به گزارش اکوایران، سال‌هاست برنامه شناسنامه‌دار شدن محصولات کشاورزی مطرح است. سیاستی که قرار بود در برنامه ششم زیرساخت‌های آن فراهم شود. در  بند «د» ماده «31» قانونگذار نوشته بود: «راه‌اندازی زیرساخت شناسه‌گذاری، بارنامه الکترونیکی و رهگیری کالا و نهاده کشاورزی و دامی صنعتی و نیمه‌صنعتی تا رسیدن به مصرف‌کننده نهائی در روزآمد کردن شناسه این کالاها». 

سیاستی که به طور کامل اجرا نشد. با این حال مجددا مجلسیان براساس بند الحاقی «۱ » ماده «۳۴» لایحه قانون برنامه هفتم دولت را موظف کرد تا محصولات کشاورزی را شناسنامه‌دار کند. در این بند آمده است:« شناسنامه دار کردن محصولات کشاورزی به منظور ایجاد قابلیت رهگیری و شناسایی مبدأ محصولات تولیدی و بهینه سازی مصرف نهاده‌ها در مبدأ، توسط وزارت جهاد کشاورزی با مشارکت اتاق اصناف کشاورزی و سازمان نظام مهندسی انجام می‌گیرد.»

در راستای این سیاست قاسم پیشه ور رئیس اتاق اصناف کشاورزی ایران با اشاره به اینکه محصولات باغی شناسنامه دار می‌شوند، گفت: باغداران می‌توانند با گوشی موبایل، کامپیوتر  و یا لپ تاپ شخصی وارد سامانه «سبک» سامانه جامع نظام صنفی کشور  به آدرس ( http://old.sabak.org/ ) شوند و باغ و محصول خود را ثبت کنند.

رویای شناسنامه‌دار شدن

او افزود: پس از آنکه باغدار و تولیدکننده اطلاعات اولیه را وارد کرد، یکی از کارشناسان معرفی شده در سامانه را انتخاب کرده و پیامکی مبنی بر معرفی کارشناس دریافت می‌کند.

رئیس اتاق اصناف کشاورزی در ادامه داد: با توافق و هماهنگی باغدار، کارشناس از زمین یا باغ بازدید کرده و اطلاعات مربوطه و مواردی مانند محل، مساحت، نوع آب و حتی شیب زمین را در صفحه مخصوص سامانه بارگذاری می‌کند.

پیشه‌ور افزود: علاوه بر مشخصات زمین، کارشناس اطلاعات مربوط به چاه، ساختمان، سن و اندازه درختان، نوع کود و سم مورد استفاده و ... را ثبت کرده و همه موارد با منابع دیگری از جمله تصاویر ماهواره‌ای تطبیق داده شده و بارگذاری می‌شود.

او تصریح کرد: پس از ثبت این اطلاعات، پروانه محصول برای یک سال صادر می‌شود و این موارد هر سال رصد می‌شود تا تغییرات احتمالی بررسی و ثبت شوند.

به گفته رئیس اتاق اصناف کشاورزی، باغداری که این پروانه را دریافت کند، می‌تواند شناسه 18 رقمی مختص آن محصول را دریافت کرده و روی محصول درج کند.

پیشه ور تصریح کرد: طبق قانون، خدمات عمومی و دولتی تنها به محصولات و باغدارانی ارائه می‌شود که این پروانه را اخذ کرده باشند.