به گزارش اکوایران، عناوین زیر مهمترین سرخط‌های خبری نیم روز گذشته هستند:

اصرار کمیته روابط خارجی مجلس آمریکا بر روشن شدن مسئله رابرت مالی

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره اقدام وزارت خارجه در واکنش به «ضرب‌الاجل کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان برای ارائه توضیحات بیشتر درباره وضعیت رابرت مالی گفت که «وزارت خارجه نظارت نمایندگان را جدی تلقی می‌کند.»

به گفته متیو میلر نامه مربوطه از رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان دریافت شده و هماهنگی‌های لازم در این رابطه انجام خواهد شد.

جمعه دهم تیرماه مایکل مک‌کال رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده خواستار توضیحات بیشتر او در این رابطه حداکثر تا پایان وقت اداری روز یازدهم ژوئیه شد.

در این نامه همچنین از وزارت امور خارجه و کاخ سفید خواسته شده تا آبرام پالی، نماینده (فعلی) ویژه در امور ایران و برت مک گورک هماهنگ‌کننده شورای امنیت ملی برای خاورمیانه و شمال آفریقا را برای شهادت در یک جلسه عمومی و ارائه یک گزارش محرمانه به این کمیته تا پایان ماه ژوئیه مامور کنند.

طرح محرمانه واشنگتن و تل آویو برای ایجاد یک مسیر زمینی

به نوشته انتخاب، یدیعوت احارانوت مدعی شد، علیرغم همه احتمالات و درحالی که روابط بین اسرائیل و ایالات متحده در اوج خود نیست، تل‌آویو و واشنگتن در حال پیشبرد طرحی محرمانه برای ایجاد یک مسیر زمینی پیوسته هستند که امارات متحده عربی، عربستان سعودی، اردن و اسرائیل را به هم متصل کرده و از خلیج فارس مستقیما به بنادر دریایی اسرائیل منتهی می شود. این مسیر در وهله اول، برای ترانزیت کالا از شرق به اروپا از طریق اسرائیل و در مرحله بعد، برای جابجایی گردشگران در نظر گرفته شده است.

در ادامه این مطلب آمده است: کامیون ها با استفاده از این مسیر زمینی می توانند به حمل کالا بپردازند. این مسیر هزینه و زمان حمل و نقل را در مقایسه با وضعیت فعلی به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. بر اساس مطالعه ای که توسط وزارت خارجه اسرائیل و دولت ایالات متحده انجام شده، تخمین زده می شود که این مسیر می تواند زمان ترانزیت را 2-3 روز تا چند هفته و هزینه ها را حدود 20 درصد کاهش دهد.

واکنش آمریکا به توقیف نفتکش خارجی توسط سپاه

در پی توقیف نفتکش خارجی حامل سوخت قاچاق توسط نیروی دریایی سپاه، پایگاه خبری المانیتور گزارش داد که  یک سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریای آمریکا در بحرین، در گفت‌وگو با این پایگاه خبری این توقیف را تایید کرد.

المانیتور در ادامه به ادعاهای این مقام ارتش آمریکا پرداخته و نوشت: "تیم هاوکینز" در ایمیلی به المانیتور در این باره گفت که «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در ۶ ژوئیه یک کشتی تجاری را که احتمالا در فعالیت‌های قاچاق نقش داشته و در حال عبور از خلیج فارس در آب‌های بین‌المللی بوده است به اجبار توقیف کرد.»

هاوکینز در ادامه نوشت: «نیروهای دریایی آمریکا تجهیزات دریانوردی را اعزام کرد تا به دقت وضعیت را رصد کنند. در نهایت، ارزیابی نیروهای دریایی فرماندهی مرکزی این بوده که شرایط این رخداد متضمن پاسخ فراتر نیست.»

به گزارش المانیتور، این سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا گفت که «نیروهای دریایی آمریکا برای صیانت از حقوق کشتیرانی در عبور و مرور دریانوردی قانونی در آب‌های پراهمیت خاورمیانه هوشیار و آماده‌اند.»

توافق اتحادیه اروپا و آمریکا برای انتقال داده‌های شخصی کاربران

این توافق فرا-آتلانتیکی برای شرکت‌های بزرگ فناوری جهان همچون متا و گوگل و همچنین کسب‌وکارهای چندملیتی که بر جریان آزاد داده‌ها متکی هستند، اهمیت زیادی دارد.

پس از دریافت تضمین‌های لازم مبنی بر نحوه دسترسی آژانس‌های اطلاعاتی ‌آمریکا به اطلاعات کاربران و همچنین ایجاد مکانیسم جبران خسارت برای ساکنان اتحادیه اروپا، بروکسل روز دوشنبه اعلام کرد که انتقال داده‌های شخصی کاربران به ایالات متحده می‌تواند از این پس به صورت قانونی انجام شود. 

این توافق که به عنوان «چارچوب حریم خصوصی داده اتحادیه اروپا-ایالات متحده» شناخته می‌شود، در عین حال به شهروندان اروپایی این امکان را می‌دهد که هر زمان احساس کردند اطلاعات شخصی‌شان به‌طور نادرست توسط سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا جمع‌آوری شده باشد، شکایت کنند.

این توافق سه سال پس از آن صورت می‌گیرد که «دیوان دادگستری اتحادیه اروپا» رای کفایت قبلی در مورد «سپر حریم خصوصی اتحادیه اروپا و ایالات متحده» را باطل کرده بود. «رای کفایت» به این معنی است که بروکسل به این جمع‌بندی رسیده که واشنگتن می‌تواند سطحی از حفاظت را برای داده‌های شخصی کاربران اروپایی فراهم کند که با معیارهای اتحادیه اروپا برابری داشته باشد.

تکذیب قطع صادرات گاز به عراق

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران با تکذیب قطع صادرات گاز به عراق، گفت: به‌دلیل اختلالی که در عملکرد شبکه گاز در غرب کشور به‌وجود آمد، از چند روز گذشته حدود ۵ تا ۱۰ میلیون مترمکعب در روز از گاز صادراتی به عراق نسبت به متوسط ماه قبل کاهش یافته است.

محمدرضا جولایی، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران  اظهار داشت: گاز صادراتی به عراق برقرار بوده و همچنان هم برقرار است؛ ولی به علت گرمای بیش از حد هوا در مناطق جنوب و جنوب غرب کشور، راندمان تجهیزات در بخش‌های تولید و انتقال با اختلال عملکرد مواجه شده اند که این موضوع انتقال گاز به شبکه گاز غرب کشور را متاثر کرده است.

جولایی با تکذیب قطع صادرات گاز ایران به عراق، گفت: به‌دلیل اختلالی که در عملکرد شبکه گاز در غرب کشور به‌وجود آمد، از چند روز گذشته حدود 5 تا 10 میلیون مترمکعب در روز از گاز صادراتی به عراق نسبت به متوسط ماه قبل از آن کاهش یافته است.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: متوسط میزان صادرات روزانه گاز به عراق در ماه گذشته 30 میلیون مترمکعب بود؛ که این رقم در ماه جاری به 21 میلیون مترمکعب رسیده است.

مرگ بیش از ۶۰ هزار نفر در اروپا بر اثر گرما در سال گذشته

براساس آخرین گزارش دو موسسه فرانسوی و اسپانیایی، در تابستان سال گذشته میلادی بیش از ۶۰ هزار نفر در اروپا بر اثر گرما جان خود را از دست داده‌اند. نشریه «نیچر مدیسن» در گزارشی با اشاره به این موضوع خواستار تلاش مضاعف برای مقابله با امواج گرمای پیش‌رو شده است.

برآوردهای انجام شده توسط دانشمندان موسسه فرانسوی تحقیقات سلامت و موسسه سلامت جهانی بارسلون نشان می‌دهد بدون واکنش موثر، این قاره تا سال ۲۰۳۰ با بیش از ۶۸ هزار مرگ مازاد ناشی از گرما در تابستان و بیش از ۹۴ هزار مرگ تا سال ۲۰۴۰ مواجه خواهد شد.

تابستان سال ۲۰۲۲ گرم‌ترین تابستان ثبت شده در اروپا بود که با موج  گرمای بی‌سابقه رکورد دما، خشکسالی و آتش‌سوزی جنگل‌ها را شکست. 

علی اکبر صالحی: ایران باید تکلیف روابط بین‌الملل خود را روشن کند

قائم مقام فرهنگستان علوم گفت: من فکر می‌کنم در این ۴۴ سال به دلایل گوناگون که بخشی از آن خارج از اراده ملی و حکمرانان ما بوده است، نواقصی داشته‌ایم و از یک آشفتگی و وجه غیر پایدار در سیاست بین‌الملل برخوردار بوده‌ایم. اگر ایران بخواهد در عرصه روابط بین‌الملل اوج بگیرد، باید تکلیف روابط بین‌الملل خود را روشن کند و در عرصه‌های بین‌المللی از دیدگاه‌های افراط و تفریط به دور باشد.

صالحی ادامه داد: اگر ما انقلاب کردیم که آحاد ملت سعادتمند باشند، البته سعادتمند به معنای واقعی کلمه، چه در بعد مادی و چه در بعد معنوی، می‌توان گفت سعادتمند بوده‌ایم. ما از ابتدای انقلاب با یک‌سری محدودیت‌ها مانند جنگ تحمیلی مواجه شدیم و همین اتفاق باعث شد که نگاه ما به عرصه بین‌المللی، نگاه امنیتی باشد، چرا که جنگ تحمیلی، یک جنگ جهانی علیه ایران بود. آثار این جنگ در نگاه افراطی ما نسبت به روابط بین الملل اثر گذاشت و ما به مسائل از نگاه امنیتی صرف نگاه کردیم.   

تلاش برای جلوگیری از فروپاشی تشکیلات خودگردان

کابینه اسرائیل بیانیه‌ای را با هدف «جلوگیری از فروپاشی تشکیلات خودگردان فلسطینی» تصویب و منتشر کرد و در عین حال خواستار پایان یافتن «فعالیت‌های ضد اسرائیلی» این تشکیلات شد.

بنا بر اعلام دفتر نخست وزیر اسرائیل، این تصمیم کابینه پس از حمله نظامی اخیر به کرانه باختری - که منجر به کشته شدن ۱۲ فلسطینی و یک سرباز اسرائیلی شد ـ گرفته شده است.

 کابینه نتانیاهو ژانویه گذشته تشکیلات خودگردان فلسطینی تحت رهبری محمود عباس را به دلیل تلاش برای دریافت نظر دیوان دادگستری بین‌المللی در مورد اسرائیل، «تحریم» کرده بود.

رونمایی از ابراژدر اتمی روسی

بنا بر گزارش نیوزویک روسیه با موفقیت آزمایش‌هایی را بر روی نسل جدید اَبَر اژدر اتمی «پوزیدون» خود انجام داده است. این هفته نامه گزارش داده که آزمایش این اژدر یا شهپادهای پوزیدون نشان می‌دهد که عملکرد و ایمنی آنها تایید شده است. یک منبع ناشناس نظامی گفته: «آنها آماده هستند تا طبق برنامه کار کنند. رزمایش‌های دریایی برای تابستان امسال برنامه ریزی شده است.»

وجود اَبَر اژدر پوزیدون سال ۲۰۱۵ قبل از اعلام رسمی آن در سال ۲۰۱۸ فاش شد. بر اساس گزارش سرویس تحقیقات کنگره آمریکا در سال ۲۰۲۲، گزینه روسیه می‌تواند با این اژدرها حمله تلافی جویانه علیه شهرهای ایالات متحده باشد.

در رسانه‌های روسیه از این شهپاد به عنوان یک اژدر اتمی یاد می‌شود. ریانووستی در این زمینه گزارش کرد که  این اژدر قادر به ایجاد سونامی هنگام استفاده در سواحل دشمن است. طول این اژدر ۲۰ متر و قطر آن ۱.۸ متر است.