگ در اوکراین از مسایل منطقه منحرف شده و خطر کاهش نفوذ در آن‌جا را احساس می‌کند.