به گزارش اکوایران: اسرائیل برای اولین بار از سال 2002 از آتش هلیکوپتر آپاچی در کرانه باختری استفاده کرد. ساکنان اردوگاه آوارگان «جنین» می‌گویند حمله این هلیکوپتر جنگی یادآور سیاه‌ترین روزهای انتفاضه دوم است.

حمله کم‌سابقه آپاچی‌ها

بنا بر گزارشی در میدل‌ایست آی، اسرائیل برای اولین بار پس از 20 سال در جریان حمله صبح روز دوشنبه خود به جنین از بالگردهای تهاجمی آپاچی در کرانه باختری اشغالی استفاده کرد که در آن حداقل 5 فلسطینی کشته و 91 نفر زخمی شدند.

سخنگوی ارتش اسرائیل گفت که پس از اصابت یک بمب دست ساز «غیر عادی» به یک ناو نظامی پانتر که توسط فلسطینی‌ها شلیک شد، یک هلیکوپتر آپاچی در حمایت از کماندوهای اسرائیل شروع به شلیک کرد.

استفاده از هلیکوپتر آمریکایی که توسط شرکت هوافضای بوئینگ ساخته شده است، به دلیل موشک‌های سنگینی که حمل می‌کند و همچنین به این دلیل که آپاچی های اسرائیلی از سال 2002 موشکی را به داخل کرانه باختری اشغالی شلیک نکرده اند، قابل توجه است.

در حالی که اسرائیل مرتباً حملات هوایی را به غزه انجام می دهد، استفاده از هلیکوپترهای تهاجمی مسلحانه در منطقه‌ای که اساساً یک منطقه مسکونی است، نشانه عمیقی از افزایش تهاجم نظامی اسرائیل است.

وضعیت امنیتی در کرانه باختری اشغالی مدتی است که رو به وخامت گذاشته است و اسرائیل طی سال گذشته حملات مکرری را به جنین انجام داده است. گمان می رود که حداقل هشت سرباز اسرائیلی در حمله صبح روز دوشنبه که برای چندین ساعت ادامه داشت، زخمی شده باشند. 

هدف اعلام شده از این حمله دستگیری عاصم ابوالحیجه فعال 36 ساله حماس از محله جبریات در حومه شهر شمالی کرانه باختری بود. ویدئوهایی از اردوگاه آوارگان جنین نشان می‌دهد که یک هلیکوپتر تهاجمی شلیک می‌کند و این گمانه‌زنی را برانگیخته است که جنگنده‌های فلسطینی در آنجا به موشک‌های ضدهوایی دست‌پرتاب دست یافته‌اند.

خاطرات سیاه

«وفا جرار»، یک فلسطینی ساکن کمپ آوارگان جنین، به میدل‌ایست آی گفت که پسر عمویش در فوریه 2002 در حمله هوایی اسرائیل به آنجا کشته شد. او گفت: «آن‌چه امروز اتفاق افتاد برای همه ساکنان جنین و البته برای کسانی که اعضای خانواده خود را از دست دادند آسان نیست. این واقعه خاطرات سیاه 20 سال پیش را با خود به ارمغان می آورد. اصلاً آسان نیست، نه در سطح روانی و نه در سطح احساسی».

بازماندگان حملهٔ 6 آوریل 2002 توضیح دادند که چگونه می‌توانند بفهمند که آتش از هلیکوپترهای آپاچی آمده است. آن‌ها گفتند: «ما می‌توانستیم سیم‌های هدایت کننده موشک را ببینیم». یکی از قربانیان آن حمله، زنی با ناتوانی یادگیری، مورد اصابت موشک هلیکوپتر آپاچی قرار گرفت که مستقیماً به اتاق طبقه بالای او در یک ساختمان شلیک شد. این ساختمان محل سکونت غیرنظامیان بود. 

جرار به میدل‌ایست آی گفت که حمله روز دوشنبه و استفاده از هلیکوپترهای تهاجمی، خاطرات هدف قرار گرفتن توسط حملات هوایی اسرائیل را زنده کرده است. او گفت: «امروز با حمله هوایی به ما، سعی در شکستن مقاومت در جنین دارند». او افزود که این بازتاب حملات هوایی انجام شده در سال 2002 بود، زمانی که ارتش اسرائیل به دنبال هدف قرار دادن رهبری گروه‌های مقاومت مسلح فلسطین بود. جرار به میدل‌ایست آی گفت: «میزان تخریب بسیار زیاد بود، کل محله ها ویران شدند».

تانک پرنده

هلیکوپتر آپاچی در سال 1984 وارد ارتش ایالات متحده شد و به یک سری از کشورهای جهان از جمله مصر، عربستان سعودی، مراکش، قطر، امارات متحده عربی، بریتانیا و اسرائیل صادر شده است. این هلیکوپتر به عنوان «کشنده‌ترین هلیکوپتر ساخته شده تا کنون» توصیف شده است: «یک تانک پرنده طراحی شده برای زنده ماندن از حملات سنگین و وارد کردن خسارات عظیم».

این هلی کوپتر اولین بار در نبردهای نظامی به عنوان بخشی از تهاجم ایالات متحده به پاناما در سال 1989 استفاده شد. Apache AH-64D Longbow توسط ایالات متحده در افغانستان و عراق مستقر شد و این هواپیما توسط آمریکایی‌ها در کوزوو، بوسنی و ترکیه استفاده شده است. انگلیسی ها و هلندی‌ها نیز از این هلیکوپترها در افغانستان و عراق استفاده کردند. در سال 2021، با سقوط کابل به دست طالبان، ایالات متحده از هلی کوپترهای آپاچی برای متفرق کردن جمعیت استفاده کرد.

اسرائیل اولین هلیکوپترهای آپاچی خود را در اوایل دهه 1990 دریافت کرد. این هواپیماهای رزمی توسط اسکادران 113، اسکادران «واسپ» که در سال 1992 ترور عباس موسوی رهبر حزب الله را انجام داد، دریافت شد. اسرائیل در جریان انتفاضه دوم به طور گسترده از هلیکوپترهای آپاچی در غزه و لبنان و در کرانه باختری اشغالی استفاده کرد.

این تنها شروع ماجراست

امروزه نیروی هوایی اسرائیل دو اسکادران آپاچی را به کار می گیرد که اسکادران «واسپ» از بالگردهای مدل D Longbow و اسکادران «پاتان» از هلیکوپترهای مدل A استفاده می کند. پس از بیش از دو دهه، استقرار هلی کوپترها در کرانه باختری اشغالی نشانه‌ای از تشدید اوضاع در آنجا است.

بنا بر گزارش‌ها، کابینه اسرائیل در حال اعمال فشار جدی بر نیروهای امنیتی برای آغاز عملیات نظامی گسترده در شمال کرانه باختری است. گفته می‌شود که ارتش مخالف یک عملیات بزرگ است، اما هاآرتص گزارش داده است که شین بت، سرویس امنیتی، به تدریج در حال تغییر دادن نظر خود است و به حملات جدی تمایل پیدا کرده است. 

برای ساکنان کمپ آوارگان جنین، وجود هلیکوپترهای تهاجمی در آسمان آنها نشانه وحشتناکی است. جرار با یادآوری حملات هوایی سال 2002 گفت: «امروز، ما فاجعه آن روزهای وحشتناک را به یاد می‌آوریم. افراد زیادی کشته شدند. بسیاری از ساختمان‌ها و بسیاری از مشاغل ویران شدند». او گفت: «گلوله باران مناطق در جنین تنها آغاز کار است. «من معتقدم که آنها به زودی دوباره از این سیاست استفاده خواهند کرد».