به گزارش اکوایران، «بالاترین تلفات روس‌ها در یک روز»، «لئوپاردها در راه اوکراین»، «رد تماس واشنگتن از سوی پکن»، «رکوردزنی پیونگ‌یانگ در سرقت دیجیتال» و «درخواست گروسی برای سفر به تهران» مهم‌ترین سرخط رسانه‌ها را در نیم‌روز گذشته شکل داده‌اند.

بالاترین تلفات روس‌ها در یک روز

اوکراین از کشته شدن بیش از هزار سرباز روسی در یک روز خبر داد.خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه، هفتم فوریه (۱۸ بهمن) به نقل از منابع اوکراینی گزارش داد، در شبانه روز گذشته هزار و ۳۰ سرباز روسی در جبهه‌های شرق کشته شده‌اند و این پرتلفات‌ترین روز جنگ برای روسیه در بیش از ۱۱ ماه گذشته بوده است.

تجاوز نظامی روسی به اوکراین ۲۴ فوریه سال پیش آغاز شد و ارتش روسیه پس از ناکامی در تسخیر سریع کی‌یف عقب نشست و نیروهای خود را به خصوص در مناطق شرقی و جنوبی متمرکز کرد. از ابتدای سال جاری میلادی روسیه بر شدت حمله‌های هوایی و زمینی خود افزوده است و با بسیج ده‌ها هزار سرباز می‌کوشد نیروهای اوکراین را از مناطق مورد مناقشه، از جمله در شرق عقب براند. روسیه پس از موفقیت‌های نیروهای اوکراینی در بازپس‌گیری برخی مناطق اشغالی در شرق و جنوب اوکراین در پائیز، برای نخستین بار از جنگ دوم جهانی به این سو بخشی از نیروهای ذخیره ارتش را بسیج کرد تا با ده‌ها هزار سرباز و نیروی مزدور حمله‌های گسترده‌ای را در زمستان پیش ببرد.

لئوپاردها راهی کی‌یف می‌شوند

وزارت دفاع آلمان، هلند و دانمارک در یک همکاری مشترک اعلام کردند که اوکراین در ماه‌های آینده این تانک‌ها را دریافت خواهد کرد. آن‌ها در بیانیه مشترکی گفتند که «پشتیبانی و آموزش لجستیک مورد نیاز» برای این تانک‌ها را نیز ارائه خواهند کرد. تانک‌های لئوپارد۱، سلف لئوپارد۲اند که تانک‌های پیشترفته‌تری‌اند و وعده ارسال آن‌ها نیز به کی‌یف داده شده است.

آلمان حدود دو هفته پیش و پس از مدت‌ها تردید در مورد ارسال این مدل از تانک‌ها، از تصمیم خود برای ارسال تانک‌های لئوپارد به اوکراین خبر داد. اکنون دولت آلمان اعلام کرده که اوکراین حداقل ۱۰۰ دستگاه تانک لئوپارد۱ را در ماه‌های آینده دریافت خواهد کرد. روز سه‌شنبه، همچنین بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع جدید آلمان، در روزی که اعلام شد ۱۰۰ تانک لئوپارد۱ به اوکراین فرستاده می‌شود، به کی‌یف سفر کرد. الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین، در توییتر عکسی از خود و پیستوریوس که ماکت تانک لئوپارد را در دست دارند، منتشر کرد. سخنگوی وزارت دفاع اوکراین تایید کرد که این عکس روز سه‌شنبه در پایتخت اوکراین گرفته شده است. برلین قبلا گفته بود که ۱۴ دستگاه لئوپارد۲ را به اوکراین خواهد فرستاد.

رد تماس واشنگتن از سوی پکن

پنتاگون بامداد چهارشنبه از رد تماس «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا توسط «وی فنگ» همتای چینی خبر داد. پاتریک رایدر، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت در تاریخ چهارم فوریه و بعد از انهدام بالون جاسوسی چین، فنگ تماس تلفنی آستین را پاسخ نداد.

رایدر طی نشست خبری در این‌باره توضیح داد: «بلافاصله بعد از سرنگونی بالون چین، وزارت دفاع از [چین] درخواست تماس تلفنی امن بین آستین و وی را داشت». او در ادامه اظهار داشت: «ما به باز نگاه داشتن خطوط ارتباطی بین آمریکا و چین برای مدیریت مسئولانه روابط باور داریم. خطوط تماس بین ارتش‌ها ما در چنین مواقعی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند». طبق این گزارش، سخنگوی پنتاگون همچنین افزود: «متاسفانه طرف چینی درخواست ما برای این تماس تلفنی را رد کرد. تعهد ما به خطوط ارتباطی باز، ادامه خواهد داشت».

رکوردزنی پیونگ‌یانگ در سرقت دیجیتال

محتوای فاش شده یک گزارش محرمانه سازمان ملل بیانگر آن است که پیونگ یانگ در سال ۲۰۲۲ در حوزه دستبرد‌های مالی در فضای مجازی به یک رکورد دست یافته است. این گزارش که به رویت خبرگزاری آلمان رسیده، عنوان می‌کند که طی شش سال گذشته، سرقت آنلاین هکرهای دولتی کره شمالی مجموعا حدود یک میلیارد و ۲۰۰میلیون دلار بوده است. پیونگ یانگ این پول را که منابع آن سرمایه‌گذاری‌ در ارزهای دیجیتال بوده، صرف تامین مالی برنامه هسته‌ای و موشکی خود کرده است.

صنعت امنیت سایبری، گروه هکری دولتی لازاروس و زیرمجموعه‌های آن یعنی "آنداریل" و "کیمسوکی" را به عنوان عناصر اصلی حملات و عملیات سایبری کره شمالی معرفی کرده‌ است. آنها به کمک باج‌افزارهای پیچیده، بازارهای ارزهای دیجیتال را هدف می‌گیرند. هکرها با نفوذ به سیستم‌های این بازار، کاربران را قفل می‌کنند و داده‌ها که معمولا رمزگذاری شده هستند، تنها پس از پرداخت باج، دوباره قابل دسترسی می‌شوند.

درخواست گروسی برای سفر به تهران

با افزایش تنش بین تهران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر سر نیروگاه هسته‌ای فردو و افزایش توان غنی‌سازی اورانیوم در این مرکز،‌ رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در یک سخنرانی در موسسه چتم هاوس در لندن، خواهان گفتگوی فوری میان مقامات ایران و آژانس شد. او افزود که در شرایط موجود، باید خیلی زود به تهران برود تا توانایی بازرسی و نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران را بازیابی کند.

گروسی با اشاره به تغییرات صورت گرفته در دو دستگاه سانتریفیوژ در مرکز هسته‌ای فردو تصریح کرد: «تغییراتی در این کارخانه انجام شده که باید گزارش می‌شد، حالا این مرکز قابلیت‌های جدیدی پیدا کرده، بنابراین باید بازرسی بیشتری در آن انجام شود.» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ابراز ناامیدی از روند احیای برجام گفت: «در مقطع کنونی، کانال برجام و کانال دوجانبه با ایران در بهترین وضعیت نیست. امیدوارم بتوانم این گفت‌وگوی گریزناپذیر را احیا، بازتنظیم و تقویت کنم. بدون این کار، اوضاع بدتر خواهد شد.»

پیش‌تر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش محرمانه‌ای که برای اعضای خود ارسال کرده بود، از اقدام ایران به تغییر ساختار آبشارهای سانتریفیوژها در سایت فردو جهت دست‌یابی به غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم بدون اطلاع به آژانس خبر داده بود. اما سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران این گزارش را تکذیب کرد و گفت که در این گزارش خطای انسانی رخ داده است.