به گزارش اکوایران، قیمت گاز اروپا به سطحی کاهش یافته است که آخرین بار پیش از آغاز کاهش عرضه از سوی روسیه در سال 2021 مشاهده شده بود، به‌طوری که این امید ایجاد شده است که بحران انرژی که این منطقه را درطول سه سال فراگرفته بود ممکن است به پایان برسد.

براساس گزارشی از فایننشیال تایمز، افزایش واردات گاز، گرم‌­تر شدن هوا و کاهش تقاضا در نتیجه افزایش قیمت درسال­‌های اخیر همگی کمک کرده‌اند تا ذخایر گازی اتحادیه اروپا در زمستان امسال در سطوح بالای تاریخی خود باقی بماند و بر قیمت­‌ها فشار کاهشی وارد کرده است.

قیمت معیار گاز اروپا (TTF) روز جمعه به 22.53 یورو در هر مگاوات ساعت کاهش یافت که پایین­‌ترین قیمت از ماه مه 2021 محسوب می‌شود.

Capture

بحران انرژی اروپا در سال 2021 آغاز شد، چراکه این منطقه در یک زمستان سخت و طولانی با ذخایر پایین گاز طبیعی مواجه شد. نگرانی‌­ها از ذخایر محدود به دلیل کاهش صادرات گاز روسیه به اتحادیه اروپا تشدید شد و تاجران آن زمان حدس می‌­زدند که این اقدام برای تحت فشار قرار دادن دولت‌­های اروپایی از جمله آلمان برای تایید راه اندازی خط لوله بسیار بحث برانگیز نورد استریم 2 است.

قیمت گاز اروپا در تابستان 2022 به اوج خود رسید و در یک مقطع به بیش از 300 یورو به ازای هر مگاوات ساعت افزایش یافت، چراکه روسیه پس از شروع درگیری با اوکراین عرضه خود به این منطقه را کاهش داده بود.

از آن زمان، تلاش‌­های هماهنگ کشورهای اتحادیه اروپا برای محدودکردن تقاضا و افزایش واردات گاز طبیعی مایع از کشورهایی چون ایالات متحده و همچنین زمستان­‌های گرم‌تر همگی به کاهش بحران گاز اروپا کمک کرده‌­اند.

براساس گزارش کمیسیون اروپا، گاز لوله کشی روسیه که قبل از شروع درگیری‌ها در اوکراین 40 درصد از منابع اروپا را تشکیل می‌داد اکنون به 8 درصد کاهش یافته است.

براساس داده­‌های Gas Infrastructure Europe تاسیسات ذخیره سازی گاز اتحادیه اروپا تا روز چهارشنبه بیش از 64 درصد پر بوده‌­اند، که رکورد بالایی برای این زمان محسوب می‌شود.