به گزارش اکوایران، در پاسخ به ادعاهای یک گروه ضدایرانی، مقامات دریانوردی پاناما -که بزرگ‌ترین شرکت ثبت کشتی در جهان را دارد- مدعی شدند که طی 4 سال گذشته، پرچم خود را از 136 کشتی مرتبط با شرکت نفت ایران پس گرفته‌اند.

به گفته شرکت‌های ردیاب حمل‌و‌نقل دریایی، محموله‌های نفت خام ایران در دو ماه آخر سال 2022 به بالاترین میزان خود رسید و امسال نیز شروع قدرتمندی داشته‌است. این رشد علیرغم تحریم‌هایی صورت گرفته‌است که آمریکا علیه شرکت‌هایی که به صادرات نفت ایران کمک می‌کنند - عمدتاً به چین و ونزوئلا- وضع کرده است.

روز دوشنبه، جب بوش، فرماندار سابق فلوریدا از واشنگتن خواست تا پاناما را تحت فشار قرار دهد تا از "کمک به" ایران برای دور زدن تحریم‌ها دست بردارد. بوش یکی از اعضای گروه ضدایرانی اتحاد علیه ایران هسته‌ای (UANI) است که ادعاهایی علیه برنامه هسته‌ای ایران دارد.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، اداره دریانوردی پاناما که شرکت ثبت کشتی را اداره می‌کند، روز سه شنبه در بیانیه‌ای ادعا کرد: «رجیستری پاناما مجوز 136 کشتی را که ارتباط مستقیم آنها با شرکت ملی نفت ایران (NIOC) ثابت شده بود را لغو کرده است.»

photo1674223323

سازمان‌های مستقل اعلام کرده‌اند که مالکان چندین کشتی متهم به عضویت در شبکه ایران در پاناما ثبت شده‌اند.

سخنگوی اداره دریانوردی در این رابطه گفت: «یک پنجم از 678 کشتی‌ای که پاناما از سال 2019 پرچم خود را به دلایل مختلف از آن‌ها پس گرفته است، با ایران مرتبط بودند. مقامات پاناما روابط نزدیکی با وزارت خزانه‌داری و دیگر مقامات ایالات متحده دارند.»

بر اساس داده های رسمی، پاناما بزرگترین ثبت کشتی در جهان را دارد و پرچم خود را به حدود 8650 کشتی ارائه می‌دهد.

اداره دریانوردی پاناما گفت: «این سازمان در همه زمان‌ها به طور کامل به تعهدات و رویه‌های قانونی عمل کرده‌است... و ما همیشه به محض دریافت اطلاعات تخلفات ادعایی، با رعایت رویه و تضمین‌های قانونی، بررسی مدارک را آغاز کرده‌ایم».

مدیر موسسه اتحاد علیه ایران هسته‌ای، مارک والاس، مدعی شده که خواستار اقدامات بیشتر است. والاس ادعا کرد: «پرچم یک کشور و تنها یک کشور بارها و بارها در ارتباط با کشتی‌های حامل نفت ایران ظاهر می شود. این روند باید متوقف شود».