به گزارش اکوایران، «دیدار از پکن در بحبوحه تنش‌ها»، «هشدار دبیرکل سازمان ملل: در مورد یک جنگ گسترده و تمام‌عیار»، «رایزنی برای جت‌های برزیلی»، « گفتگوی بلینکن و بن‌زاید در پی رایزنی‌های ضدایرانی مقام آمریکایی»، «رد همکاری پهپادی با ایران از سوی مسکو» و «هشدار آمریکا نسبت به روابط تهران-مسکو» مهم‌ترین سرخط رسانه‌ها را در نیم‌روز گذشته شکل داده‌اند.

دیدار از پکن در بحبوحه تنش‌ها

در بحبوحه ادامه تنش‌های نظامی و سیاسی بین چین و تایوان، یکی از رهبران ارشد حزب اصلی اپوزیسیون تایوان، این هفته به چین سفر خواهد کرد تا با مقام‌های پکن دیدار کند. حزب کومینتانگ یا KMT تایوان با اعلام این مطلب می‌گوید که آندرو هسیا، معاون این حزب روز چهارشنبه راهی چین می‌شوند و با سونگ تانو، رئیس تازه منصوب شده دفتر امور تایوان چین گفتگو کند. این دیدار، تعاملی نادر و سطح بالا میان سیاستمدار ارشد تایوانی و چینی به شمار می‌رود. 

این حزب تایوانی همچنین اعلام کرده، هسیا که یک دیپلمات پیشین و رئیس سابق شورای امور سرزمین اصلی تایوان است بر پایه «رعایت کرامت و برابری» با طرف مقابل گفتگو می‌کند. حزب کومینتانگ همچنین افزوده که در این دیدار هسیا «آخرین نگرانی‌های عمومی تایوان در خصوص امنیت منطقه تایوان و همچنین انتظارات برای برآورده کردن صلح و ثبات منطقه‌ای» را منعکس خواهد کرد. حزب KMT به طور سنتی طرفدار روابط نزدیک با چین است اما به شدت طرفداری از پکن را رد می‌کند. دفتر امور تایوان چین در واکنش به سفر هسیا گفته از این ملاقات استقبال خواهد کرد. هسیا در اوت گذشته مدت کوتاهی پس از برگزاری مانور نظامی و پرواز جنگنده‌های چینی در نزدیکی تایوان به پکن سفر کرده بود. دولت تایوان همان زمان این سفر را محکوم کرده بود. 

هشدار دبیرکل سازمان ملل: جهان به سمت یک «جنگ گسترده و تمام‌عیار» پیش می‌رود

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد دوشنبه به جامعه جهانی درباره «جنگ گسترده‌تر» هشدار داد. او گفت که در صورت تشدید درگیری‌ها در اوکراین، جهان به سمت یک «جنگ گسترده و تمام‌عیار» پیش می‌رود. دبیرکل سازمان ملل در سخنرانی سال جاری خود که برای نمایندگان کشورها در سالن مجمع عمومی سازمان ملل متحد ایراد کرد، گفت: « ما سال ۲۰۲۳ را با وقایع تلخ و چالش‌هایی شروع کردیم که هیچ‌یک انتظار آن را هم نداشتیم و شبیه هیچ کدام از وقایع طول زندگی‌مان هم نیست.» 

گوترش در این سخنرانی با اشاره به جنگ اوکراین گفت که «چشم‌انداز صلح ثابت و پایدار در جهان هر لحظه کمتر شده و بیش از پیش شاهد خونریزی و تشدید تنش‌ها هستیم.» دبیرکل سازمان ملل متحد اظهار داشت: «نگرانی من این است که پیشروی دنیا به سمت یک جنگ گسترده‌تر ناشی از خوابگردی نیست و جهان این کار را با چشمان باز انجام می‌دهد.»

 گفتگوی بلینکن و بن‌زاید در پی رایزنی‌های ضدایرانی مقام آمریکایی

 در پی سفر مقام وزارت خزانه داری این کشور به امارت برای جلوگیری از دور زدن تحریم ها علیه ایران اعلام کرد آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا با شیخ محمد بن زاید آل نهیان، رئیس امارات متحده عربی گفتگو کرد.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی اعلام کرد: وزیر امور خارجه آمریکا بر همکاری قوی آمریکا و امارات تاکید کرد و راه های گسترش و تعمیق همکاری های دو کشور از جمله تعهد مشترک به صلح در یمن را بررسی کرد.

هشدار آمریکا در مورد روابط تهران-مسکو

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی کاخ سفید در یک نشست خبری با تکرار ادعای غرب مبنی بر حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین، گفت که روسیه همچنان در حال دریافت پهپادها از ایران برای استفاده در جنگ اوکراین است. با این همه، کربی ادعای روزنامه وال‌استریت‌ژورنال را مبنی بر کمک ایران به روسیه برای تاسیس کارخانه‌ای در این کشور جهت تولید پهپادهای دارای طراحی ایران، تایید نکرد.

این مقام کاخ سفید گفت: شکی نداریم که روسیه همچنان از ایران پهپاد دریافت می‌کند و از آن‌ها برای کشتن اوکراینی‌های بی‌گناه استفاده می‌کند. کربی اشاره کرده که روابط روسیه و ایران در حوزه نظامی در حال عمیق‌تر شدن است و در حال حاضر، نشانه‌های واضحی وجود دارد که دو کشور به دنبال به اشتراک گذاشتن فناوری نظامی هستند. او با اشاره به روابط تهران-مسکو مدعی شد: این رابطه دفاعی نوپا نه‌تنها برای مردم اوکراین بد است، بلکه برای شرکا و دوستان ما در سراسر خاورمیانه نیز بد است.

روسیه: برنامه پهپادی خودمان را داریم

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در واکنش به ادعای مطرح شده در گزارشی از وال‌استریت‌ژورنال درباره همکاری‌های نظامی ایران و روسیه، گفت که روسیه روی برنامه ساخت پهپادهای خود متمرکز است. این روزنامه مدعی شده بود که ایران قصد دارد به ساخت کارخانه جدیدی در روسیه برای تولید پهپادهای دارای طراحی ایرانی کمک کند و اقداماتی از سوی دو کشور در این زمینه انجام شده است.

پسکوف در این باره گفت: ما برنامه‌های تولیدات [پهپادی] خودمان را داریم و من نمی‌دانم این روزنامه در گزارش‌ خود به اظهارات کدام منابع مطلع استناد کرده است.

جت‌های برزیلی در راه ایران

به گزارش روزنامه فولیای سائوپائولو، ایران دوباره برای خرید هواپیمای جت از برزیل تلاش می‌کند. این روزنامه نوشت حسین قریبی سفیر ایران در برزیل برای «گفتگو درباره روابط دوجانبه»، درخواست ملاقات با ژراردو آلکمین معاون رئیس‌جمهور و وزیر صنعت و تجارت برزیل را کرده است.

به نوشته فولیا، ایران با لولا داسیلوا رئیس‌جمهور فعلی در دوره قبلی ریاست جمهوری‌اش بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۱، «روابط قدیمی و صمیمانه» داشته و «دیپلمات‌های ایران بر این باورند اکنون که او دوباره بر سر کار است، می‌توان روابط دوجانبه را افزایش داد»، با اینکه جو بایدن رئیس جمهور آمریکا تحریم‌های ایران را برقرار نگه داشته است.

بنا بر گزارش‌ها، ایران در سال ۲۰۱۶ برای خرید جت از برزیل اقدام کرد و حتی یک جنگنده برای آزمایش به ایران فرستاده شد اما با روی کار آمدن دونالد ترامپ که تحریم‌های ایران را برگرداند، این خرید متوقف شد و امبرائر از بیم تحریم مذاکره با ایران را متوقف کرد.