به گزارش اکوایران بالغ بر یک میلیون و 369 هزار تن انواع سفید در دومین هفته از مرداد ماه در بازار فیزیکی بورس کالای ایران عرضه شد. این میزان محصول عرضه شده شامل انواع این محصول از جمله سیمان سفید، سیمان تیپ 2، سیمان تیپ 5، سیمان مرکب، سیمان پوزولانی، سیمان تیپ 525-1، سیمان تیپ 325-1 و... می‌شد. بسته به نوع محصول نرخ سیمان عرضه شده در بازار فیزیکی بورس کالا از 6 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم تا 27 هزار و 900 تومان متغیر بود. در حالی که سیمان سفید کیسه‌ای بیشترین نرخ پایه را به خود احتصاص می‌دهد، سیمان تیپ 2 و سیمان تیپ 325-1 ارزان‌ترین محصول عرضه شده در رینگ بازار فیزیکی بورس کالا در دومین هفته از مرداد ماه بودند.

فروش 74 درصد سیمان عرضه شده در بازار فیزیکی

تقاضای ثبت شده برای خرید سیمان از بازار فیزیکی بورس کالای ایران در دومین هفته از مرداد ماه 1402 به بیش از یک میلیون و 169 هزار تن رسید که در نهایت یک میلیون و 15 هزار تن سیمان در این بازه زمانی مورد معامله قرار گرفت. به این ترتیب بالغ بر 74 درصد عرضه سیمان در بازار فیزیکی بورس کالا در این زمان به فروش رفت.

بررسی روند معاملات سیمان در بازار فیزیکی بورس کالا حاکی از آن است که عمده محصولات در نرخ پایه و یا با رقابت حداقلی انجام شده است. البته برای برخی عرضه‌ها رقابت‌های 10 تا 25 درصدی نیز از سوی متقاضیان به ثبت رسیده است. وزن بالا سیمان باعث می‌شود که فروش این محصول عمدتا منطقه‌ای بوده و رقابت برای خرید یک محصول نسبت به پرداخت هزینه حمل آن به صرفه‌تر باشد.