به گزارش اکوایران، در حاشیه جلسه هیات دولت، رئیس سازمان محیط زیست درباره آفتاب‌گیری دو توله‌یوز ماده در پشت‌بام توضیحاتی داد، رئیس سازمان انرژی اتمی از حضور بازرسان آژانس در تهران خبر داد و وزیر ارتباطات درباره نامه رئیس‌جمهور برای بررسی بازگشت اینترنت به وضعیت عادی پاسخ مبهمی داد.

میراث ۱۰ سال گذشته را قدم به قدم اصلاح می‌کنیم

احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی: (در واکنش به حاشیه ایجاد شده درباره سوال خبرنگاری در نشست خبری روز گذشته): سوال در مورد مسأله حکمرانی اقتصادی بود که به تفصیل در مورد آن صحبت کردم و طولانی‌ترین پاسخی که داده شده مربوط به حکمرانی اقتصادی بود. من به تفصیل به آن خانم پاسخ دادم چه اتفاقی در حکمرانی اقتصادی در یک سال و نیم گذشته رخداده است. با وجود فشارهای داخلی و خارجی که وجود دارد، میراث ۱۰ سال گذشته را قدم به قدم اصلاح می‌کنیم. متاسفانه آن خبرگزاری شیطنت کرد و فقط از عبارات ابتدایی صحبتم استفاده کرد.

(با اشاره به تفکیک حساب‌های شخصی و تجاری): طبق گزارش بانک مرکزی این کار حداقل برای ۸/۵ میلیون حساب انجام شده و تکمیل آن به عهده دوستان بانک مرکزی است.

(درباره آسیب‌ به کسب‌وکارهای اینترنتی): وزیر ارتباطات در کارگروه اقتصاد اینترنتی پیشنهاداتی را آورده بود که باید درباره مصوب شدن آن باید از او سوال کرد.

درخواست وزیر کشور از مجلس

احمد وحیدی، وزیر کشور: (درباره طرح تأسیس سازمان ملی مهاجرت که با لایحه تشکیل سازمان مهاجران اتباع خارجی ادغام شده است): این لایحه همچنان در مجلس است و بعد از رسیدگی مجلس و تایید شورای نگهبان، توسط مجلس به دولت ابلاغ می‌شود تا دولت هم آن را به دستگاه های اجرایی ابلاغ کند. ولی این فرآیند برای ابلاغ دولت هنوز طی نشده است. کلیات این لایحه در مجلس به تصویب رسیده ولی باید جزئیات آن هم بررسی و تصویب شود و از مجلس می‌خواهیم هر چه زودتر بررسی این لایحه را به سرانجام برساند.

حضور بارزسان آژانس در تهران

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی: ما در چارچوب پادمان روابطمان با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برقرار است، در مورد این موضوع که یکی از بازرسان آژانس مطرح کرده بود، مسئولان آژانس در تهران هستند و از دیروز در حال مذاکره، بازدید و بازرسی هستند تا ابهاماتی که بر اساس برداشت ناصواب یک بازرس ایجاد شده بود برطرف شود. این ابهامات در حال برطرف شدن و در حال رفع و رجوع شدن است. به تعامل و همکاری‌هایمان با آژانس ادامه می‌دهیم، همواره به این موضوع توجه داریم که از تولید ابهام جدیدی در فرایند همکاری‌مان با آژانس جلوگیری شود و همواره  از این موضوع جلوگیری می‌کنیم. مذاکرات برجام و توافق برجام یک معامله بین ایران و 1+5 برای اعتمادسازی بوده است، متاسفانه طرف‌های اصلی این توافق  به تکالیف خود عمل نکرده‌اند به ویژه دولت آمریکا که نه تنها خود به تعهداتش در این توافق عمل نکرده بلکه  اجازه نداده دیگران نیز در این زمینه همکاری کنند و به تعهدات خود عمل کنند. اینکه یک جریان پرفشار سیاسی به دنبال این است که تعهدات برجامی به صورت یک طرفه انجام شود و آن‌ها خود به تعهداتشان در این توافق عمل نکنند، یک موضوع کاملاً غیرقابل قبول است. ما فشارهای سیاسی، جوسازی‌ها و مسئله آفرینی‌ها را برنمی‌تابیم‌.

واریز 12 همت به حساب استان‌ها

محسن منصوری، معاون اجرایی رئیس‌جمهور: با هماهنگی صورت گرفته با سازمان برنامه و بودجه، هفته آینده برای پیگیری و پیش برد مصوبات دور اول سفرهای استانی، مبلغ ۱۲ هزار میلیارد تومان برای اجرای مصوبات به حساب استان‌های مختلف واریز می‌شود و تا پایان سال یک مرحله تخصیص دیگر هم برای اجرای مصوبات اتفاق خواهد افتاد.

ماجرای آفتاب‌گیری یوزها در پشت بام

علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: (درباره تصاویر منتشره از توله‌یوزها (آذر و توران) در پشت‌بام ساختمان): وضعیت این توله‌ها بسیار عالی است. در فضای مجازی به حضور این توله‌ها در پشت بام انتقاد شده در حالیکه حتی انسان‌ هم برای استفاده از نور خورشید به پشت‌بام می‌رود و این بهترین راه برای آفتاب‌گیری است و این وضعیت هم در مورد این توله‌ها اتفاق افتاد. هفتمین ماده یوز هم در منطقه توران دیده و رصد شده است.

درباره ممنوعیت واردات آیفون 14 اطلاع‌رسانی شود

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری: (درباره موضوع ممنوعیت واردات آیفون ۱۴): از ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ استقبال نمی‌کنیم. سوالات در رابطه با ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ باید از وزیر صمت پرسیده شود. موبایل وسیله زندگی مردم است، هرگونه محدودیت ممکن است مشکلاتی برای مردم ایجاد کند. پس حداقل باید اطلاع‌رسانی شود. در این حوزه عدم شفافیت دارد و از وزارت صمت می‌خواهیم این موضوع را روشن کنند.

اخیرا تصویر نامه‌ای منتشر شده بود که واردات مسافری آیفون ۱۴ به بالا مشکل دارد، اما باید از پیش اطلاع‌رسانی شود. این سوالات باید از وزیر صمت پرسیده شود. من در حوزه ثبت سفارش گوشی و محصولات الکترونیک مسئولیت ندارم. ما از ممنوعیت واردات موبایل استقبال نمی‌کنیم، چراکه گوشی تبدیل به جزء لاینفک زندگی مردم تبدیل شده است. باید به سمت تولید موبایل‌های تولید داخلی برویم. در حال حاضر سالانه سه تا چهار میلیارد دلار صرف واردات موبایل می‌شود.

(در رابطه با انتشار نامه رئیس‌جمهور خطاب به وی برای پیگیری درخواست یک نماینده مجلس در خصوص «لزوم بازگرداندن اینترنت به شرایط عادی و فراهم کردن دسترسی مردم به اینترنت آزاد»): من چنین نامه‌ای ندیدم.

(پس از رؤیت متن نامه): این نامه را ندیده‌ام؛ آهان، این نامه آقای توانگر است که برای تاریخ ۱۶/‌۱۰/‌۱۴۰۱‬ یعنی سه ماه پیش است. در این نامه گفته شده جهت بررسی و پیگیری و اعلام نتیجه ارسال می‌شود. این نامه مفصل آقای توانگر است که قبل از اینکه به دست ما برسد در رسانه‌ها منتشر شده و در حال بررسی است. بعید می‌دانم این نامه از دفتر رئیس دفتر رئیس‌جمهور منتشر شده باشد. این نامه یک نامه عادی است و این از اخلاق آقای توانگر است که رونوشت تمام مکاتبات را رسانه‌ای می‌کند. ما ان‌شاءالله پاسخ آن را خواهیم داد.

زمان احتمالی ارائه برنامه هفتم توسعه

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت:‌ امروز بخشی از جلسه هیأت دولت به ارائه گزارش سازمان برنامه و بودجه درباره پیش‌فرض‌ها و آسیب‌شناسی و کلیات ناظر به لایحه برنامه هفتم توسعه که در دستور رسیدگی سازمان برنامه و بودجه بود، اختصاص داشت تا متون احکام لایحه هم تدوین شود و به بحث و بررسی گذاشته شود. پیش‌بینی‌ می‌شود طی دو هفته آتی جلسات فوق‌العاده دولت در زمینه بررسی برنامه هفتم توسعه داشته باشیم که تا پایان سال جاری این لایحه هم تقدیم مجلس شود.

بدهی به بانک‌ها نداریم

سید صولت مرتضوی، وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی: در صندوق فولاد و سایر صندوق‌ها که به‌شدت با کسری بودجه مواجه بودیم. از دولت برای اینکه سخاوتمندانه کسری بودجه تامین اجتماعی و سایر صندوق‌ها را تامین کرد تشکر می‌کنم. در سال ۱۴۰۱ دولت در دو مرحله به صندوق‌ها کمک کرد؛ اولاً بدهی انباشته شده صندوق تامین اجتماعی که صندوق تامین اجتماعی در اعداد بزرگترین بدهکاران بانکی بود با کمکی که دولت انجام داد، ۸۸ هزار میلیارد تومان بدهی پرداخت شد و با بانک‌های عامل تسویه شد.

(درباره تعیین حداقل حقوق و دستمزد): تیم‌های کارشناسی با شاخص‌های متعدد و متنوعی که قانونگذار پیش‌بینی کرده است شاخص‌ها را بررسی می‌کنند. شورای عالی کار که متشکل از سه بخش است، بخش اول نمایندگان دولت، بخش دوم نمایندگان کارگران و بخش دیگر هم نمایندگان کارفرمایان هستند و اصل بر سه‌جانبه‌گرایی است. ان‌شاءالله در اسفندماه جلسات مختلفی را تشکیل می‌دهیم آنچه حق و عدل باشد در چارچوب قوانین و مقررات و با رعایت اصل سه‌جانبه‌گرایی تصمیم مناسب اتخاذ خواهد شد. امیدوار هستیم که تا قبل از پایان سال حداقل حقوق و دستمزد را به دستگاه‌های مختلف برای اجرا ابلاغ کنیم.