به گزارش اکوایران، بیستمین کنگره حزب کمونیست چین با سخنرانی شی جین پینگ، رئیس‌جمهور این کشور آغاز شد.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، شی جین پینگ درآغاز کنگره حزب کمونیست همزمان با دفاع و ستودن سیاست مبارزه با کرونا خواست که توسعه نظامی چین تا دستیابی به یک ارتش رده جهانی تسریع شود.

انتظار می‌رود شی 69 ساله در پایان این کنگره‌ی یک هفته‌ای که امروز آغاز شده است برای سومین دوره‌ی 5 ساله به عنوان رئیس جمهور ابقا شود و جایگاه خود را به عنوان قدرتمندترین حاکم چین از زمان مائو ژدانگ تثبیت کند.

حدود 2300 نماینده از سراسر چین امروز در «تالار بزرگ مردم» در ضلع غربی میدان «تیان‌آن‌من» تحت تدابیر شدید امنیتی جمع شده‌اند. شی در سخنرانی حدود 2 ساعته‌اش که بسیار کوتاه‌تر از سخنرانی‌ 3/5 ساعته‌اش در کنگره قبلی بود 5 سال گذشته را «بسیار نادر و عجیب» توصیف کرد.

شی گفت: «ما باید تحملمان در برابر سختی را زیاد کنیم، نتیجه‌نگر باشیم، آماده خطر در زمان صلح باشیم و برای تحمّل باد‌های شدید و موج‌های بلند آماده شویم.»

او در سخنرانی‌اش 73 بار از کلمه‌ی «امنّیت» استفاده کرد در مقایسه با سخنرانی سال 2017 که 55 بار از این کلمه استفاده کرده بود. همچنین 16 بار کلمه‌ی «اصلاحات» را به کار برد، به مراتب کمتر از 70 بار در دوره‌ی گذشته.

شی خواستار تقویت توان حفظ امنیّت ملّی، تضمین منابع غذا و انرژی، امنیّت زنجیره‌های توزیع، تقویت توان مواجهه با حوادث و حفاظت از اطلاعات شخصی شد. بیشترین تشویق حضّار زمانی بود که او دوباره مخالفتش با استقلال تایوان را اعلام کرد.

LYNXMPEI9E08Y_L

در یک دهه حضور در قدرت شی چین را در مسیراستبدادی‌تر شدن قرار داده است. او امنیّت، کنترل دولت بر اقتصاد، دیپلماسی جسورانه، ارتش قوی‌تر و افزایش فشار برای تصاحب تایوان  را در اولویت‌ سیاست‌گذاری چین قرار داده است.

تحلیلگران عموماً پیشبینی نمی‌کنند تغییر خاصی در این روند اتّفاق بیافتد.

در روزهای گذشته چین مرتباً تاکید کرده که به سیاست «کویید-صفر» شی پایبند است. این در حالی است که چینی‌ها و سرمایه‌گذاران بسیاری امیدوار بودند این سیاست و استیصال و آسیب اقتصادی ناشی از آن هر چه زودتر تمام شود.

در باب  اقتصاد شی به حمایت از بخش خصوصی و آزاد گذاشتن بازار تاکید کرد امّا همزمان گفت که چین به سمت یک «سیستم اقتصادی سوسیالیستی» و ترویج «ثروت عمومی» در حال حرکت است.

به نوشته رویترز، شی در این سخنرانی با یادآوری تنش‌ها در هنگ‌کنگ گفت چین به کنترل همه جانبه بر هنگ کنگ دست یافته و آن منطقه را از هرج و مرج به حکومت تبدیل کرده است. او گفت که چین همچنین مبارزه بزرگی را علیه جدایی طلبی تایوان به راه انداخته است و مصمم است و قادر به مبارزه با تهدیدات علیه تمامیت ارضی کشورش است.