در هشتم دی علی صالح آبادی از ریاست بانک مرکزی استعفا داد و محمدرضا فرزین رییس بانک مرکزی شد.جولان دلار در کانال ۴۰ هزار تومانی صالح آبادی را مجبور به استعفا کرد و ورود فرزین بهانه کاهش دلار تا کانال ۳۹ هزار تومانی شد.

اجماع سیاسی علیه بازار ارز ولی در این مدت کوتاه فرصت اثرگذاری اقدامات سیاست گذار جدید را گرفته است.

در حرکت اصلاحی دی ماه دلار یک الگوی ادامه دهنده کنج تشکیل داد و در اولین روز دومین ماه زمستان موتور داغ بازار ارز سد مقاومتی الگوی تکنیکالی را رو به بالا شکست. حالا هدف تکنیکالی دلار نیمه دوم کانال چهل هزار تومانی را نشان می دهد در حالیکه معامله گران نسبت به ریسک بالای معاملات ارز هشدار می دهند.

همزمان با سد شکنی دلار آزاد، مرد شماره یک بازار ارز و سکه هم مقصر نوسانات ارزی را معرفی کرد. رییس کل بانک مرکزی در جمع تعدادی از نمایندگان دانشجویی دانشگاه های مختلف فضاسازی های رسانه ای و عملیات روانی در جامعه را دلیل التهابات بازار ارز معرفی کرد.

بررسی ها نشان می دهد که موضع گیری های سیاسی و هجمه فضای منفی رسانه ای بین المللی علیه ایران همزمان با افزایش قیمت دلار شتاب گرفته است.

محمدرضا فرزین با اعلام دریافت اختیارات لازم برای کنترل بازار ارز اعلام کرد که به زودی افتتاح بازار مبادله ای ارز و طلا بازار ملتهب ارز و سکه را مدیریت خواهد کرد و ثبات را به بازار برمی گرداند.

سکه شش ماهه از سکه یک روزه پیش افتاد

محدودیت دامنه نوسان بر گواهی سکه بورسی یک ماه پس از عرضه اوراق سلف سکه بانک مرکزی در بورس کالا رخ داد. گواهی سکه در بورس کالا برای سکه های تحویل یک روزه است ولی تاریخ تسویه اوراق سلف سکه بانک مرکزی شش ماه می باشد.‌ در ابتدا تصور میشد که این محدودیت، تکرار دوباره سیاست بازار ساز برای کنترل بازار سکه است ولی دقیق تر شدن روی این مسئله و شرایط اجرا، تفاوت‌های بارزی را با دفعات قبل نمایان کرد.

در دوره های گذشته که سکه های بورسی محدود می شدند قیمت سکه بورسی در بازار سرمایه بالاتر از قیمت سکه بازار آزاد بود و چنین تداعی می شد که سکه بورسی پرچمدار تعیین قیمت ها برای بازار سکه آزاد شده است ولی این بار سیاست گذار در حالی این سیاست را اجرا کرد که گواهی سکه از بازار آزاد عقب بود و قیمت سکه بورسی هنوز به بازار آزاد نرسیده بود. در ادامه با تشدید محدودیت ها بر گواهی سکه، پیشروی قیمت سکه در بازار آزاد متوقف نشد و با برداشته نشدن سقف محدودیت ها،اختلاف میان سکه امامی در معاملات گواهی سکه و بازار آزاد باعث تشکیل صف های خرید بدون عرضه برای گواهی سکه بورسی مانند سکه رفاه شد.

با این حال قفل شدن سکه رفاه در صف خرید و فاصله بازاری سکه بازار آزاد با آن هم بازارساز را مجاب به برداشتن محدودیت ها نکرد. در این وضعیت بررسی معاملات سکه سلف بانک مرکزی جذاب تر است زیرا برخلاف گواهی سکه برای معاملات اوراق سلف سکه در بورس کالا محدودیتی وضع نشد و در شرایطی که نسبت حجم معاملات گواهی سکه پیش از اعمال محدودیت ها بهتر از اوراق سلف بود محدودیت های تازه اعمال شده ورق را برگرداند و حجم معاملات گواهی سکه ضعیف شد. به عنوان مثال سکه رفاه در بورس کالا پر تراکنش ترین گواهی سکه است که پیش از قفل شدن در صف های خرید در حجم بیشتری نسبت به اوراق سلف معامله می شد ولی در روز قبل در حالی در معاملات اوراق سلف بانک مرکزی ۴۶۸۰ سکه معامله شد که در معاملات گواهی سکه رفاه فقط ۶۷ سکه به خریداران سکه امامی رسید.

روز قبل که بازار طلا در واکنش به رشد دلار جهش کرد اوراق سکه سلف تا صف خرید دامنه پنج درصدی رشد کرد ولی محدودیت های سکه رفاه، آن را عقب نگه داشت.‌ در اطلاعیه ای که دستورالعمل معاملات اوراق سلف سکه بانک مرکزی در آن منتشر شد دامنه نوسان اوراق سلف سکه بانک مرکزی مثبت و منفی دو درصد ذکر شده بود ولی بررسی دامنه نوسانات ‌در مدت اخیر نشان میدهد که مدتی است بازارساز در حالیکه دامنه نوسان گواهی سکه را به شدت محدود کرده دامنه نوسان اوراق سکه را به پنج درصد افزایش داده است. آنچنان که شواهد نشان میدهد اوراق گواهی سکه برای فروش اوراق سلف بانک مرکزی به گروگان گرفته شده است تا نقدینگی بیشتری جذب اوراق شود ولی از آن طرف افزایش دامنه نوسان اوراق، باعث پیشی گرفتن اوراق سلف شش ماهه سکه از سکه تحویل یک‌ روزه شده است.

 امید در بازار سرمایه زنده است

روز قبل بازار سرمایه منفی شد و در شرایطی که سکه صف خرید بود بازار سرمایه قرمز پوش شد. ظهور پر عرضه سهام خودرویی در روز قبل در غلبه فضای فروش بی تاثیر نبود ولی رشد بی پروای دلار همچنان امیدها را به سمت بازار سرمایه زنده نگه داشته است.