به گزارش اکوایران، مرکز آمار در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد تورم نقطه به نقطه تولیدکننده بخش معدن، در پاییز امسال تک‌رقمی شده و تا سطح 9.7 درصد کاهش پیدا کرده است. به عبارتی دیگر میانگین هزینه های تولید در بخش معدنی در مبدا در پاییز ۱۴۰۱ نسبت به پاییز سال ۱۴۰۰ حدود ۹‌درصد افزایش یافته است.

ارزیابی تورم تولیدکننده در بخش معدن

این رقم در مدت مشابه سال گذشته حدود۸۰ ‌درصد به ثبت رسیده بود. تورم تولید کننده یکی از مهم‌ترین شاخص‌‌‌هایی است که چشم‌انداز تورم مصرف‌کننده در ماه‌‌‌های آینده را مشخص می‌کند. این ارقام بیانگر شتاب شدید تورم نقطه به نقطه در این بخش هستند. 

تورم فصلی (درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده نسبت به فصل قبل) بخش معدن نیز در پاییز سال جاری یک درصد برآورده شده که با وجود کاهش آن در مقایسه با فصل قبل (٢- درصد)، ٣ واحد درصد افزایش داشته است. در حالی که تابستان امسال تورم فصلی منفی 2 درصد یک اتفاق بی سابقه در شش سال اخیر قلمداد می شود اما انگار هزینه ها در این بخش دوباره صعودی شده و افزایش پیدا کرده است

این در حالیست که تورم فصلی تولید کننده این بخش در بهار بالغ بر 7 درصد بوده است. به گفته برخی از تحلیلگران احتمال میرود تقاضا در این بخش دچار رکود شده باشد. 

تفکیک اجزای تورمی در فصل جاری نشان می دهد در این مقطع بیش¬ترین تورم فصلی با ٨.٦ درصد مربوط به گروه "سایر معادن" و کم¬ترین تورم فصلی با ٣.٩ درصد، مربوط به گروه "زغال سنگ" می¬‌باشد. 

تورم سالانه تولیدکننده بخش معدن نیز در پاییز امسال ۱/ ۲۵‌ درصد به ثبت رسیده، این در حالی است که تورم سالانه در این بخش در تابستان سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۱۱۶‌درصد بوده است. تورم بخش معدن همچنان در مسیر کاهش قرار دارد

تورم