به گزارش اکو ایران، چند روز بعد از آن که جو بایدن پاکستان را یکی از خطرناک ترین کشورهای جهان خواند و گفت که این کشور دارای سلاح های هسته ای بدون انسجام است؛ این کشور موضع خود را تغییر داد و از اعتماد خود به توانایی پاکستان برای حراست از زرادخانه هسته ای اش گفت.

ودانت پاتل، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه در یک نشست مطبوعاتی اعلام کرد که ایالات متحده همیشه پاکستان امن و مرفه را برای منافع خود حیاتی می داند و به تعهد و توانای این کشور برای تامین امنیت دارایی های هسته ای اش اطمینان دارد.این اظهار نظر پس از دیدار درک شولت، معاون وزری امور خارجه آمریکا و مسعود خان، فرستاده پاکستان در ایالات متحده مطرح شد.

 شولت پس از این دیدار در پیام توئیتری اش نوشت که با سفیر دیدار کرده تا درباره مشارکت دیرینه میان دو کشور و توسعه روابط رایزنی کند. به نوشته خبرگزاری الجزیره، خان روز بعد پاسخ داد و نوشت که او شولت در باب روش هایی برای ایجاد انعطاف بیشتر در روابط دوجانبه و تقویت اعتماد استراتژیک گفتگو کردند.

 فعلا نه وزارت خارجه پاکستان و نه وزارت اطلاعات این کشور به پرسش های الجزیره در باب بیانیه ای ایالات متحده  پاسخی نداده اند.پاکستان سفیر ایالات متحده را پس از اظهار نظر جو بایدن در جریان سخنرانی اش در کمیته مبارزه انتخاباتی دموکرات کنگره احضار کرد.

 بایدن در میانه بحث در باب شی جین پینگ و حمله روسیه به اوکراین، گفته بود که شاید پاکستان یکی از خطرناک ترین کشورهای جهان باشد چرا که دارای سلاح های هسته ای بدون هیچگونه انسجامی است. دو روز بعد، سفیر آمریکا احضار شد. وزیر خارجه پاکستان در یک کنفرانس مطبوعاتی در شهر کراچی گفته بود: ما کاملا قادر به حراست از تسلیحات هسته ای مان هستیم و از آن ها براساس قوانین آژانس بین المللی انرژی اتمی تا آنجا که به امنیت و ایمنی مرتبط باشد، حراست می کنیم.

شهبار شریف، نخست وزیری این کشور نیز اظهارات بایدن را رد کرد و این عبارات را نادرست و گمراه کننده خواند. شریف با انتشار بیانیه ای گفت که در دهه های گذشته، پاکستان ثابت کرده است که مسئولیت پذیرترین کشور هسته ای است که در آن برنامه هسته ای از طریق یک سیستم فرماندهی و کنترل فنی سالم مدیریت می شود.

در سال های اخیر پاکستان به تدریج  روابط اقتصادی و دفاعی نزدیک تری را با چین تعریف کرده؛ یکی از رقبای اصلی ژئوپلتیک ایالات متحده. با این حال، در چند ماه اخیر شاهد افزایش تدریجی تعاملات میان مقام های ارشد پاکستان و ایالات متحده بوده ایم.شریف و بوتو زرداری ماه سپتامبر به ایالات متحده سفر داشتند و ژنرال قمر جاوید باجوا، فرمانده ارتش پاکستان هم ماه جاری به واشنگتن دی سی رفت.