به گزارش اکوایران، بانک مرکزی گزارش هفتگی عملیات اجرایی سیاست پولی در تاریخ 12 تیر سال جاری را منتشر کرد. بررسی آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد که در پانزدهمین حراج بازار باز سال جاری، تزریق پول بانک مرکزی در بازار باز بار دیگر صعودی شد، اما مداخله بانک مرکزی در بازار بین بانکی به صفر رسید.

به طور کلی، بانک مرکزی در دو بازار نقدینگی بانک‌ها را بهبود می‌بخشد و بانک‌هایی که دارای کسری هستند، می‌توانند با استقراض از بانک مرکزی در بازار باز و بازار شبانه، نیاز خود به وجوه نقد را مرتفع سازند.

تزریق پول بانک مرکزی در بازار باز بار دیگر افزایشی شد

در بازار باز، بانک‌ها اوراق بدهی خود را به بانک مرکزی عرضه کرده و در عوض، وجوه نقد مورد نیاز خود را قرض می‌گیرند. از سوی دیگر در زمان سررسید، بانک‌های مقروض مکلف هستند که اوراق واگذارشده را با سررسید و نرخ بهره‌ای مشخص بازخرید کنند.

مطابق گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی در دومین حراج تیرماه، 21 بانک و موسسه اعتباری برای برطرف کردن نیاز خود به وجوه نقد، در حراج شماره 15 بازار باز شرکت کردند.

در این حراج، بانک‌ها سفارش‌های خود به ارزش 131 هزار و 500 میلیارد تومان را به بانک مرکزی ارسال کردند که بانک مرکزی نیز همه این سفارش‌ها را پذیرفت و همه این مبلغ را به بانک‌های کشور تزریق کرد. این افزایش تزریق پول در حالی رقم خورد که نرخ سود بازار باز برای 19 هفته متوالی بدون تغییر بوده و در سطح 23 درصد رقم ثابت مانده است. 

بازار باز 12 تیر 1402

تزریق پول در بازار شبانه صفر شد

همانطور که پیش‌تر به آن اشاره شد، یکی دیگر از بازارهای مهم در راستای کنترل نقدینگی، بازار بین بانکی یا شبانه است. در حالی که بازار باز ماهیتی میان‌مدت داشته، بازار شبانه با سررسیدهای کوتاه‌مدت‌تری صورت می‌گیرد.

نکته قابل توجه در گزارش عملیات اجرای سیاست پولی این هفته، دخالت نکردن بانک مرکزی در بازار بین بانکی بود. در واقع در هفته منتهی به 12 تیر، میزان تزریق پول به صفر رسید. مطابق آمارها آخرین باری که دخالت بانک مرکزی در این بازار صفر شده بود، مربوط به هفته منتهی به 26 دی سال گذشته بود.

این نزولی شدن روند تزریق پول در بازار بین بانکی در حالی است که ابتدای سال جاری تزریق بانک مرکزی در بازار شبانه به شیوه اعتبارات قاعده‌مند (دریافت اعتبار با وثیقه از بانک مرکزی) به بی‌سابقه‌ترین سطح سال‌های اخیر رسید.

عملیات بین بانکی 12 تیر 1402