به گزارش اکوایران: صبح امروز داریوش گلعلیزاده، رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست، در نشستی خبری که در اداره کل محیط زیست تهران پیش از بازدید خبرنگاران از نیروگاه بعثت برگزار شد، از رد مطلبی که علت آلودگی هوا را مازوت سازی عنوان کرده بود، خبر داد. او ادامه داد که با حکم قضایی مخزن مازوت نیروگاه بعثت از سال ۱۳۹۱ پلمب است.

گلعلیزاده اظهار داشت که اگر مازوت مصرف شود، مشاهده و تشخیص آن به راحتی امکان‌پذیر است و مدعی شد که نیروگاه منتظرالقائم کرج هم صرفا گاز مصرف کرده و مازوت نسوزانده نمی‌شود.

او به دو نیروگاه اصفهان و نیروگاه شازند استان مرکزی نیز اشاره کرد و خبر مازوت‌سازی آنها را کذب دانسته است و ادعا کرد که عامل آلودگی هوا نیروگاه‌ها نیستند و شاخص کیفیت هوا هر سال هنگامی که با وارونگی دما مواجه می‌شویم، در شرایط ناسالم قرار می‌گیرد.

رییس مرکزملی هوا و تغییراقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به قانون هوای پاک اظهارکرد: قانون توسعه حمل و نقل عمومی، از جمله این قوانین است که به مدیریت سوخت اشاره دارد که بسیاری از مشکلات در قانون هوای پاک و انباشت تکالیف دیگر، در صورت اجرا به وجود نمی‌آمد. برخی از این قوانین مربوط به مبحث ناترازی انرژی است که در صورت اجرایی شدن آن، کیفیت سوخت نیز بهتر می‌شود.


او 94 درصد از انرژی کشور را بر مصرف سوخت‌های فسیلی دانست که دستاورد آن مقام اول در مصرف سوخت‌های فسیلی در دنیاست. در نیمه دوم سال که شرایط وارونگی دما و یا سکون دمایی رخ می‌دهد، با توجه به مصرف حجم زیادی سوخت فسیلی، کلانشهرها دچار آلودگی هوا می‌شوند.

داریوش گل‌علیزاده همچنین آماری از مصرف بنزین نیز ارائه داد که بنابه گفته او، روزانه ١١۶ میلیون لیتر در نیمه اول امسال و ١١۵ میلیون لیتر در نیمه دوم سال مصرف بنزین داریم در حالی که این عدد بنا بر میزان جمعیت، باید بین ۶٠ تا ٧٠ میلیون لیتر باشد.