بر اساس آخرین اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران امروز - چهارشنبه اول آذرماه ۱۴۰۲- شاخص کیفیت هوا در تهران روی عدد ۴۹ و در وضعیت پاک قرار دارد؛ به طوری که ۱۵ ایستگاه در وضعیت هوای پاک و ۱۵ ایستگاه در وضعیت قابل قبول قرار دارند و عدد شاخص در هیچ ایستگاهی وضعیت ناسالم برای گروه های حساس، ناسالم برای همه یا وضعیت قرمز را نشان نمی دهد.

شاخص کیفیت هوای تهران در ۲۴ ساعت گذشته نیز روی عدد ۴۳ و وضعیت پاک قرار داشت.

تهران از ابتدای امسال تاکنون ۸ روز هوای پاک، ۱۷۵ روز قابل قبول و ۵۷ روز ناسالم برای گروه های حساس و ۶ روز ناسالم را برای همه تجربه کرده است؛ این در حالی است که پایتخت‌نشینان در مقایسه با سال گذشته ۲ روز هوای پاک و ۱۳۸ روز هوای قابل قبول، ۹۴ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس، ۸ روز هوای ناسالم، ۲ روز هوای بسیار ناسالم و ۲ روز هوای خطرناک را تجربه کرده بودند.

بر اساس اطلاعات دریافتی از ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوای پایتخت، درمجموع ۱۶ روز شرایط قابل‌ قبول، ۱۳ روز شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس و یک روز شرایط ناسالم برای عموم افراد طی آبان ماه سال جاری ثبت شده است. ۲۴ آبان با شاخص ۱۵۱، آلوده‌ترین روز از منظر آلاینده ذرات معلق کوچکتر از ۲.۵ میکرون طی هشت ماه اخیر بود.

همچنین طی بازه ۱۷ تا ۲۵ آبان برای ۹ روز متوالی شاخص کیفی هوا از منظر آلاینده ذرات معلق کوچک‌تر از ۲.۵ میکرون در شرایط نامطلوب قرار داشت. از اواسط روز ۲۵ آبان مان تا ۳۰ آبان ماه به‌دنبال رشد ناپایداری جوی، افزایش سرعت باد و بارش نزولات جوی، کاهش غلظت آلاینده‌ها و بهبود شرایط کیفی هوا رخ داد، به طوری‌که شاخص کیفی هوا برای دو روز متوالی گذشته به عدد ۶۸ و ۶۵ کاهش یافت و در محدوده قابل قبول قرار گرفت.

به‌طورکلی وضعیت آلودگی هوا تنها در ماه‌های شهریور و آبان ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارای افت شاخص کیفی هوا بود و در سایر ماه‌ها و مجموع کل سال (هشت‌ماهه)، وضعیت کیفیت هوا در سال جاری مطلوب‌تر از سال گذشته بوده است.