به گزارش اکوایران، با تشدید تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای ایران، ارتش ایالات متحده تصاویری از یک بمب قدرتمند را منتشر کرد که برای نفوذ به اعماق زمین و تخریب تأسیسات زیرزمینی طراحی شده است.

به نوشته پایگاه آسوشیتدپرس، در ۲ می، نیروی هوایی ایالات متحده تصاویری نادر از بمب جی‌بی‌یو۵۷ (GBU-57) منتشر و سپس آن‌ها را حذف کرد؛ چرا که ظاهراً این عکس‌ها جزئیات حساسی را در مورد ترکیب و توان سلاح فاش می‌کرد.

در حالی این عکس‌ها منتشر شدند که آسوشیتدپرس گزارش داده بود که ایران در حال پیشرفت مداوم در ساخت تأسیسات هسته‌ای جدیدی است که احتمالاً از جی‌بی‌یو۵۷ مصون خواهد بود. این بمب جدیدترین سلاح ارتش ایالات متحده برای ازبین‌بردن پناهگاه‌های زیرزمینی محسوب می‌شود.

 در مورد بمب قدرتمند آمریکا چه می‌دانیم؟

به نوشته آسوشیتدپرس، ایالات متحده در دهه ۲۰۰۰ و با افزایش نگرانی‌ها در مورد این‌که ایران سایت‌های هسته‌ای خود را با ساخت زیرزمینی آن‌ها را مستحکم‌تر می‌کند، این بمب را طراحی کرده است.

نیروی هوایی تصاویری از آن را در صفحه فیس‌بوک پایگاه نیروی هوایی وایتمن در میزوری منتشر کرد. این پایگاه محل ناوگان بمب‌افکن‌های رادارگریزB-2  است، تنها هواپیمایی که می‌تواند از این بمب استفاده کند.

این پایگاه در توضیح این عکس گفت که دو عدد بمب دریافت کرده تا اسکادران مهمات در آنجا بتواند عملکردش را آزمایش کند.

این اولین‌بار نیست که هم‌زمان با افزایش تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای تهران، نیروی هوایی عکس‌ها و فیلم‌هایی را از این بمب منتشر می‌کند. در سال ۲۰۱۹، ارتش ایالات متحده ویدئویی از یک بمب‌افکن B-2 در حال پرتاب دو بمب را منتشر کرد. نیروی هوایی به درخواست‌ها برای اظهار نظر درباره اینکه چرا عکس‌ها را پست کرده و حذف کرده است، پاسخی نداد.

چه چیزی از عکس‌ها فهمیدیم؟

 در این تصاویر برچسب‌هایی بر روی بمب‌ها وجود داشت که وزن آن‌ها را ۱۲۳۰۰ کیلوگرم نشان می‌داد. راهول اودوشی، تحلیلگر ارشد تسلیحات گفت: این بمب همچنین حاوی ترکیبی از ای‌اف‌ایکس۷۵۸، یک ماده منفجره استاندارد و پی‌بی‌ایکس‌ان۱۱۴، یک ترکیب انفجاری نسبتاً جدید است.

photo_2023-05-22_18-23-46

ادعای آسوشیتدپرس: ایران در حال ساخت مرکز هسته‌ای نفوذناپذیر در اعماق زاگرس

وزن بمب نشان می‌دهد که بیشتر آن به قاب فولادی ضخیم آن مربوط شده که به آن اجازه می‌دهد تا قبل از انفجار، بتن و خاک بشکافد. با این حال، هنوز مشخص نیست که کارایی دقیق این سلاح چگونه خواهد بود.

اولین‌بار، پایگاه خبری اینترنتی وارزون از انتشار این عکس‌ها خبر داد. بعد از اینکه آسوشیتدپرس با پایگاه نیروی هوایی وایتمن و فرماندهی نیروی هوایی در مورد این تصاویر تماس گرفت، در عرض یک روز، پست فیس‌بوک ناپدید شد.

اودوشی گفت که احتمالاً دلیل حذف عکس‌ها به این خاطر بود که آنها اطلاعات زیادی در مورد بمب‌ها فاش می‌کردند.

تأثیر بالقوه این بمب در برنامه هسته‌ای ایران

روز دوشنبه، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که تصاویر ماهواره‌ای از نشان می‌دهند که تهران در حال حفر تونل‌هایی در کوه نزدیک به سایت هسته‌ای نطنز است. بنا به گفته کارشناسان، عمق این حفاری‌هایی این مرکز می‌تواند بین ۸۰ متر تا ۱۰۰ متر باشد.

کارشناسان می‌گویند اندازه پروژه ساخت‌وساز نشان می‌دهد که نه تنها ایران می‌تواند از آن برای ساخت سانتریفیوژ استفاده کند، بلکه برای غنی‌سازی اورانیوم نیز به کار می‌آید. برای غنی‌سازی گاز اورانیوم به سرعت در این سانتریفیوژهای لوله‌ای شکل که در آبشارهای بزرگی قرار دارند، به چرخش درمی‌آید. سانتریفیوژهای بیش‌تر به ایران این امکان را می‌دهد که تحت محافظت کوه، سریع‌تر غنی‌سازی کند.