به گزارش اکوایران ، گواهی سپرده سکه روز گذشته رشد اندکی را شاهد بود.  همین امر سبب شد تا قیمت هر واحد سپرده سکه رفاهی در بازار مذکور طی روز گذشته به محدوده 286 هزار و 300 تومان برسد. دلیل این افزایش اندک قیمت این نوع از گواهی کالایی در بورس کالا را می توان تا حدی به رشد نسبی قیمت دلار نسبت داد با این حال باید توجه داشت که در همین مدت و در نخستین روز معاملاتی بازارهای جهانی قیمت اونس طلا تا لحظه نگارش این گزارش با ثبت حدود 9.5 دلار کاهش به 1933 دلار رسید. این امر خود نشان از آن دارد که در مدت مذکور همچنان بازار داخلی بی توجه به تحولات بازار جهانی منتظر بروز تغییرات جدی در قیمت دلار بوده است.

در واقع قیمت سکه در بازار داخلی و به تبع آن بورس کالا آنچنان به قیمت ارز گره خورده که سمت و سوی قیمت های جهانی حداقل در کوتاه مدت تاثیر چندانی بر بازار داخلی طلا و مسکوکات آن نخواهد داشت. دقیقا  به همین دلیل است که در هفته های اخیر  هیچ یک از افزایش ها و کاهش های بازار جهانی بر قیمت این دارایی اثر نگذاشته است. البته باید خاطر نشان کرد که در همین مدت نوسانات بالای بازار جهانی خود عاملی بوده که سبب شده فعالان داخلی بازار سکه چندان این تحولات را جدی نگیرند.

ارزان‌تر از بازار آزاد

 با این حال نکته مهمی در بازار داخلی سکه را می توان کمتر شدن قیمت گواهی سکه بورس کالا نسبت به قیمت سکه در بازار آزاد دانست. روز گذشته در حالی قیمت سکه کالایی 28 میلیون و 630هزار تومان بود که در بازار آزاد قیمت سکه در میانه کانال 28  و 800 در حال پرسه زدن بود.  دلیل این اختلاف قیمت را شاید بتوان این نکته دانست که عرضه سکه در بورس کالا راحت تر از بازار آزاد است و سریع تر می توان با افزایش عرضه قیمت سکه را کاهش داد.

ساز مخالف صندوق‌ها

نکته دیگر در خصوص معاملات گواهی سپرده سکه در بورس کالا این است که نوسان قیمت در تمامی نمادها اگرچه مثبت بود اما افزایش چندانی را نسبت به روز معاملاتی قبل به نمایش نگذاشته است. بر این اساس در نمادهای مذکور حداقل و حداکثر نوسان در قیمت های پایانی بین 0.07 تا 0.3 درصد بوده که بسیار ناچیز است. به دنبال این امر روز گذشته بازار معاملات صندوق های پشتوانه طلا چندان داغ نبود و همین امر سبب شده تا عواملی نظیر بالاتر رفتن قیمت معاملات نسبت به NAV ابطال در بسیاری از نمادها منجر به کاهش یک تا دورصدی قیمت واحدهای سرمایه گذاری در نمادهای مذکور شود که می توان بخشی از این امر را نیز ناشی از خروج پول صندوق های مذکور به سمت معاملات بازار سهام دانست.

بررسی روند شاخص کل بورس تهران در تولد دوسالگی دولت سیزدهم