به گزارش اکوایران، تلاش ائتلاف حاکم متشکل از احزاب ملی‌گرا و مذهبی نتانیاهو برای تغییر سیستم قضایی، اعتراضات بی‌سابقه‌ای را برانگیخته و موجب نگرانی متحدان غربی این رژیم شده و به اقتصاد آن آسیب‌زده است.

نتانیاهو یک‌قدم نزدیک‌تر شد

به گزارش رویترز، ائتلاف نتانیاهو که ۶۴ کرسی از ۱۲۰ کرسی کنست را در اختیار دارد، دوشنبه شب اولین رأی از سه رأی لازم برای تصویب لایحه جدید را به دست آورد. انتظار می‌رفت که اعتراضات علیه این لایحه در روز سه‌شنبه تشدید شود.

این لایحه به دنبال محدودکردن اختیارات دیوان عالی برای لغو تصمیمات کابینه، وزرا و مقامات منتخب است. اکنون این لایحه برای بررسی به کمیته برگشته و می‌تواند قبل از ارائه نهایی تغییر یابد. منتقدان استدلال می‌کنند که نظارت قضایی به جلوگیری از فساد و سوءاستفاده از قدرت کمک می‌کند. اما موافقان باور دارند که این تغییر با مهار مداخله دادگاه، حکمرانی مؤثر را تسهیل می‌کند.

نتانیاهو در یک بیانیه ویدئویی ادعا کرد: «این پایان دموکراسی نیست، بلکه تقویت‌کننده دموکراسی است». او افزود: «حتی پس از اصلاح دستگاه قضا، استقلال و حقوق شهروندی در اسرائیل به هیچ وجه لطمه نخواهد خورد. دادگاه به نظارت بر قانونی‌بودن اقدامات و انتصابات دولت ادامه خواهد داد».

اما اظهارات او نتوانست مخالفان را آرام کند. در حالی که صدای تظاهرات‌کنندگانی که پیش از راهپیمایی به سمت پارلمان، در بیرون دادگاه عالی تجمع کرده بودند به وضوح شنیده می‌شد، امیر یارون، رئیس بانک مرکزی اسرائیل از کابینه خواست تا به توافقی جامع بر سر اصلاحات قضایی برسد که استقلال نهادها را تضمین کند. یارون با اشاره به کاهش بیش از حد ارزش شِکِل (واحد پولی اسرائیل) و عملکرد ضعیف بازار سهام اسرائیل به خبرنگاران گفت: «تداوم عدم اطمینان ممکن است هزینه‌های اقتصادی قابل توجهی داشته باشد». اما نتانیاهو که به اتهام اختلاس تحت محاکمه است، پیامدهای اقتصادی کمپین تصویب این لایحه را کم‌تأثیر می‌داند.

اختلافات بر سر اصلاحات قضایی، اسرائیل را عمیقاً تحت تأثیر قرار داده است. نتانیاهو قبلاً روند تصویب لایحه را برای مذاکرات سازش با مخالفان متوقف کرده بود، اما این مذاکرات در ژوئن شکست خورد و ائتلاف حاکم دوباره پیگیر تصویب آن شد.

قبل از رأی‌گیری، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید درخواست جو بایدن از کابینه اسرائیل برای ایجاد اجماع و مستقل نگه‌داشتن قوه قضاییه اسرائیل را تکرار کرد. او گفت: «رئیس‌جمهور به صراحت گفته که امیدوار است اسرائیل برای یافتن یک سازش واقعی تلاش کند».

واکنش اسرائیل به دخالت‌های آمریکا

هم‌چنین، به گزارش میدل ایست آی، در روز یکشنبه، بایدن در مصاحبه‌ای با سی‌ان‌ان گفت که ائتلاف حاکم کنونی یکی از افراطی‌ترین کابینه‌های اسرائیل طی دهه‌های اخیر است. او در مصاحبه‌ای با فرید زکریا گفت: «مسئله کرانه باختری کاملاً تقصیر اسرائیل نیست، اما آن‌ها بخشی از این مشکل هستند؛ به ویژه آن دسته از افراد کابینه که می‌گویند ما می‌توانیم در هر جایی که بخواهیم ساکن شویم، فلسطینی‌ها حق ندارند اینجا باشند و غیره».

این مصاحبه چند روز پس از حمله نظامی اسرائیل به شهر جنین فلسطین در کرانه باختری اشغالی انجام شد که در آن ۱۲ فلسطینی کشته و تعداد زیادی زخمی شدند. ماه گذشته حداقل ۸۵ مورد حمله شهرک‌نشینان اسرائیلی به فلسطینی‌ها اتفاق افتاد.

israel-ben-gvir-parliament-december-2022-afp

در واکنش به این ماجرا، بن گویر، وزیر امنیت داخلی اسرائیل از رئیس‌جمهور آمریکا به خاطر افراطی‌خواندن کابینه کنونی اسرائیل، شدیداً انتقاد کرد و گفت که اسرائیل دیگر ستاره‌ای روی پرچم آمریکا نیست.

بن گویر در توییتر با اشاره به این که پرچم ایالات متحده حاوی ۵۰ ستاره به نمایندگی از ۵۰ ایالت تشکیل‌دهنده کشور است، گفت: «بایدن باید بداند که ما دیگر یکی از ستاره‌های روی پرچم آمریکا نیستیم».این وزیر اسرائیلی خطاب به بایدن گفته: «چرا من تندرو هستم؟ چون معتقدم شهروندان اسرائیل باید از خود دفاع کنند؟»

وی افزود: اگر بایدن معتقد است توزیع سلاح برای شهرک نشینان، افراط گرایی است من از او دعوت می کنم به شهرهای بیت‌المقدس و الخلیل سفر کند تا ببینید افراط گرایی که درباره آن صحبت می کند، انگیزه اش دوست داشتن اسرائیل است. علاوه براین، رسانه های اسرائیلی به نقل از یک منبع که آن را «نزدیک به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل» توصیف کردند نوشتند: جو بایدن بی حیاست ... حتی اوباما هم این گونه صحبت نکرد.

اسرائیل نزدیک‌ترین متحد آمریکا در خاورمیانه است و این کشور سالانه حدود ۳.۸ میلیارد دلار کمک نظامی از واشنگتن دریافت می‌کند. ایالات متحده همواره متعهد شده که برتری نظامی اسرائیل در منطقه را حفظ کند.

اسرائیل همچنین برای چندین دهه از حمایت فراحزبی کنگره و همچنین حمایت واشنگتن در سازمان ملل برخوردار بوده است.

آمریکا خط قرمزی ندارد

هفته گذشته، تحلیلگران به میدل ایست آی گفتند که این حمله نشان‌دهنده فقدان خطوط قرمز دولت بایدن در مورد اقدامات اسرائیل در کرانه باختری است.

با این حال، ایالات متحده نگرانی‌های خود را در مورد کابینه فعلی اسرائیل به رهبری بنیامین نتانیاهو را ابراز کرده است. بایدن به غیر از زمانی که در ماه مارس به نتانیاهو نسبت به پیشبرد طرح بحث‌برانگیز اصلاحات قضایی اسرائیل هشدار داد، به ندرت در سیاست داخلی اسرائیل دخالت می‌کند.

بایدن با بیان اینکه کابینه نتانیاهو «نمی‌تواند به این مسیر ادامه دهد» گفت: «امیدوارم که نتانیاهو از آن منصرف شود». نتانیاهو هنوز دعوت‌نامه‌ای برای حضور در کاخ سفید دریافت نکرده است. همچنین بن گویر و بزالل اسموتریچ، یکی دیگر از اعضای ائتلاف حاکم اسرائیل وزیر دارایی آن تاکنون توسط دولت آمریکا مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند.

اما آرون دیوید میلر، مشاور سابق وزارت امور خارجه در خاورمیانه در هفته گذشته به میدل ایست آی گفت که اگر نتانیاهو فردا بگوید که اصلاحات قضایی تمام شده است، دولت بایدن برای دیدار او برنامه‌ریزی خواهد کرد. او اذعان کرد: «دلیل نیامدن او لزوماً به مسئله فلسطینی‌ها مربوط نمی‌شود».