به گزارش اکوایران، تورم تولیدکننده در بخش معدن روند صعودی داشته است. این شاخص در سال 1400 به رکورد بالایی رسیده و بیشترین افزایش را در هزینه های تولید در معدن نشان می دهد.

به طور کلی تورم تولید کننده در بخش های مهم اقتصادی از موضوعات مهمی است که رصد آن ها می تواند به تغییرات تورم مصرف کننده مربوط به این کالا ها و نوسانات تولید آن ها در هر شاخه منجر شود.

تورم معدن

رشد 3.2 درصدی تورم فصلی تولیدکننده در بخش معدن

طبق داده های مرکز آمار تورم تولیدکننده معدن در زمستان 1400 برابر با 3.2 درصد ثبت شده که از این شاخص در موقعیت مشابه در سال قبل خود 9.7 واحد درصد کمتر بوده است.

در میان شاخه های مختلف تولید در بخش معدن استخراج زغال سنگ تنها گروهی بوده که روندی صعودی داشته و 3.5 واحد درصد بیشتر از زمستان 99 بوده است.

رکوردزنی تورم سالانه معدن در سال 1400

در بررسی تورم سالانه معدن در یک سال گذشته مشاهده می شود تورم این بخش از اقتصاد کشور در زمینه هزینه های تولید برابر با 92.9 درصد بوده که بالاترین سطح را در میان سال های قبل خود به ثبت رسانده است. به عبارت دیگر هزینه تولید بیشترین رشد را در بخش معدن در یک دهه منتهی به سال 1400 داشته است.

این رکوردزنی در تمام زیر گروه های معدن نیز مشاهده می شود.

تورم معدن

رکوردزنی تورم تولید کننده در تمام زیرگروه های معدن

به طور کلی در بررسی تورم تولیدکننده در بخش معدن سه شاخه از مهم ترین اقلام است. استخراج زغال سنگ، استخراج کانه های فلزی، استخراج سایر معادن.

در بررسی روند تورم تولید کننده دراین بخش ها نیز مشاهده می شود تورم ثبت شده در سمت هزینه های زیر گروه های مورد نظر به بالاترین سطح یک دهه رسیده است.

در همین رابطه تورم تولیدکننده استخراج کانه های فلزی بالاترین میزان را داشته که برابر با 96.7 درصد بوده است. تورم تولیدکننده در استخراج زغال سنگ نیز برابر با 83.4 درصد بوده که بیشترین میزان رشد قیمت در این گروه را در 10 سال گذشته ثبت کرده است.

درانتها تورم تولید کننده استخراج سایر معادن نیز برابر با 63.8 درصد بوده که همانند سایر شاخه ها رکورد یک دهه را در برداشته است.

به طور کلی در نهایت مشاهده می شود تورم هزینه های تولید در تمام بخش های معدن به سطح بی سابقه ای در ده سال گذشته رسیده که می تواند منجر به رشد قیمت مصرف کننده یا کاهش تولید در این شاخه ها شود.

با این وجود رفتار فصلی تورم هزینه های تولید در غالب بخش های معدن نشان می دهد سرعت رشد قیمت ها در تولید کالاها نزولی است و احتمالا پس از برخورد به سقف خود در سال گذشته روندی کاهشی داشته باشد.

تورم معدن