بودجه ۱۴۰۰ آموزش و پرورش با رشد ۵۵.۵۹ درصدی نسبت به بودجه ۱۳۹۹ به میزان ۱۱۳ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است. این رقم در سال ۹۹، ۷۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بود.

مشکلات ریشه ای در بودجه وزارت آموزش و پرورش

مهم ترین مشکلی که هرساله  در بودجه آموزش و پرورش وجود دارد بیش برآوردی منابع و کم برآوردی در هزینه هاست به این معنا که آموزش و پرورش از صرف حدود ۹۶.۵ درصد بودجه خود که در بخش اعتبارات هزینه ای عمومی که شامل: پرداخت حقوق و مزایا، جبران خدمات کارکنان، استفاده از کالا و خدمات و رفاه اجتماعی برای پرسنل می شود گله مند است اما این مسئله به مشکلات حسابداری و اقتصادی این وزارتخانه باز میگردد.

سهم هر دانش آموز از بودجه ۱۴۰۰

یکی از مهم ترین مباحث برای رشد و توسعه نیروی انسانی مسئله عدالت آموزشی است؛ عدالت به معنای مساوات نیست چرا که قطعا در کشور پهناور ایران استعداد های متفاوتی نهفته که هرکدام لزوم توجه دارد، اما وقتی که سرانه دانش آموزی در کشور را مورد پژوهش قرار میدهیم با ناعدالتی در این عرصه روبه رو میشویم به طوری که سرانه هر دانش آموز ابتدایی ۵میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، سرانه هر دانش آموز استثنائی ۲۳ میلیون تومان،‌ سرانه هر دانش آموزدر مدارس خارج از کشور ۵۱ تا ۵۷ میلیون، سرانه هر دانش آموز کار و دانش ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و سرانه هر دانش آموز اتباع خارجی ۹۸۵ هزار تومان است. همچنین رقم سرانه برای دانش آموزان در طرح خرید خدمات بین ۱ میلیون ۲۲۰ هزار تومان تا ۲ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان است که به ترتیب ۲ میلیون و ۴۰۰ هزارتومان برای ابتدایی، ۲ میلیون و ۴۴۰ هزار تومان متوسطه اول، ۲ میلیون ۴۸۰ هزارتومان متوسطه نظری و ۱ میلیون ۲۲۰ هزار تومان هم برای دانش آموزان کار و دانش می باشد.

این اختلاف در سرانه دانش آموزی لزوم بازنگری دارد و بنابر نظر کارشناسان این اختلاف گسترده باعث ناعدالتی میشود.