به گفته ساکنان و مقامات، ارتش اسرائیل حملاتی هوایی علیه شهر جنین در کرانه باختری انجام داد که به کشته‌شدن حداقل ۳ فلسطینی منجر شد. ساکنان گفتند که اسرائیل در بامداد روز دوشنبه دست‌کم ۱۰ حمله هوایی به جنین انجام داد. آن‌ها همچنین کاروانی از خودروهای زرهی اسرائیل را در حال حرکت به سمت کمپ آوارگان شهر رؤیت کردند.

بنا بر گزارش الجزیره، وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که در این حملات ۱۳ نفر نیز زخمی شدند که حال تعدادی از آنها وخیم است. به گفته مقامات، در یک حادثه جداگانه یک فلسطینی ۲۱ساله نیز در نزدیکی شهر رام‌الله کرانه باختری بر اثر تیراندازی اسرائیل کشته شد.

حملات روز دوشنبه در بحبوحه تشدید خشونت‌ها در کرانه باختری و افزایش حملات نظامی به جنین و مناطق شمالی فلسطین و حملات شهرک‌نشینان به روستاهای فلسطینی اتفاق میفتد و اولین حمله پهپادی اسرائیل به این منطقه از سال ۲۰۰۶ است.

حداقل سه فلسطینی در حمله هواپیمای بدون سرنشین اسرائیل در ۲۱ ژوئن کشته شدند. همچنین حمله بالگردهای جنگی بر فراز جنین در ۱۹ ژوئن نیز ۷ کشته و بیش از ۱۰۰ زخمی بر جای گذاشت. همچنین مردان مسلح فلسطینی چهار اسرائیلی را در ۲۰ ژوئن کشتند و روز بعد، در حالی که شهرک‌نشینان اسرائیلی به روستای «تروموس آیا» یورش برده و ده‌ها خودرو و خانه را به آتش کشیدند، حداقل یک مرد فلسطینی به ضرب گلوله کشته شد.

پس از حمله روز دوشنبه، ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد که به یک «مرکز عملیات مشترک» که به عنوان مرکز فرماندهی گردان‌های جنین، واحدی متشکل از رزمندگان گروه‌های مسلح مختلف فلسطینی عمل می‌کرد، حمله کرده است. هدف این مرکز رصد و شناسایی پیشرفته، ساخت تسلیحات و مواد منفجره و همچنین هماهنگی و ارتباط بین مبارزان فلسطینی بود. ارتش همچنین عکسی هوایی از ساختمان مورد نظر نشان داد که در نزدیکی دو مدرسه و یک مرکز پزشکی قرار داشت.

تشدید خشونت‌ها

حملات اسرائیل باعث درگیری مسلحانه شد که تا صبح روز دوشنبه ادامه داشت. ساعاتی پس از حمله همچنان صدای مواد منفجره و هواپیماهای بدون سرنشین در سراسر جنین شنیده می‌شد.

525787

گردان‌های جنین اعلام کردند که با نیروهای اسرائیلی درگیر شدند. گروه مسلح جهاد اسلامی فلسطین نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که همه گزینه‌ها برای ضربه‌زدن به اسرائیل، در پاسخ به تجاوزاتش روی میز است».

هم‌زمان با روشن‌شدن هوا در روز دوشنبه، دود سیاه غلیظی ناشی از سوختن لاستیک‌ها که توسط ساکنان روشن شده بود در خیابان‌ها دیده می‌شد و از بلندگوهای مساجد، فراخوان حمایت از مبارزان به گوش می‌رسید.

ندا ابراهیم، خبرنگار الجزیره در رام‌الله گفت که ارتش اسرائیل همچنین از دستگیری چند فلسطینی تحت تعقیب و توقیف مواد منفجره خبر داده است. ابراهیم گفت: «اینها مواد منفجره دست‌ساز فلسطینی‌ها هستند که طی حمله ماه گذشته اسرائیل به اردوگاه آوارگان جنین، هشت سرباز اسرائیلی را مجروح کرد. این چیزی بود که نیروهای اسرائیلی را غافلگیر کرد و منجر به استفاده از هلی‌کوپتر برای پرتاب موشک به سمت فلسطینی‌ها شد. این اولین حادثه از نوع خود در حدود ۲۰ سال گذشته است که در کرانه باختری شاهدش هستیم».

خبرنگار الجزیره گفت: «اوضاع در کمپ پناهندگان کاملاً متشنج است. آمبولانس‌ها نمی‌توانند به مجروحان برسند و انتظار داریم که تعداد تلفات افزایش یابد. همچنین نیروهای اسرائیلی و بولدوزرهای آن‌ها در حال ورود به کمپ هستند».

ناآرامی‌های اخیر نگرانی جهانی را برانگیخته است؛ به طوری که رئیس حقوق بشر سازمان ملل استفاده اسرائیل از تسلیحات سنگین، از جمله هواپیماهای بدون سرنشین و هلیکوپترها در کرانه باختری را محکوم کرده است.

فولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان گفت: «اسرائیل باید فوراً سیاست‌ها و اقدامات خود در کرانه باختری را مطابق با استانداردهای بین‌المللی حقوق بشر، از جمله حفاظت و احترام به حق زندگی، مجدداً تنظیم کند».

از ابتدای سال تاکنون، تشدید خشونت‌ها ده‌ها کشته برجای گذاشته است. بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه که از منابع رسمی هر دو طرف تهیه شده، حداقل ۱۷۷ فلسطینی، ۲۵ اسرائیلی، یک اوکراینی و یک ایتالیایی کشته شده‌اند.