مدیران ایران خودرو با صدور اطلاعیه تلاش کردند کدورت ایجاد شده با صمت را برطرف کنند. آبی های جاده مخصوص در این اطلاعیه  حمایت خود را از طرح بزرگ صمت در پیش فروش محصولات تولیدی شرکت های خودروساز اعلام کردند.

این اطلاعیه علاوه بر پشتیبانی از پیش فروش بزرگ خودرویی صمت به دنبال این بود تا دلایل برگزاری ناگهانی طرح فروش فوق العاده توسط این خودروساز را نیز توضیح دهد.

مدیران ایران خودرو با اشاره به افزایش اخیر تیراژ تولید گفتند طرح فروش فوق العاده ایران خودرو برای عرضه بیش تر به بازار بوده و منافاتی با همراهی این گروه صنعتی با طرح بزرگ وزارت صمت در پیش فروش محصولات ندارد.

اطلاعیه یاد شده تاکید کرد ایران خودرو مصمم است تا علاوه بر انجام تعهدات پیشین به مشتریان در موعد مقرر و ایفای تعهدات معوق، نسبت به عرضه در روزهای پایانی سال اقدام کند و بر همین اساس طرح فروش فوق‌العاده را به اجرا گذاشته است.

انتشار اطلاعیه توسط ایران خودرو در ارتباط با طرح فروش گسترده خودرو توسط صمت پیش تر سابقه نداشته است. اما ایران خودرویی ها تلاش کردند با انتشار این اطلاعیه دلگیری صمت را بابت طرح فروش فوق العاده که از چهارشنبه 17 اسفندماه تا شنبه (امروز) 20 اسفندماه امسال برنامه ریزی کرده بودند را بر طرف کنند.

طرح فروش فوق العاده ایران خودرو به نیمه نرسیده بود که شاهد اظهارات سخنگوی صمت در صفحه شخصی اش در فضای مجازی بودیم. امید قالیباف در فضای مجازی از نحوه برگزاری طرح فروش فوق العاده آبی های جاده مخصوص انتقاد کرده و گفت ایران خودرویی ها نتوانستند طرح فروش فوق العاده خود را به خوبی برگزار کنند. آن طور که این مدیر صمت گفت متقاضیان با اشکالات متعدد در مراحل مختلف ثبت‌نام طرح فروش فوق‌العاده ایران‌خودرو روبرو بوده اند. قالیباف خواستار پاسخ‌گویی ایران خودرو در ارتباط با اشکالات ایجاد شده  و رفع آنها در اسرع وقت شد.  

سخنگوی صمت تاکید کرد وزارت صمت علاوه بر حمایت از تولید وظیفه دفاع از حقوق مردم را نیز دارد و اجازه تضییع حق متقاضیان را نمی‌دهد.

البته فراموش نکنیم انتقاد یکی از مدیران صمت از ایران خودرو نیز مسبوق به سابقه نبوده است. شرکت های خودروساز به طور معمول پیش از برگزاری طرح فروشی مجوز های لازم را از سیاست گذار خودرویی اخذ می کنند اما این حجم انتقاد از ایران خودرو برای برگزاری طرح فروش فوق العاده توسط سیاست گذار خودرویی این فکر را به ذهن متبادر می کند که شاید ایران خودرویی ها به رغم کسب نکردن رضایت مدیران ارشد صمت اقدام به فروش محصولات خود به صورت فروش فوق العاده کرده اند.

اما هر چه هست این شیوه دلجویی و آشتی کنون نه تنها در جاده مخصوص بی سابقه است که می توان آن را عجیب نیز توصیف کرد. البته به نظر می رسد ایران خودرویی ها پاسخی از صمت دریافت نکرده اند اما پذیرش 13 محصول از 35 محصول عرضه شده در طرح پیش فروش خودرویی صمت نشان می دهد مدیران ارشد صمت تا حد زیادی دلجویی ایران خودرو را پذیرفته اند. مدیرعامل جدید ایران خودرو به دنبال این است تا در شروع کار حمایت صد در صدی مدیران ارشد صمت را پشت سر خود ببیند زیرا به خوبی می داند بدون حمایت راس هرم صمت چندان در قامت مدیرعامل بزرگترین خودروساز خاورمیانه دوام نخواهد آورد.