به گزارش اکوایران، خبرگزاری رویترز مدعی است که صادرات نفت ایران در دو ماه آخر سال 2022 به بالاترین حد خود رسید  و علی‌رغم تحریم های ایالات متحده، تهران سال 2023 را با ارسال محموله های بیشتری از نفت به چین و ونزوئلا آغاز کرد.

صادرات نفت ایران رکورد زد

صادرات نفت تهران از زمانی که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا در سال 2018 از توافق هسته ای 2015 موسوم به برجام خارج شد و تحریم هایی را با هدف محدود کردن صادرات نفت و درآمدهای مرتبط با آن علیه ایران اعمال کرد، محدود شده است. به ادعای این خبرگزاری صادرات نفت ایران در دوران ریاست جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، که در ابتدا اولویتش احیای برنامه جامع اقدام مشترک (موسوم به برجام) بود، افزایش یافته و بر اساس برخی برآوردها به بالاترین سطح خود از سال 2019 رسیده است. این امر علی‌رغم وجود بادهای مخالفی چون توقف رایزنی برجامی و رقابت نفت خام روسیه با تخفیف انجام شد.

در همین راستا مشاور بخش انرژی فعال در SVB در گفتگو با رویترز مدعی شد که صادرات نفت خام ایران در دسامبر به طور متوسط 1.137 میلیون بشکه در روز بود که 42 هزار بشکه در روز نسبت به نوامبر افزایش داشت و بالاترین رقمی است که SVB در سال 2022 براساس برآوردهای قبلی اش گزارش کرده بود.

افزایش صادرات فارغ از تحریم‌ها

سارا وخشوری فعال در SVB در این باره مدعی شد که در قیاس با دوران زمامداری ترامپ، در برابر صادرات نفت ایران اقدامی جدی صورت نگرفته است. صادرات نفت از ژانویه تا به امروز به‌سان ماه‌های گذشته با قدرت در حال انجام است. رویترز در ادامه گزارش‌ش ادعا کرد که علی‌رغم کاهش تقاضای چین و عرضه نفت روسیه به این کشور که چالش بزرگی ایجاد کرده، بیش‌تر نفت ایران هم‌چنان به خاور دور و چین صادر می شود. ایران همچنین به ونزوئلا برای صادرات نفت خود کمک می کند. 

با این همه آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید دراین باره مدعی شد که اعمال و اجرای تحریم ها علیه ایران توسط دولت بایدن به شکلی قوی در حال اجرا است.به ادعای این مقام آمریکایی، ایالات متحده برای تحریم فعالیت‌های تجاری، موشکی و هواپیماهای بدون سرنشین ایران و هم‌چنین (ادعای) نقض حقوق بشر علیه ایران تردیدی  نداشته و نخواهد داشت. وزارت خزانه‌داری آمریکا اواخر سال گذشته تحریم هایی را علیه نفت ایران تحمیل کرده بود. با این همه پترو لجستیک، نهادی که عرضه نفت را دنبال می‌کند، گفت که هم‌چنان شاهد یک روند صعودی در صادرات نفت خام ایران است که از منظر این شرکت در ماه دسامبر به بالاترین سطح خود از ماه مارس 2019 رسیده است.

 کپلر، شرکت اطلاعاتی، صادرات نفت خام ایران را در نوامبر را 1.23 میلیون بشکه در روز اعلام کرد که بالاترین میزان از آگوست 2022 و تقریبا برابر با نرخ 1.27 میلیون بشکه در آوریل 2019 است، اگرچه این فرایند در دسامبر به کم تر از یک میلیون بشکه در روز کاهش خواهد یافت.

چین بزرگ‌ترین مشتری نفت ایران است. هم‌چنین ایران سال گذشته نقش خود را در ونزوئلا، بازیگری که خود هدف تحریم های آمریکا قرار دارد گسترش داد و نفت سبک را برای پالایش و تولید گریدهای خام صادرات ارسال کرد. براساس ادعای رویترز هیچ رقم قطعی برای صادرات نفت ایران وجود ندارد و برآوردها اغلب در محدوده وسیعی تعریف می‌شود. شرکت‌های ردیابی نفتکش از روش‌های مختلفی برای ردیابی جریان‌ها از جمله داده‌های ماهواره‌ای و داده‌های بارگیری بندری استفاده می‌کنند.

 چین بزرگ‌ترین مشتری نفت ایران

به ادعای یکی از تحلیل‌گران، واردات نفت ایرن در دسامبر به چین رکورد جدیدی 1.2 میلیون بشکه در روز را ثبت کرد که به میزان 130 درصد در قیاس با سال گذشته افزایش را تجربه کرده است. شرکت ورتسکا مدعی شد که بیشتر این محموله‌ها در شاندونگ تخلیه می شوند؛ جایی که پالایشگاه‌هایی مستقل از نیمه دوم سال 2022 به دلیل کاهش تقاضای داخلی و کاهش حاشیه‌های پالایشی به گریدهای با تخفیف روی آورده‌اند. بخش مطبوعاتی وزارت امور خارجه چین در پاسخ به درخواست برای اظهارنظر بدون اشاره مستقیم به سوال رویترزگفت که همکاری مشروع و معقول میان چین و ایران تحت چارچوب حقوق بین الملل مستحق احترام وحمایت است.

هم‌زمان ورتسکا گفت که عرضه نفت اورال روسیه، اصلی‌ترین رقیب نفت ایران در ماه دسامبر کاهش یافت؛ زمانی که سقف بها در صادرات نفت خام روسیه و ممنوعیت اتحادیه اروپا موجب ایجاد ابهام برای خریداران شد. احیای توافق هسته‌ای به ایران فرصت می دهد تا فروش نفت خود را به مشتری‌های پییشن چون کره جنوبی و اروپا افزایش دهد.