به گزارش اکوایران؛ جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت بازرگانی و صنعت هند نشان می‌دهد کل مبادلات تجاری این کشور با ایران در 2 ماهه نخست سال جاری میلادی به 358 میلیون دلار رسیده، که با این شرایط می توان گفت در مدت زمان مورد بررسی ایران 224 میلیون دلار واردات از هند داشته است. روند تجارت ایران و هند سال گذشته با برخی از نوسانات همراه بود که در این خصوص می توان به توقف واردات برنج و چای هندی برای دوره زمانی کوتاه اشاره کرد، توقفی که موجب شد تا مبادلات تجاری ایران و هند در مدت زمان مورد بررسی با افت 13 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شود.

ارزیابی‌ها نشان می دهد برنج و چای را می توان از جمله کالاهای مهم در مبادلات تجاری میان ایران و هند دانست، بطوریکه براساس دادهای اعلام شده در سال گذشته میلادی در مجموع ۵۹ درصد از کل صادرات هند به ایران به برنج اختصاص داشته و چای در جایگاه دوم بوده است. با این شرایط می توان گفت اعمال محدودیت وارداتی برای این دو کالای اساسی در روند تجارت ایران و هند اثرگذار بوده است.

داده‌های اعلام شده همچنین نشان دهنده آن است که واردات هند از ایران در دو ماهه 2023 با رشد قابل توجه 91 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن مواجه شده و به 134 میلیون دلار رسیده است. هند در ماه‌های ژانویه و فوریه سال قبل تنها 70 میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود.