به گزارش اکوایران، بانک مرکزی در تازه‌ترین گزارش خود به انتشار آمار تورم تولیدکننده در آبان 1402 پرداخته است. طبق این داده‌ها، تورم تولیدکننده ماهانه در آبان سال جاری نسبت به مهر کاهش یافته است. نرخ نقطه به نقطه این شاخص نیز نزولی شده در حالی که تورم تولیدکننده سالانه با افزایش روبرو بوده است.

از میان فعالیت‌های اصلی اقتصادی، بالاترین تورم تولید ماهانه مربوط به کشاورزی بوده است. در مقابل، تورم تولید ماهانه بخش صنعت در آبان 1402 صفر برآورد شده است.

تورم تولیدکننده، پیش‌نگر تورم مصرف

تورم تولیدکننده نشان‌دهنده افزایش مستمر قیمت‌ کالاها در مبدأ تولید و پشت درب کارخانه است. ارائه ماهانه این شاخص نشانگر تغییرات قیمت تولید در هر ماه نسبت به ماه قبل است. نرخ نقطه به نقطه این شاخص نیز تغییرات قیمت را در هر فصل نسبت به همان فصل در سال قبل می‌سنجد.

تواتر سالانه تورم تولیدکننده محاسبه پیچیده‌تری دارد. این نرخ حاصل تقسیم «میانگین تغییرات قیمت تولید در یک سال منتهی به فصل مورد نظر» بر «میانگین تغییرات این قیمت در یک سال منتهی به فصل مورد نظر در سال قبل» است.

افزایش تورم تولیدکننده به معنای هشداری برای افزایش تورم مصرف کننده است. به عبارت دیگر، از آن جایی که افزایش تورم تولیدکننده به معنای بالا رفتن قیمت کالاها و خدمات در مبدا تولید است، کالاها و خدمات با قیمت بیشتری نسبت به سال قبل به فروشندگان بازاری و واسطه ها فروخته می شود که می تواند باعث بالا رفتن قیمت بازاری کالاها و خدمات شود. به همین سبب، به تورم تولیدکننده،‌ «تورم پیشران» نیز می گویند.

photo_2023-12-02_13-34-32

افزایش 45 درصدی قیمت‌ها در مبدأ تولید نسبت به آبان 1401

تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که در آبان 1402 تورم تولیدکننده ماهانه برابر با 9.3 است. به عبارت دیگر، میانگین قیمت پرداختی به تولیدکنندگان در ازای خرید تولیدشان در داخل کشور طی آبان سال جاری 9.3 درصد بیش‌تر از مهر ماه بوده است. با توجه به این که این نرخ در مهر 12.4 درصد بوده می‌توان گفت تورم تولیدکننده ماهانه در آبان نسبت به مهر کاهش یافته است.

از میان فعالیت‌های اصلی اقتصادی، بالاترین تورم ماهانه مربوط به بخش کشاورزی و پایین‌ترین سطح آن مربوط به بخش صنعت بوده است. به بیان دقیق‌تر، تورم تولیدکننده ماهانه بخش صنعت در آبان صفر بوده که نشان‌دهنده تغییرنکردن قیمت‌های تولیدی در این بخش است.

در سوی دیگر، تورم تولید نقطه‌ای قرار گرفته که نرخ آن در آبان نسبت به مهر افزایش یافته است. به عبارت دیگر، تورم تولید نقطه‌ای از 42.4 درصد در مهر به 45.3 درصد در آبان رسیده است. این تغییر نشان می‌دهد که میانگین قیمت پرداختی به تولیدکنندگان در ازای خرید تولیدشان طی 8 ماه منتهی به آبان 1402 نسبت به این میانگین در 8 ماه منتهی به آبان 1401 بیش از 45 درصد افزایش یافته است.

طبق گزارش بانک مرکزی، تورم تولید سالانه نیز در آبان با افزایش روبرو شده و نرخ آن از 42.9 درصد در مهر به 43.2 درصد رسیده است.