به گزارش اکوایران، عربستان سعودی قصد دارد رقابت‌پذیری بیشتری در بخش صنعت هوانوردی خود به وجود آورد؛‌ دولت سعودی اعلام کرده اصلاحات در بخش هوانوردی این کشور می‌تواند تا پایان سال 2030 باعث جذب حدود 100 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری به این بخش شود.

به نوشته بلومبرگ، در میان برنامه‌هایی که توسط اداره کل هواپیمایی کشوری عربستان مطرح شده، می‎توان به تسهیل فرآیند خصوصی‌سازی فرودگاه‌ها و آژانس‌های پشتیبانی زمینی هواپیماها اشاره کرد. همچنین فرودگاه‌ها برای ارتقای استانداردهای کیفی خود، طرح تشویقی دریافت خواهند کرد. فرآیندهای صدور مجوز برای آژانس‌های پشتیبانی زمینی هواپیماها و خدمات حمل بار هوایی نیز ساده خواهد شد.

قوانین جدید باعث ایجاد یک بازار باز، پویا و رقابتی می‌شود و همین امر می‌تواند شرایط را برای حضور شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی به صنعت هوانوردی عربستان را فراهم کند.

عربستان سعودی به عنوان بخشی از برنامه خود برای متنوع‌سازی اقتصاد و دور کردن آن از نفت، قصد دارد با گسترش بخش گردشگری، سهم این بخش در تولید ناخالص داخلی را تا سال 2030 میلادی به 10 درصد برساند. برای تحقق این هدف، عربستان تصمیم دارد میلیاردها دلار در فرودگاه‌ها و خرید هواپیما سرمایه‌گذاری کند.

به تازگی یک شرکت هواپیمایی جدید به نام «ریاض ایر» (Riyadh Air) در عربستان شروع به فعالیت کرده است. هدف از تأسیس این شرکت هواپیمایی، ورود گردشگران بیشتر به عربستان و رقابت با رقیبان منطقه‌ای مانند شرکت‌های هواپیمایی امارات و قطر است.

سیاست جدید در بخش هوانوردی عربستان،‌ برنامه‌های پادشاهی سعودی برای خصوصی‌سازی تمام فرودگاه‌های این کشور تا سال 2030 را تسریع می‌کند.