به گزارش اکوایران، انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه که می تواند به ریاست 20 ساله اردوغان پایان دهد، آغاز شده است. این کارزار بزرگ ترین چالش برای رهبر قدرتمند ترکیه قلمداد می شود، بالاخص در شرایطی که اردوغان با بادهای معکوس اقتصادی دست به گریبان است و انتقادها از او به واسطه زلزله ویرانگر 6 فوریه و پس لرزه هایش اوج گرفته.

برای نخستین بار مخالفان اردوغان حول یک نامزد واحد، کمال قلیچدار اوغلو، رهبر حزب جمهوری خلق گرد آمده اند؛ بدین ترتیب اوغلو در قامت نماینده ائتلافی متشکل از شش حزب مخالف ظاهر شده است. در جریان این کارزار هرکدام از رقبا باید بیش از 50 درصد از آرا را از آن خود کنند تا بتوانند پیروز کارزار شوند در غیر این صورت رقابت ها به دور دوم کشیده شده و بار دیگر باید در 28 می شاهد زورآزمایی اردوغان و اوغلو باشیم.

سی ان ان با انتشار گزارشی به بررسی تحولات مدیانی این کارزار پرداخته و در این باره نقطه نظرهای برخی از رای دهندگان را منعکس کرده است. کورهان فوتاجی 46 ساله در گفتگو با خبرگزاری سی ان ان گفته که «رای من، رای به آزادی و آینده فرزندانمان است». یلدیز شاهین که برادر و پسرش در زلزله جانشان را از دست دادند هم این کارزار را تاریخی خواند و گفت که «بیش از 20 سال است که در انتظار چنین فرصتی هستیم، باید کل این سیستم تغییر کند.»

کمال قلیچدار اوغلو، بوروکرات 74 سالع که رویکردی ملایم و معتدلی دارد وعده داده تا اقتصاد متزلزل ترکیه را اصلاح کرده و نهادهای دموکراتیک این کشور را که در آستانه سقوط قرار دارند، احیا کند.

اردوغان پس از آن که در استانبول رای خود را به صندوق انداخت به خبرنگاران گفت: «ما از خداوند برای آینده ای بهتر برای کشور، ملت ترکیه و دموکراسی دعا می کنیم برای همه رای دهندگان ترک بسیار مهم است که تا ساعت 17 ( به وقت ترکیه) بدون نگرانی جهت نشان دادن قدرت دموکراسی ترکیه رای خود را به صندوق بیاندازند».

13

در همین حال اوغلو نیز پس از آن که در آنکارا رای خود را به صندوق انداخت تاکید کرد: «ما همه برای دموکراسی، با هم بودن و در آغوش گرفتن یکدیگر دلتنگ هستیم. امید داریم از این پس شاهد این باشیم که بهار به این کشور بیاید و بماند».

اردوغان کارزار انتخاباتی اش را شنبه شب با دعا در مسجد ایاصوفیه، مسجدی تاریخی و با اهمیت در استانبول به پایان رساند. در مقابل قلیچدار اوغلو از مقبره آتاتورک، بنیانگذار ترکیه مدرن بازدید کرد و ببدین طریق به مبارزه انتخاباتی اش پایان داد.

 اردوغان تلاش کرد تا دستاوردهای ریاست طولانی مدت خود در سیاست ترکیه را برجسته کند از همین رو در طول کارزار انتخاباتی اش بر مقوله هایی چون سیاست خارجی مستقل و صنعت دفاعی قدرتمند این کشور تاکید داشت. او اخیرا هم دستمزد کارکنان دولت را به میزان 45 درصد افزایش داده و سن بازنشستگی را کاهش.با این همه طی دو سال گذشته، ارزش پول ترکیه به شدت کاهش یافته و قیمت ها افزایش.مقوله ای که زندگی مردم را درگیر بحران کرده و پایگاه حزب محافظه کار و کارگر حامی اردوغان را از میان برده است.

12

زمانی که زلزله 6 فوریه بخش های وسیعی از جنوب شرق ترکیه را ویران کرد، اردوغان درگیر پس لرزه های سیاسی حاصل از آن شد. منتقدان او را به دلیل انفعالش در فرایند نجات قربانی های زلزله و همچنین بی تدبیری در حوه ساخت و ساز آن هم پس از دو دهه ریاست به چالش کشیدند.

 فعلا براساس برآوردهایی که هنوز تایید نشده با کنار رفتن محرم اینجه، آرای اوغلو تقویت شد؛ آن هم در شرایطی که برخی از چهره های اپوزسیون نگران بودند که آرای موافق این نامزد معادلات را به نفع اردوغان تغییر دهد. روزنامه دیلی صباح ترکیه روز چهارشنبه به نقل از معاون وزیر خارجه ترکیه گزارش داد که بیش از 1.8 میلیون رای دهنده ساکن خارج از مرزهای ترکیه، 17 آوریل رای خود را به صندوق انداخته اند. بیش از 65 میلیون ترک هم واجد شراط رای دادن هستند.