به گزارش اکوایران، زلزله ترکیه و سوریه یکی از بدترین بلایای طبیعی منطقه بوده که تاکنون بیش از 38 هزار کشته بر جای گذاشته و به نظر می‌رسد تعداد تلفات به ارقام بسیار بالاتری برسد. پس از گذشت چند روز از زلزله تعداد افرادی که از زیر آوار زلزله زنده خارج می‌شوند، رو به کاهش است.

در چنین شرایطی که مردم زلزله‌دیده و افراد زیر آوار به کمک نیاز دارند، برخی از بخش‌های عملیات نجات به خاطر گزارش‌های سرقت، متوقف شده است.

رجب طیب اردوغان - رئیس جمهوری ترکیه - هم در مواجهه با سوالاتی که درباره نحوه مدیریت او در ویرانگرترین زلزله ترکیه از سال ۱۹۳۹ تاکنون از او پرسیده شده بود، گفت که صدها هزار ساختمان ویران شده است و پس از چند هفته بازسازی شروع خواهد شد.

شمال غرب سوریه که در کنترل شورشیان بود، در این زلزله بیشترین آسیب را در این کشور متحمل شده و بسیاری از مردم این منطقه برای بار دوم پس از جنگ داخلی سوریه آواره شده‌اند.

در شهر انطاکیه واقع در جنوب ترکیه نیز کیسه‌های اجساد در کنار خیابان‌ها گذاشته شده و بوی اجساد شهر را فرا گرفته و مردم و امدادگران را مجبور به استفاده از ماسک کرده است.

یکی از اعضای یک گروه امداد که تمام شب را برای کمک رساندن به یک استاد دانشگاه که از زیر آوار با آن‌ها تماس گرفته بود تلاش می‌کردند، اعلام کرد: هرج و مرج، آوار و اجساد همه‌جا را فرا گرفته است.

دو سازمان امداد و نجات آلمانی با تکیه بر گزارش‌های درگیری میان گروه‌هایی از مردم و تیراندازی، کار خود را به حالت تعلیق درآوردند. یک تیم اتریشی هم برای مدت کوتاهی کار را متوقف کرد.

خانم گیزم - یک امدادگر از استان جنوب شرقی سانلیورفا - گفت که غارتگرانی را در انطاکیه دیده است و تیم امداد و نجات به دلیل حمل چاقو توسط غارتگران نمی‌تواند دخالت زیادی داشته باشد. البته پلیس و سربازان برای حفظ نظم، کنترل ترافیک، کمک به امدادگران و توزیع مواد غذایی در مناطق زلزله‌زده حضور یافتند.

بر اساس اعلام مقامات ترکیه حدود ۸۰ هزار نفر از مردم ترکیه در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند و بیش از یک میلیون نفر در سرپناه‌های موقت اسکان داده شده‌اند‌. به دلیل تعداد بالای کشته‌شد‌گان در شهر انطاکیه، اجساد در گورهای دسته‌جمعی به خاک سپرده می‌شوند.

گیزم گفت: جان مردمی که زنده مانده‌اند، به خاطر جراحات و آسیب‌ها در خطر است؛ همچنین احتمال بروز عفونت به خاطر آلودگی این مکان‌ها بالاست و نبود توالت یک مشکل بزرگ در مناطق زلزله‌زده است.

مارتین گریفت - مسئول کمک‌های سازمان ملل متحد - این زلزله را بدترین بلای طبیعی صد سال گذشته معرفی و واکنش ترکیه را به حادثه اخیر ستایش کرد و گفت که بر اساس تجربه‌اش در گذشته، مردم مناطق حادثه‌دیده در ابتدای تلاش‌های امدادی ناامید می‌شدند. او پیش‌بینی کرد که تعداد کشته‌های زلزله حداقل دو برابر شود.

این فاجعه درست پیش از انتخابات ریاست جمهوری ترکیه اتفاق افتاد. اردوغان به دلیل سقوط ارزش لیر و افزایش تورم، بخشی از محبوبیت خود را از دست داده بود. حالا او خواستار همبستگی میان افراد کشور شده و فضاسازی منفی را محکوم کرده است، ولی مردم مناطق زلزله‌زده و سیاست‌مداران مخالف، دولت را به کندی و کمبود در کمک‌رسانی متهم می‌کنند و می‌گویند که ارتش که از سال ۱۹۹۹ نقش اصلی را در سازماندهی پس از زلزله ایفا می‌کند، به اندازه کافی سریع نبوده است.

اردوغان مشکل کمک‌رسانی را بویژه برای مناطقی که خطوط حمل و نقل در آنها آسیب دیده است، تایید کرد، ولی گفت که وضعیت تحت کنترل است.

زلزله ۷.۸ ریشتری ترکیه، هفتمین بلایای طبیعی مرگبار جهان در حال حاضر است که تعداد کشته‌های آن از مرز تعداد کشته‌های زلزله بم در ایران در سال ۲۰۰۳ میلادی (1382 شمسی) عبور کرده است.

شمال غرب سوریه نیز یک‌بار در جنگ نابود شده و زلزله دوباره یک تراژدی دردناک برای مردم این منطقه بود. آمار کشته‌شدگان به کندی به‌روز‌رسانی می‌شود و گفته شده شهرهای تحت کنترل دولت در مقایسه با شهرهای شمال غربی سوریه که در کنترل شورشیان است، سهم بیشتری از کمک‌ها را دریافت می‌کنند.