به گزارش اکوایران، شرکت داروسازی بریتانیایی-سوئدی آسترازنکا از امضای یک قرارداد 247 میلیون دلاری با شرکت آمریکایی «ابسای» (Absci) که در زمینه هوش مصنوعی فعالیت می‌کند، خبر داده است.

به نوشته یورونیوز، آسترازنکا قصد دارد با استفاده از پادتن‌هایی که به طور خاص برای مبارزه با سرطان طراحی شده‌اند، یک جایگزین مناسب برای روش شیمی‌درمانی ارائه دهد.

شرکت ابسای به کمک یک مدل هوش مصنوعی به تولید پادتن‎‌های ویژه و جدید برای درمان بیماری‌ها می‌پردازد. شرکت آسترازنکا اعلام کرده که همکاری با ابسای، فرصتی هیجان‌انگیز برای به کارگیری هوش مصنوعی در جهت تولید پادتن محسوب می‌شود.

هوش مصنوعی این امکان را برای محققان فراهم کرده است تا سرعت و تنوع کشفیات بیولوژیکی خود را افزایش دهند. شرکت ابسای به طور کلی از هوش مصنوعی برای توسعه داروهای جدید استفاده می‌کند.

آسترازنکا قصد دارد روش سنتی شیمی‌درمانی را با داروهای مدرن جایگزین کند. این شرکت در ماه اکتبر نتایج آزمایشات بالینی خود در زمینه درمان‌های جدید سرطان ریه و پستان را یک «موفقیت بزرگ» عنوان کرد.

در حال حاضر شرکت‌های داروسازی بزرگ جهان در حال همکاری با شرکت‌های کوچکتری هستند که توانسته‌اند به توانایی لازم برای توسعه داروهای جدیدتر دست پیدا کنند؛ در این میان، ساخت داروهای نوین با استفاده از فناوری‌های مدرن برای درمان سرطان، بیش از همه مورد توجه قرار گرفته است.

شرکت آمریکا مدرنا نیز در ماه سپتامبر اعلام کرد که در جهت توسعه واکسن‌ها و درمان‌های جدید سرطان، یک قرارداد 1/7 میلیارد دلاری با شرکت آلمانی «ایماتیکس» به امضا رسانده است.