به گزارش اکوایران؛ هیئت دولت در آذر سال گذشته مصوب کرد تا تسهیلاتی جهت واردات شمش طلا برقرار شود، پس از این مصوبه واردات شمش طلا به کشور آغاز شد و این روند موجب شد تا در نیمه نخست سال جاری روند واردات طلا به کشور رشد قابل توجهی داشته باشد.

براساس داده‌های اعلام شده از سوی گمرک در ۶ ماهه سال جاری ۷ تن و ۴۵۳ کیلوگرم شمش طلای استاندارد به ارزش ۴۷۵ میلیون و ۵۹۰ هزار دلار وارد کشور شده است. حجم شمش طلای وارد شده به کشور در پنج ماه سال جاری برابر با 4 تن و 104 کیلوگرم به ارزش ۲۶۵ میلیون و ۳۷۶ هزار دلار بوده است.

واردات شمش طلا با اختصاص ۱.۶ درصد از ارزش کل واردات کشور در ۶ ماهه سال جاری رتبه هشتم اقلام عمده کالاهای وارداتی کشور را دارا بود. واردات شمش طلا با اختصاص ۱.۱ درصد از ارزش کل واردات کشور در ۵ ماهه سال جاری را به خود اختصاص داده بود.

طلا حجم

طلا از کدام گمرکات وارد شد

با توجه به داده‌های اعلام شده این سوال مطرح می‌شود که عمده واردات شمش طلا به کشور از کدام گمرکات کشور صورت گرفته است؟ براساس داده‌های اعلام شده در ۶ ماهه ابتدایی سال جاری، در مجموع ۴ تن و ۳۷۱ کیلوگرم شمش طلا از گمرک فرودگاه امام (ره) وارد کشور شد و با این شرایط که ۵۸.۶۵ درصد از واردات شمش طلا از این گمرک ترخیص شده است.

از سوی دیگر گمرک باشماق و تبریز به ترتیب با واردات ۲ تن و ۱۲۱ کیلوگرم و ۷۸۲ کیلوگرم در رتبه های بعدی قرار گرفتند. مابقی واردات شمش طلا در ۶ ماهه سال جاری از ۲ گمرک مشهد و اصفهان انجام گرفت.

طلا ارزش