به گزارش اکوایران، مایکل مک‌کال، نماینده جمهوری‌خواه و رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده در روز سه‌شنبه به العربیه گفت: «توضیحات وزارت خارجه به کنگره در مورد پرونده رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران کاملا غیرقابل قبول بود».او افزود: «کنگره باید بداند که چرا نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و مجوز امنیتیش معلق شده و اکنون تحت تحقیقات اف‌بی‌آی قرار دارد».

مک‌کال گفت: «این فرد کسی است که ماموریتش مذاکره با جمهوری اسلامی بوده و هیچ مسئله‌ای نمی‌تواند از این مهمتر باشد. من از وزارت خارجه برای تشکیل یک جلسه توجیهی محرمانه پیگیر خواهم شد».

مک کال در 30 ژوئن به آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه نامه نوشت و خواستار «توضیحات کامل و شفاف» درباره تحقیقات درباره راب مالی، شده بود.وزارت خارجه قبلا گفته بود که تا روز سه‌شنبه جزییات پرونده مالی را ارائه خواهد کرد.

 به نوشته رویترز، دفتر مک کال اعلام کرد، دستیار وزیر امور خارجه ایالات متحده در امور قانونگذاری به کنگره اعلام کرده که این وزارت‌خانه یک «فرآیند کامل و جامع» برای ارزیابی صلاحیت افراد برای دسترسی به اطلاعات طبقه بندی شده دارد و «بر اساس سیاست‌ها و رویه‌های دیرینه قوه مجریه و وزارت امور خارجه، این وزارتخانه در موقعیتی نیست که اسناد یا اطلاعات بیشتری در رابطه با موضوع مجوز پرسنلی-امنیتی ارائه دهد.»

مک کال در بیانیه ای کوتاه گفت: این یک پاسخ کاملا غیرقابل قبول است. مک کال افزود: «کنگره سزاوار است دقیقاً بداند که چرا مجوز امنیتی فرستاده ویژه آمریکا (برای) ایران به حالت تعلیق درآمد، سپس از سمت خود تعلیق شد و اکنون، طبق گزارش‌های خبری، توسط اف‌بی‌آی در حال بررسی است.» 

هم‌چنین، آنتونی بلینکن،در بخشی از مصاحبه خود با شبکه تلویزیونی ام‌اس‌ان‌بی‌سی درباره موضوع تعلیق مجوزهای امنیتی رابرت مالی و بازجویی از او به علت کوتاهی در نگهداری اسناد طبقه‌بندی شده گفت: «این یک موضوع شخصی است اما چیزی که می‌توانم بگویم این است که راب مالی را برای سال‌های بسیار زیادی می‌شناسم، او کسی است که زندگی و حرفه‌اش را وقف خدمت به کشورش کرده و این کار را به‌طور تحسین‌برانگیزی انجام داده است.»