به گزارش اکوایران، اقتصاددانان معتقدند بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) یک سیاست پولی را حفظ کرده که کمی بیش از حد محدودکننده است.

به نوشته بلومبرگ، این نتیجه‌ای از نظرسنجی «انجمن ملی اقتصاد کسب‌وکار» است که روز دوشنبه (23 بهمن) منتشر شد. این نظرسنجی نشان می‌دهد 21 درصد از پاسخ‌دهندگان، موضع سیاست پولی فعلی بانک مرکزی ایالات متحده را «بیش از حد محدودکننده» می‌دانند. تعداد افرادی که به محدودکننده بودن سیاست پولی فدرال رزرو رأی داده‌اند، بیشترین میزان از اواسط سال 2010 است.

این نظرسنجی که قبل از گردهمایی سالانه سیاست اقتصادی انجمن ملی اقتصاد کسب‌وکار در واشنگتن منتشر شد، از 23 تا 30 ژانویه انجام شده است، درست قبل از آخرین نشست سیاست‌گذاری فدرال رزرو در 30 تا 31 ژانویه.

از مارس 2022 تا جولای 2023، مقامات فدرال رزرو میزان نرخ بهره را بیش از پنج درصد افزایش دادند که سریع‌ترین چرخه انقباض از اوایل دهه 1980 قلمداد می‌شود. تورم در نیمه دوم سال 2023 به‌سرعت کاهش یافت و همین امر بازارهای مالی را به پیش‌بینی کاهش نرخ بهره در اوایل سال 2024 سوق داد.

در جلسه ژانویه فدرال رزرو، جروم پاول رئیس بانک مرکزی آمریکا و همکارانش تصمیم گرفتند نرخ بهره بدون تغییر باقی بماند و در عین حال این سیگنال را به بازار ارسال کردند که جلسه آتی در مارس می‌تواند آغاز فرآیند کاهش نرخ بهره باشد. سرمایه‌گذاران در حال حاضر پیش‌بینی می‌کنند نرخ بهره از ماه می کاهش خواهد یافت.

جروم پاول با اشاره به رشد اقتصادی مطلوب و بازار کار قوی آمریکا اعلام کرده فدرال رزرو دلیلی برای افزایش زودهنگام نرخ بهره نمی‌بیند. آخرین گزارش ماهانه از اشتغال آمریکا که در 2 فوریه منتشر شد، نشان داد میزان ایجاد شغل در ژانویه بسیار فراتر از حد انتظار بوده است. همچنین آمارهای مربوط به افزایش مشاغل در سال 2023 نیز اصلاح و ارقام آن در سطوح بالاتری ثبت شد.