به گزارش اکوایران، در حاشیه جلسه هیات دولت، بهادری جهرمی از موافقت دولت با لایحه حجاب و عفاف قوه قضائیه خبر داد، معاون اول رئیس‌جمهور به وضعیت اجاره‌بها واکنش نشان داد و رئیس کل بانک مرکزی درباره آزادی اموال بلوکه‌شده ایران توضیح داد. 

برنامه دولت درباره اجاره مسکن

محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور: (درباره اجاره‌بهای مسکن): در دولت مصوباتی در این خصوص داشتیم و لایحه‌ای هم در مجلس است. در این زمینه هماهنگی کردیم تا در حداقل زمان راه خود را در مجلس طی کند که اگر ابلاغ شود کمک بسیاری می‌کند.

مجوز دولت به کسب و کارها

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد: امروز دولت در راستای هدف‌گذاری رونق و رشد تولید مصوبه خوبی داشت و برای اولین‌بار ۱۵۰۰ مجوز کسب و کار به عنوان تنها مجوزهای تاییدمحوری که نیازمند دستگاه‌های اجرایی و وزارتخانه‌ها هستند، تصویب شدند. این مجوزهایی است که فعالان اقتصادی صرفاً با ثبت اطلاعات دقیق در درگاه ملی مجوزها و پذیرش مسئولیت‌های قانونی و بارگذاری مدارک خود می‌توانند برای کسب و کار خود دریافت کنند.

(در پاسخ به پرسشی درباره مذاکرات با وزیر اقتصاد عربستان): اصل سفر به دعوت بانک توسعه اسلامی برای اجلاس سالانه جده صورت گرفته بود. ما از دیدار با رئیس و مدیرعامل این بانک استفاده کردیم تا پروژه‌های عمرانی جمهوری اسلامی را، که عمدتاً زیرساخت‌های استان‌های ما را در برمی‌گرفت، در حوزه بانک توسعه اسلامی تسریع کنیم.

پول‌های ایران آزاد می‌شود؟

محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی: خبرهای خوبی در زمینه آزادسازی منابع بلوکه‌شده کشورمان در آینده در راه است که در زمان مقتضی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

(در پاسخ به پرسشی درباره این‌که بیشتر عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات مربوط به شرکت‌های دولتی است و این‌که دولت چه برنامه‌ای برای رسیدگی به این موضوع دارد؟): ما در بانک مرکزی کمیته‌ای برای رسیدگی به تخلفات ارزی و پولی تشکیل دادیم که همه شرکت‌هایی که سه تخلف داشته باشند در آن بررسی می‌شوند. تخلف اول این است که تعهد ارزی را ایفا نکرده باشند یعنی ارزی که صادرات کردند در مهلت قانونی برگشت نداده باشند. تخلف دوم این است که در سامانه نیما تخلفاتی صورت گیرد و خارج از نرخ تعیینی بانک مرکزی معامله انجام شود و تخلف سوم این است که خارج از مقررات بانک مرکزی در بازار غیررسمی معاملاتی صورت گیرد که هر سه رسیدگی می‌شود و با آنها برخورد قانونی خواهد شد. در حال بررسی‌ شرکت‌ها هستیم و اگر تخلفات محرز شود اعلام خواهد شد. قانون به ما اختیار داده که شرکت‌ها را برای توضیح فرابخوانیم تا در مهلت قانونی ارز را بازگردانند و اگر شرکتی مغایر با مقررات در بازار غیررسمی حضور دارد حتما برخورد می‌شود.

جزئیاتی از تغییر ساعت کاری ادارات

میثم لطیفی، رئیس سازمان اداری و استخدامی: (درباره تغییر ساعت کار کارکنان): در سال گذشته از اول خرداد تغییر ساعت اعمال شد ولی امسال این امر از پانزدهم خرداد اعمال می‌شود که مدارس تقریباً تعطیل شده‌اند و برای عمده مخاطبان ما در کارکنان دولت که معلمان آموزش و پرورش هستند، تقریباً این مشکل دانش‌آموزان حل خواهد شد. هماهنگی لازم با شهرداری در تهران و کلانشهرها انجام شده تا مسأله مترو و جابه‌جایی‌ها به گونه‌ای تنظیم شود که کارکنان دولت با مشکل مواجه نشوند. امسال از ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور این شرایط را داریم ولی از ۱۵ شهریور که برای سال تحصیلی جدید آماده می‌شویم، این تغییر ساعت به‌حال قبل برخواهد گشت.

گروسی از همکاری با ایران ابراز رضایت کرده است

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی: (در رابطه با مذاکرات برجام): آژانس مسئول مذاکرات نیست، مسئولیت به عهده گروه ۱+۵ است. روابط ایران و آژانس بر اساس پادمان و NPT برقرار است و نظارت‌ها ادامه دارد و هیچ خدشه‌ای در آن نبوده و خللی به وجود نیامده است و تداوم دارد. گروسی از همکاری با ایران ابراز رضایت کرده اما نکته مهم این است که آژانس انرژی اتمی طرف مذاکره ما در برجام نیست.

(در پاسخ به پرسشی درباره کاهش نظارت‌ها در مراکز هسته‌ای): خیر، چنین چیزی نیست. روابط ایران و آژانس طبق بیانیه تهران برقرار و در حال تداوم است.

(درباره لغو تحریم تسلیحاتی ایران در ماه اکتبر امسال): بله، طبق برجام باید همه این تحریم‌ها برداشته شوند.

(درباره اینکه اگر لغو تحریم‌ها رخ ندهد، چه اتفاقی می‌افتد؟): این بحث دیگری است. آمریکا از برجام خارج شده و مذاکراتی که دارد انجام می‌شود، برای بازگشت آمریکا به برجام است و تداوم هم داشته ولی باید در این زمینه با مسئولان وزارت خارجه صحبت کنید.

ارسال لایحه عفاف و حجاب به مجلس

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت: امروز در هیأت دولت لایحه پیشنهادی قوه قضائیه درباره عفاف و حجاب مورد بررسی و موافقت قرار گرفت و به مجلس ارسال شد. این لایحه با قید دو فوریت تقدیم مجلس خواهد شد تا در آنجا هم با سرعت مورد رسیدگی قرار بگیرد. نظرات کارشناسی در کمیسیون تخصصی دولت پیرامون این لایحه ارائه شده که به پیوست تقدیم‌ مجلس شورای اسلامی خواهد شد.

موافقت هیأت وزیران با تصویب اساسنامه پست بانک ایران از دیگر مصوبات امروز است که مطابق آن، پست بانک یک بانک توسعه‌ای است در حوزه‌های بانکداری خرد و ارائه انواع خدمات بانکی بویژه با اولویت قرار دادن مناطق محروم و روستایی و به طور خاص کمک به توسعه و ارتقاء بخش ارتباطات و فناوری. این اساسنامه برای طی مراحل قانونی تقدیم شورای نگهبان و مراجع ذی‌صلاح خواهد شد.

۳۵۰ هزار خانه خالی در تهران وجود دارد

علیرضا زاکانی، شهرداری تهران: (درباره خانه‌های خالی تهران): برآورد می‌شود ۳۵۰ هزار خانه خالی در تهران وجود داشته باشد اما عمده این خانه‌ها در مناطق بالاست و برای سوداگری نگه داشته شده است. ان‌شاءالله با قانونی که برای مالیات بر خانه‌های خالی بسته می‌شود، این خانه‌ها وارد بازار مسکن شوند. بخش‌هایی از این خانه‌ها شناسایی شده‌اند که البته عدد آن یادم نیست. سازمان امور مالیاتی مکلف بود این کار را بکند و ما هم در حال کمک کردن به آن‌ها هستیم.

تشکیل کارگروه بررسی همسان‌سازی و افزایش حقوق بازنشستگان

صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی: (درباره پرداخت نشدن حقوق افزایش‌یافته برخی از بازنشستگان): همکاران ما در سازمان تامین اجتماعی معتقد هستند که کاملا اجرا شده است اما برخی از بازنشستگان معتقد هستند که اجرا نشده است. یک کارگروه تشکیل شده تا به این مسئله حتما رسیدگی شود و اگر حق با بازنشستگان باشد، کم و کسری که وجود دارد اعمال می‌شود.

(در پاسخ به پرسشی درباره این‌که بازنشستگان اعتراضات خود را چگونه باید به ثبت برسانند؟): این امر راه و چهارچوب دارد. شما به عنوان رسانه شکایت آنها را مطرح می‌کنید و این به منزله مطالبه این‌ گروه از جامعه است.

فعالیت کمیته تحقیق درباره حوادث ۱۴۰۱ ادامه دارد

احمد وحیدی، وزیر کشور: (درباره حکم رئیس سازمان مهاجرت): ایجاد این مرکز در اختیارات ماست و حکم رئیس مرکز نیز به عهده وزارت کشور است. اما برای تشکیل سازمان به مصوبه مجلس نیاز است.

(در پاسخ به پرسشی درباره توقف مسکن مهر پرند توسط شهرداری): شهرداری نمی‌تواند ‌پروژه‌های نهضت ملی مسکن را متوقف کند. اگر چیزی متوقف شود، حتما رسیدگی می‌شود.

(درباره تشکیل کمیته تحقیق برای حوادث ۱۴۰۱): کار این کمیته و گزارشاتی که ارائه می‌دهد ادامه دارد و اگر کسی شکایتی داشته باشد، حتما به آن رسیدگی خواهد شد. کمیته ویژه‌ای که رئیس جمهور آن را ایجاد کرده، در امتداد همین کمیته تحقیق فعالیت دارد.

تامین ۸ تا ۱۰ میلیون از ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری تا پایان سال

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات: امروز شاهد افتتاح پروژه های متعدد ملی با حضور رئیس جمهور خواهیم بود. فاز اول فیبر نوری منازل و کسب و کار ها امروز با پوشش دهی ۳ میلیون خانوار در ۱۰۰ شهر افتتاح خواهد شد. ۱۰ شهر از این صد شهر بالای ۷۰ درصد پوشش دهی فیبرنوری خواهند داشت.

 در نظر داریم ۸ تا ۱۰ میلیون از ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری که وعده دادیم را  تا انتهای سال جاری تأمین کنیم. این پروژه در کشورهای مشابه ما هشت سال طول کشیده که ما در نظر داریم آن را در سه سال اجرا کنیم.

تلاش برای دریافت رتبه همه معلمان تا آخر اردیبهشت

رضامراد صحرایی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش: (درباره رتبه‌بندی معلمان): زمانی که من به وزارتخانه آمدم همچنان تعدادی از معلمان باقی مانده بودند که حدود ۷۵ هزار نفر تخمین زده می‌شدند. تعدادی هم اعتراض داشتند و تا روز ۱۱ اردیبهشت اعتراض کردند و در سامانه ثبت شدند و کارگروه‌های بررسی تشکیل شد تا به آن‌ها رسیدگی کنند.

 در بررسی اعتراضات اصل بر رتبه استحقاقی است و تلاش‌مان این است تا آخر اردیبهشت همگی معلمان رتبه دریافت کنند. این ماه طبق گزارشی که به من داده شده از بین این ۷۵ هزار نفر بیش از ۸۵ درصد آنان تعیین تکلیف شده‌اند.

 احتمال می‌دهم که امر رتبه‌بندی تا شنبه تمام شود و حتی ممکن است همین الان که صحبت می‌کنیم تمام شده باشد.