هفته گذشته ترامپیسم از اروپا سربرآورد. ترامپ در دوران ریاست جمهوری خود سپاه پاسداران جمهوری اسلامی  را به عنوان سازمان تروریستی اعلام کرد. در زمان این اقدام ترامپ، اروپا، چین و روسیه با رویکرد او مخالفت کردند و نسبت به این اقدام او اعتراض کردند ولی هفته قبل اروپا هم در یک قطعنامه ضد جمهوری اسلامی خواهان قرارگرفتن نام سپاه پاسداران در لیست سازمان های تروریستی شد هر چند این اقدام پارلمان اروپا الزام آور نبود ولی نشان دهنده اشاعه رویکرد ضدیت است.

خبرها البته به پارلمان اروپا منتهی نشد. خبرگزاری رویترز اعلام کرد که پاناما حق استفاده از پرچم این کشور را برای ۱۳۶ کشتی مرتبط با ایران لغو کرد.

در جهان رایج است که صاحبان کشتی تجاری، کشتی خود را در کشور دیگری به ثبت می رسانند. مالیات کمتر، هزینه ثبت پایین، قوانین آسانتر یکی از دلایل این رویکرد در جهان است. البته در شرایط جنگ و یا تحریم هم کشورها اقدام به استفاده از پرچم های مصلحتی می کنند.

پاناما یکی از کشورهایی است که بیشترین کشتی های ثبتی را در جهان دارد و تاجران زیادی در سراسر جهان کشتی های خود را با ثبت پرچم پاناما در چرخه تجارت قرار داده‌اند. دقیق تر شدن روی تحریم ها در چند سال گذشته و علی الخصوص سال قبل هم اهمیت این اقدام را برای ایران روشن می کند. بیشتر تحریم هایی که بر کشتی ها و نفتکش‌ها به بهانه ارتباط با ایران وضع شده تحت پرچم پاناما بوده است و ممنوعیت حق استفاده از پرچم پاناما برای ۱۳۶ کشتی به بهانه ارتباط با ایران، امکان شناسایی کشتی های ایرانی را راحت تر می کند و رگ های تجاری ایران را تنگ تر خواهد کرد. محدود کردن مسیرهای صادراتی و وارداتی ایران، می تواند بر جریان ورودی دلار اثر بگذارد.

 روز نامه وال استریت ژورنال هم اعلام کرد که خزانه داری آمریکا محدودیت هایی را در عراق برای جلوگیری از انتقال پول به ایران وضع کردند .

فدرال رزرو نیویورک در ماه نوامبر کنترل های شدیدی را بر معاملات بین المللی بانک های تجاری عراق برای جلوگیری از پولشویی و انتقال دلار به کشورهای تحریم شده در خاورمیانه آغاز کردند. کنترل های شدیدتر اتخاذ شده باعث کاهش ۹۰ درصدی سطح تراکنش های بین المللی عراق شده است.

چندی پیش هم در گزارش کف بازار اعلام شده بود که در بازار شایعه شده در مسیرهای انتقال دلار از سلیمانیه به تهران مشکلاتی به وجود آمده است. اکو ایران هم در گزارشی در هفته گذشته به کاهش حجم تجارت عراق با ایران اشاره کرده بود که احتمالا بی ارتباط با محدودیت های آمریکا بر دلارهای عراقی نیست.

افزایش فشارهای سیاسی مانند قرار دادن نام سپاه پاسداران در لیست سازمان های تروریستی، ایجاد محدودیت در تجارت کشتی ها و نفتکش‌های مرتبط با ایران و محدود کردن جریان ورودی دلار از عراق به ایران توسط آمریکا، عواملی است که نشان دهنده اجماع جهانی علیه ایران است اجماعی سیاسی که با اثر گذاری بر جریان ورودی و خروجی دلار می تواند به اجماع علیه قیمت دلار در تهران منتهی شود.

ربع سکه به دنبال جبران عقب ماندگی

اونس طلا پایان هفته را در محدوده ۱۹۱۳ دلار به پایان رسانده است بازارهای پیش بینی می کنند که فدرال رزرو سرعت افزایش نرخ بهره را کاهش می دهد و در ماه فوریه نرخ بهره رشد ۲۵ صدم درصدی خواهد داشت به همین دلیل علیرغم اصرار فدرال رزرو بر اتخاذ سیاست های سختگیرانه در فدرال رزرو، اونس طلا همچنان بالای محدوده ۱۹۰۰ دلاری جا خوش کرده است.

همزمان سکه و طلا با همراهی دو بازوی افزایشی اونس و دلار در بازار تهران جهش کرد.سکه امامی سقف قیمتی قبلی خود را شکست و ربع سکه هم پس از ناامیدی از تاثیر عرضه ربع سکه بر بازار، با جهش قیمت با سرعت به دنبال جبران عقب ماندگی خود از سکه امامی است.

دوراهی بازار سرمایه در هفته پیش رو

در روزهای پایانی هفته قبل، سهام خودرویی عقب نشینی کردند ولی سهام پالایشگاهی با افزایش قیمت نفت جهانی و گزارش های خوب شرکتهای پالایشی رو به بالا حرکت کردند و عامل پیش روی بازار سهام در هنگام خاموش شدن موتور پیشران گروه خودرو شدند.

بازار در محدوده مقاومتی مهمی قرار دارد که برخی تصور می کنند توانایی عبور از این محدوده را نخواهد داشت ولی در مقابل برخی از تحلیلگران معتقدند با افزایش قیمت دلار، رشد قیمت نفت جهانی و گزارش مناسب گروه خودرویی و پالایشگاهی بازار سهام در این هفته سبز خواهد بود.