آنتروپرونر: درباره ناپدید شدن عجیب و سوال برانگیز میلیاردر چینی  |  فایننشال تایمز: اتحادیه اروپا در پی دو برابر کردن ذخیره واکسن 

 

 

 

کتاب جدید یوهان نوربرگ داستان پیشرفت بشر

نویسنده آمریکایی جان استاسل در یادداشتی به معرفی کتاب جدید تاریخ دان سوئدی یوهان نوربرگ پرداخته که آقای نوربرگ در این کتاب از خواننده دعوت می‌کنه که کمی قدردان چیزهایی که تا به امروز به دست آوردیم باشیم. عنوان کتاب هست: «داستان پیشرفت بشر»

برای مقابله با تلخی هایی که در سال ٢٠٢٠ با شیوع ویروس کرونا تجربه کردیم، لازم است دستاوردهای جامعه بشری تا سال ٢٠٢٠ را با خودم مرور کنیم تا درک عمیق تری از مسیری که تا به اینجا طی کردیم داشته باشیم و با قامتی راست به فکر ادامه ی مسیر پیشرفت باشیم.

آقای نوربرگ در این کتاب بیان می‌کند که چه طور کیفیت زندگی در طی تاریخ بهتر و بهتر شده، حتی اگر به چشم بیشتر مردم نیاید

همین سال ٢٠٢٠ به عنوان مثال که برای خیلی ها بدترین سال عمر بوده، بهترین سالی بود که میشد در یک همه گیری در این ابعاد تجربه کرد.

چرا؟ چون اگر این همه گیری در سال ۲۰۰۵ اتفاق افتاده بود، بشر فناوری تولید واکسن‌های mRNA را نداشت.

عقب تر از آن اگر در سال ١٩٩٠ اتفاق افتاده بود، چیزی به نام اینترنت وجود نداشت که با آن مردم را در مورد ویروس آگاه کنیم.

و در سال ١٩٧۶ در صورت وقوع همه گیری  حتی امکان بررسی ژنتیکی ویروس را هم نداشتیم.

نوربرگ اضافه می‌کنه که خصوصا طی بیست سال گذشته انسان ها بیشتر از هر زمان دیگری در طول تاریخ ثروت آفریدن و مصیبت‌هایی مثل فقر جهانی، مرگ و میر نوزادان، سوء تغذیه و بی سوادی با سرعت شگفت آوری کاهش پیدا کردند.

سواد آموزی که به نوعی مادر همه ی مهارت هاست در هیچ دوره ای از حیات انسان در سطح امروز نبوده.

نوربرگ واقع بینی خود ر از دست نمیدهد و میگوید من از مصائبی که بشر تا سال ۲۰۲۰ باها آن دست و پنجه نرم کرد آگاهم و چالش های زیادی هم در آینده در انتظار ما هستند ولی نکته ی ظریفی که باید به آن توجه کنیم این است که ما انسان ها طی تاریخی که پشت سر گذاشتیم، استعداد تمرکز بر مشکلات را کسب کردیم و از این طریق مشکلاتمان را حل کردیم. از این به بعد هم باید همین کار را بکنیم و گرفتار ناامیدی، نفرین پوچ گرایی و رخوت نشویم و با اتکا به دستاوردهایمان، به پیشرفت و توسعه ادامه بدهیم.

 

اجلاس شورای همکاری خلیج فارس

اجلاس شورای همکاری خلیج فارس اخیرا در شهر العلا در عربستان سعودی برگزار شد و طی آن ۶ عضو این شورا شامل عربستان، امارات متحده عربی، بحرین، قطر، کویت و عمان، به بررسی مهمترین مسائل منطقه پرداختند و شاید بتوان گفت مهمترین اتفاق این اجلاس باز شدن مرزهای عربستان به روی قطر بود.

عربستان، امارات، بحرین و مصر از سال ٢٠١٧ روابط تجاری و دیپلماتیکشان را با قطر قطع کرده بودند و تمام مرزهای هوایی، زمینی و دریایی هم به روی قطر بسته شده بود.

به نظر میاید این تجدید نظر عربستان در رابطه با قطر به دنبال انتخاب بایدن به عنوان رییس جمهور آمریکا و احتمال تغییر سیاست های واشینگتن در خصوص خاورمیانه، رخ داده.

مصر هم البته اعلام کرده که حاضر است تحت شرایطی روابطش با قطر را از سر بگیرد ولی نگفته این شرایط چیست.

اما امارات و بحرین هنوز معلوم نیست که در این تصمیم با عربستان و مصر شریک بشوند ولی برخی مقامات امارات نسبت به عادی سازی روابط با قطر اظهار خوش بینی کردند.

 

غیبت جک ماآ

بنیان گذار بزرگترین فروشگاه اینترنتی چین آقای جک ماآ به طرز عجیبی ناپدید شده و نزدیک دو ماهه که کسی ازش خبری ندارد.

آقای مآا آخرین بار در کنفرانسی در شانگهای از سیستم قانون گذاری مالی چین انتقاد کرد و گفت که این سیستم قدیمی و ناکارامد است که همین موضوع باعث شد دولت چین عرضه اولیه ی سهام شرکت انت گروپ که زیر مجموعه ای از علی بابا است را تعلیق کند و قوانین سخت گیرانه ای در مورد این شرکت اعمال شد.

میلیاردر چینی دیگری که سال ٢٠١۴ به علت مخالفت سیاسی با حکومت چین از کشور فرار کرده بود، در سال ٢٠١٩ در مصاحبه ای گفته بود که کار جک ماآ یا به زندان ختم میشود و یا به مرگ، چرا که دولت چین به زودی شرکت سودآور علی بابا را مصادره خواهد کرد.

 

مذاکره اروپایی ها با کمپانی های فایزر و بایون

کشورهای عضو  اتحادیه اروپا در حال مذاکره با کمپانی های فایزر و بایون تک هستند که ذخیره واکسنشان را دو برابر کنند و با این کار تعداد بیشتری از شهروندان اروپایی ایمن بشوند تا از اوج گیری دوباره تعداد مبتلایان جلوگیری شود.

در صورت نهایی شدن این قرار داد ذخیره واکسن در اتحادیه اروپا به ۶٠٠ میلیون دوز میرسد که میتوان با آن دو سوم جمعیت منطقه را واکسینه کرد.

کند بودن فرایند واکسیناسیون، احتمال اوج گیری دوباره آمار مبتلایان و از همه مهمتر خطری که از جانب کرونای انگلیسی اروپا را تهدید می‌کند، عواملی هستند که مقامات اروپایی را نگران کرده و انگیزه ای شده برای سفارش مقدار دوز بیشتر واکسن.

کمپانی فایزر قول تلاش مضاعف برای تولید بیشتر واکسن داده و گفته مقادیر بیشتر از یک میلیارد و سیصد میلیون دوزی که قرار بوده در سال ٢٠٢١ تولید کند، تحویل خواهد داد.