توکلی کاشی دلیل اصلی افزایش نرخ سود بازار بدهی را تنگنای نقدینگی در کشور عنوان کرد. از طرفی بانک مرکزی محدودیت هایی را برای بانک ها برای تامین مالی ایجاد کرده و همچنین برای شرکت هایی که به سمت بازار سرمایه برای تامین مالی روی آوردند، هم محدودیت به وجود آورده است.

دلیل دیگر به گفته توکلی کاشی این است که مقدار ضمانت اوراق توسط بانکها را هم سهمیه بندی کرده، محدودیتی که در سال گذشته وجود نداشت و بانکها به تناسب توان مالی و کفایت سرمایه خود می توانستند اوراق را تضمین کنند.

او با اشاره به این رویکرد که دولت سیزدهم فروش اوراق را به انگ تبدیل کرده، انتقاد وارد کرد و گفت: روش تمام کشورهای دنیا برای کمبود منابع و تنگنای مالی انتشار اوراق است.

این کارشناس بازار بدهی افزود: از طرفی عده ای معتقدند که دولت برای تامین کسری بودجه باید از بانک مرکزی و بانک های دیگر استقراض کند، که این موجب می شود دیگر بخش های اقتصادی نمی توانند از ظرفیت سیستم بانکی استفاده کنند. نکته دیگر این است که استقراض دولت به خصوص از بانک مرکزی تقریبا ۱۰ برابر استقراض دولت از سیستم بانکی به اقتصاد کلان ما ضربه می زند.

به اعتقاد وی بدهی های گذشته دولت به بخش های مختلف مثل صندوق بازنشستگی و تامین اجتماعی که هنوز تسویه نشده می تواند در قالب اوراق بدهی با این بخش ها تسویه شود.