به گزارش اکوایران؛ مبادلات تجاری ایران و هند در ۳ ماهه نخست سال جاری میلادی به ۵۱۰ میلیون دلار رسید. ارزیابی‌ها نشان می دهد که در بازه زمانی مورد بررسی واردات هند از ایران رشدی 12 درصدی داشته، این در حالی که صادرات هند به ایران با افت 37 درصدی همراه بوده است. افت صادرات هند به ایران را شاید بتوان به توقف مقطعی واردات برنج و چای هندی نسبت داد،‌ ایران بخشی از نیاز برنج وارداتی خود را از طریق هند تامین می‌کند. اما سال گذشته در مقطعی دولت اقدام به ممنوعیت واردات برنج از این کشور کرد؛ از سوی دیگر واردات چای هندی نیز سال گذشته ممنوع شده بود که این امر نیز بر سطح مبادلات تجاری دو کشور اثرگذاشت.

به گزارش وزارت بازرگانی و صنعت هند، مبادلات تجاری دو کشور در این دوره با افت ۲۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است. کل مبادلات تجاری دو کشور در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۶۷۸ میلیون دلار اعلام شده بود.

روند مبادلات تجاری دو کشور

در این گزارش به این نکته اشاره شده که کاهش مبادلات تجاری ایران و هند در سه ماهه ۲۰۲۳ ناشی از افت صادرات این کشور به ایران بوده است. صادرات هند به ایران در ماه‌های ژانویه تا مارس امسال افت ۳۷ درصدی را تجربه کرده و به ۳۲۲ میلیون دلار رسیده است. هند در سه ماهه نخست سال میلادی گذشته ۵۱۰ میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده بود.

اما واردات هند از ایران در سه ماهه نخست امسال رشد ۱۲ درصدی داشته و به ۱۸۸ میلیون دلار رسیده است. هند در مدت مشابه سال قبل ۱۶۸ میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده بود.

بر اساس این گزارش برنج بیشترین سهم را در صادرات هند به ایران در سه ماهه نخست امسال داشته است. میوه هم با ۱۵ میلیون دلار و چای با ۱۰ میلیون دلار به ترتیب دومین و سومین کالای صادراتی هند به ایران بوده‌اند.

فرآورده‌های نفتی نیز بزرگ‌ترین کالای وارداتی هند از ایران در سه ماهه نخست ۲۰۲۳ بوده و هند ۶۵ میلیون دلار فرآورده نفتی ایران را در این مدت وارد کرده است. میوه و مواد اولیه تولید رنگ هر کدام با ۴۶ میلیون دلار در جایگاه دوم قرار داشته‌اند.