به گزارش اکوایران، «پیوستن اسلواکی به صف مخالفان واردات غلات از اوکراین»، «ماجراجویی تازه آمریکا در تنگه تایوان»، «هشدار نظامی سئول به شناور کره شمالی»، «دور تازه رایزنی انصارالله و عربستان بعد از عید فطر»، «رد پای واگنرهای در تنش های سودان» و «رایزنی کوهن و گراهام با محوریت ایران» بخشی از مهم ترین سر خط اخبار در نیم روز گذشته بوده است.

پیوستن اسلواکی به صف مخالفان واردات غلات از اوکراین

نخست وزیر اسلواکی اعلام کرد، این کشور به صورت موقت واردات غلات و سایر محصولات مشخص شده از اوکراین را تعلیق می‌کند.به نوشته خبرگزاری رویترز، ادوارد هگر، نخست وزیر اسلواکی در رسانه‌های اجتماعی نوشت: اسلواکی به صورت موقت واردات غلات و سایر محصولات اوکراینی را به داخل کشور تعلیق می‌کند. روز یکشنبه، روبرت فیکو، نخست وزیر سابق اسلواکی از مقام‌های این کشور خواست تا واردات غلات از اوکراین را به سرعت متوقف کنند و گفت: کشاورزان اسلواکی مدت‌هاست که منتظر چنین اقدامی از سوی دولت بوده‌اند.اسلواکی روز جمعه، فرآوری و فروش غلات اوکراینی را به دلیل کشف یک آفت‌کش خطرناک ممنوعه در اتحادیه اروپا در محموله ۱۵۰۰ تنی ممنوع اعلام کرد.پیشتر وزارت کشاورزی مجارستان هم با اشاره به فقدان هرگونه اقدام «معنادار» در سراسر اتحادیه اروپا برای محافظت از بازارها در برابر «بی‌ثباتی» ناشی از ورود کنترل‌نشده محصولات ارزان قیمت، واردات غلات و دانه‌های روغنی از اوکراین را به صورت موقت «ممنوع» اعلام کرد. لهستان هم اقدامی مشابهی انجام داده است.

ماجراجویی تازه آمریکا در تنگه تایوان

یک کشتی جنگی ایالات متحده با نام یو‌اس‌اس میلیوس درست چند روز پس از پایان آخرین مانور نظامی چین در اطراف جزیره تایوان، از میان تنگه تایوان عبور کرد.به نوشته خبرگزاری رویترز،  نیروی دریایی آمریکا این اقدام را عبور طبق روال عادی عنوان کرد.با این همه چین اعلام کرده است عبور این کشتی جنگی آمریکایی از تنگه تایوان را به دقت زیر نظر داشته و این کار ایالات متحده را «تبلیغات رسانه‌ای» خواند. شی یی، سخنگوی ارتش چین در بیانیه‌ای، گفت: نیروهای ما هوشیار هستند و با قاطعیت از حاکمیت ، امنیت ملی و همچنین صلح و ثبات منطقه‌ای دفاع می‌کنند.نیروی دریایی ایالات متحده اما اعلام کرده است اس‌اس میلیوس «عبور طبق روال عادی» خود را انجام داده است. نیروی دریایی آمریکا ماهی یک بار کشتی‌های جنگی خود را از طریق این تنگه عبور می‌دهد.

هشدار نظامی سئول به شناور کره شمالی

ارتش کره جنوبی از شلیک هشدار به یک شناور کره شمالی در مرزهای آبی مورد مناقشه بین دو کشور  خبر داد.به نوشته خبرگزاری رویترز، ارتش کره جنوبی مدعی شده برای عقب راندن  شناور گشتی کره شمالی که در تعقیب قایق ماهیگیری چینی از مرز دریای مورد مناقشه عبور کرده بود، شلیک کرد.رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی اعلام کرد که قایق گشتی کره شمالی در تعقیب  قایق چینی از خط مرزی عبور کرد، اما بلافاصله پس از شلیک گلوله‌های هشدار کشتی نیروی دریایی کره جنوبی عقب نشینی کرد.رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی گفته است که  ارتش این کشور از نزدیک فعالیت‌های نظامی کره شمالی را زیر نظر دارد و در عین حال برای احتمالات مختلف تحریک آمیز آماده می‌شود.نیروی دریایی کره جنوبی اغلب برای عقب راندن کشتی‌های کره شمالی که از مرزهای دریایی این کشورها عبور می‌کنند، شلیک کرده اما در طول سال‌ها درگیری‌های مرگباری نیز رخ داده است.

دور تازه رایزنی انصارالله و عربستان بعد از عید فطر

رئیس شورای سیاسی انصارالله یمن اعلام کرد که اکنون معادله تغییر کرده است و این جنبش قدرت نظامی برای دفاع از سرزمین و ملت خود دارد که می‌تواند متجاوزان و اشغالگران را از بین ببرد.به گزارش خبری المیادین، مهدی المشاط، رئیس شورای سیاسی انصارالله یمن اعلام کرد که مذاکرات با هیئت عربستان با حضور میانجی عمان مثبت بوده است. وی اعلام کرد که با دور جدیدی از مذاکرات بعد از عید فطر موافقت شده است. وزارت خارجه عربستان نیز شنبه اعلام کرد که دیدار میان رهبران انصارالله و هیئت عربستان در صنعا در فضایی مثبت برگزار شده است و این دیدارها در سریع‌ترین زمان ممکن تکمیل خواهد شد. به این ترتیب با اعلام برگزاری دور جدید مذاکرات بعد از عید فطر امیدها به اعلام آتش بس طی ماه رمضان از بین رفت.در حالیکه طی سه روز اسیران انصارالله با عربستان و دیگر مزدوران یمنی وابسته به دولت مستعفی و حزب الاصلاح تبادل شدند و به گفته منابع روند عملیات تبادل اسرا بین سعودی ها و انصارالله یمن که سه روز ادامه داشته یکشنبه به پایان رسید.

رد پای واگنرهای در تنش های سودان

دیلی تلگراف در گزارشی مدعی شد که در تنش های روزهای اخیر در سودان که طی آن ده‌ها غیرنظامی و نظامی کشته شده‌اند، رد پای گروه خصوصی نظامی واگنر به چشم می‌خورد.به نوشته این نشریه، جرقه درگیری‌های اخیر در شهر خارطوم و دیگر نقاط سودان با نزاع‌هایی که بین ژنرال عبدالفتاح البرهان، رئیس نیروهای مسلح سودان، و ژنرال محمد حمدان دقلو یا به اختصار حمیدتی رخ داد، بالا گرفت. حمیدتی فرمانده یک گروه شبه نظامی تحت عنوان نیروهای واکنش سریع است که نشات گرفته از شبه نظامیان جنجاوید است؛ شبه نظامیانی که تحت حکومت عمر البشیر به اجرای نسل کشی دارفور که بر اساس برآوردها صدها هزار نفر از مردم را در غرب سودان به کام مرگ کشاند، کمک کردند.به ادعای این نشریه جای تعجب نیست که شبه نظامیان نیروهای واکنش سریع با شرکت نظامی خصوصی واگنر روسیه متعلق به یِوگنی پریگوژین مرتبط بوده و طبق گزارش‌ها شرکت واگنر به آموزش و تجهیز آنها کمک کرده است. گمانه زنی شده که پای شرکت واگنر توسط عمر البشیر بعد از نشستی که او با ولادیمیر پوتین داشت و در آن قول تبدیل کردن کشورش به متحد کلیدی روسیه در آفریقا را داد در سال ۲۰۱۷ به سودان باز شد تا این گروه به تقویت حکومت متزلزل او کمک کند.

رایزنی کوهن و گراهام با محوریت ایران

ایسنا : با وجود این که مقامات ایران تاکید کرده‌اند برنامه هسته‌ای ایران ماهیتی صلح‌آمیز را دنبال می‌کند و تولید و به کارگیری تسلیحات هسته‌ای جایی در دکترین دفاعی ایران ندارد، لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی و الی کوهن،‌ وزیر امور خارجه رژیم اسرائیل پس از دیدار با یکدیگر بیانیه‌ای منتشر کردند که در آن مطرح شد: آمریکا و اسراییل نسبت به ممانعت از هسته‌ای شدن ایران، به هر وسیله‌ای، متعهد هستند.به نوشته آی 24کوهن گفت: همکاری میان اسراییل و آمریکا امری ضروری برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران است. راه ایجاد تغییر در رفتار ایران به کار بستن تحریم‌های اقتصادی و سیاسی سنگین در تمامی حوزه‌هایی است که ایران در آن منافعی دارد، از جمله ایجاد یک تهدید نظامی باورپذیر علیه آن.

برجام در کما

کالین کال، معاون وزات دفاع آمریکا گفت: برجام در کماست. در دوره‌ای که برجام برقرار بود، زمان گریز هسته‌ای ایران حدود یک سال بود. اکنون این زمان گریز در حد چند هفته است؛ بنابراین در وضعیت خوبی نیستیم. رئیس جمهور بایدن به صراحت گفته است که ایران اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای را نخواهد داشت. او ترجیح خود برای دستیابی به راه حل دیپلماتیک برای این مشکل را به وضوح اعلام کرده است. اما ما جایگزین‌های دیگری نیز در اختیار داریم.

میگ‌های اسلواکی 13 در لشکر اوکراین

اسلواکی اعلام کرده تعداد 13 فروند جنگنده میگ در اختیار ارتش اوکراین قرار داده است. وزارت دفاع اسلواکی دوشنبه اعلام کرد که این کشور تمام 13 جنگنده میگ-29 را که تعهد داده بود به اوکراین تحویل داده است.

اسلواکی بعد از لهستان دومین کشور اروپایی است که جنگنده در اختیار ارتش اوکراین قرار داده است. گفتنی است میگ‌هایی که اسلواکی به اوکراین داده ساعات مفید پروازی خود را سپری کرده و در ارتش اسلواکی عملیاتی نیستند.

 کوهن در قفقاز

جوئیش اینسایدر خبر داده که الی کوهن وزیر خارجه اسراییل روز سه‌شنبه  به جمهوری آذربایجان سفر خواهد کرد. بر اساس این گزارش داد کوهن در صدر هیأتی بلندپایه متشکل از مقامات ارشد تجاری این رژیم  وارد باکو خواهد شد.

براساس این گزارش، کوهن قرار است در طول مدت حضور خود در باکو با الهام علی‌اف رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و جیحون بایرامف وزیر خارجه این کشور دیدار و گفت‌و‌گو کند. جوئیش اینسایدر همچنین پیش‌بینی کرد که در این دیدار ضمن پرداختن به مسائل اقتصادی و تجاری، موارد مربوط به ایران، روابط تهران و ریاض و همکاری نظامی باکو و تل‌آویو مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

هم‌چنین، رسانه‌های اسرائیلی گزارش داده‌اند که ایران تلاش کرد از سفر ایلی کوهن به عشق آباد پایتخت ترکمنستان جلوگیری کند. این رسانه‌ها مدعیند کمی پیش از سفر برنامه ریزی شده کوهن به عشق آباد، ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران در گفتگوی تلفنی سعی کرد سردار بردی محمداف همتای ترکمن خود را متقاعد کند که سفر کوهن نامطلوب است.

کوهن در آستانه سفر به ترکمنستان از آذربایجان که حدود ۸۰۰ کیلومتر مرز مشترک با ایران دارد دیدار خواهد کرد. اسحاق هرتزوگ رئیس جمهور اسرائیل ماه آینده به باکو سفر خواهد کرد و در آنجا میهمان علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان خواهد بود. کارشناسان بر این باورند که این سفر روابط تل آویو و باکو را به سطح جدیدی خواهد رساند که قبلا وضعیت مشارکت استراتژیک را دریافت کرده است.