این در حالی است که رییس کمیسیون عمران شورای شهر تهران اعتبار مورد نیاز برای تکمیل خطوط متروی تهران را ۱۲۰ هزارمیلیارد تومان می‌داند و شرایط فعلی بودجه و اختصاص اعتبارات مترو را برای امکان تحقق چنین ‌موضوعی امکان پذیر نمی‌داند.

متروی تهران همیشه با چالش نقدینگی روبرو بوده است و در این سالها نه دولت به تعهداتش عمل کرده است و نه اعتبارات شهرداری کفاف هزینه‌های بالای ساخت مترو را می‌دهد.  قیمت ساخت هر کیلومتر مسیر مترو با احتساب یک ایستگاه، دو نیم تونل، سامانه تهویه بین تونلی، پایانه هر خط به همراه سه پست برق، تجهیزات و یک رام قطار برابر با ۵۰ میلیون دلار است و با وجود عقب‌ماندگی‌هایی که در در حوزه توسعه مترو به دلیل وجود چالش‌های مالیبرای شهرداری بوجود آمده است، علیرضا زاکانی شهردار تهران به تازگی پس از پایان قرار خدمت در منطقه ۲۲ در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: «طبق برنامه تا سال ۱۴۲۰ باید مترو تهران تکمیل شود. ‌علی رغم مشکل منابع مالی، با مدیریت قابلیت‌های داخل شهرداری باید بتوانیم طی ۴ سال خطوط مترو را تکمیل کنیم و به انتقال ۱۰ میلیون نفر از طریق مترو برسیم. با  مشارکت مردم  می‌شود کار ۲۰ ساله را ۴ ساله انجام داد.»

شهردار تهران در حالی خبر از مشارکت مردم می‌دهد که جعفر تشکری هاشمی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران هم بودجه پیش بینی شده برای خطوط الویت دار مترو۵۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ اعلام کرد، بودجه‌ای که فقط برای ساخت ۴۶ متر مترو کفایت می‌کند.

اما متروی تهران در افق ۲۰ ساله به چه نقطه‌ای می خواهد برسد که زاکانی تصمیم دارد آن را طی ۴ سال به سرانجام برساند؟

براساس طرح جامع حمل و نقل ریلی شهری پایتخت که توسط شورای‌ عالی ترافیک به تصویب رسید، شبکه‌ای متشکل از ۱۱ خط درون‌شهری و ۲ خط اکسپرس است. مهم‌ترین ویژگی خطوط جدید، تکمیل پوشش شبکه قطار شهری در سرتاسر پایتخت است. با افزوده شدن ۴ خط جدید، ۳ حلقه دیگر به ساختار متروی تهران اضافه می‌شود تا مجموع خطوط در نهایت از حالت کریدوری و مرکزگرا، به شکل شبکه کامل در آیند. ساخت این شبکه، سبب توسعه خطوط به همه مناطق شهر و افزایش جذابیت سفر با مترو خواهد شد. خطوط ۸ و ۹ حلقه دوم، خطوط ۹ و ۱۱ حلقه سوم و خط ۱۰ با سایر خطوط، حلقه چهارم را برای شبکه متروی تهران در پایان اجرای طرح جامع قطار شهری پایتخت، تشکیل می‌دهند.

اما این پرسش مطرح می‌شود آیا می‌توان تکالیف پیش‌بینی شده تا سال ۱۴۲۰ را ۴ ساله به سرانجام رساند؟

سید جعفر تشکری هاشمی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران به اکو ایران می‌گوید: با شرایط فعلی هرگز! ما برای توسعه مترو نیازمند بودجه‌های دولتی و مجوز تخصیص اعتبار از صندوق توسعه ملی هستیم و با درآمدهای شهرداری، این میزان توسعه امکان‌پذیر نیست.

او ادامه می‌دهد: با رویکردی که دولت در بودجه سال ۱۴۰۱ نسبت به حمل و نقل عمومی داشته است، بعید می‌دانم که بتوان به نیازهای فوری حمل و نقل عمومی از جمله مترو پاسخ گفت. بر اساس تکالیف پیش‌بینی شده، باید ۱۰۰ کیلومتر مترو ساخته شود که نیاز به ۱۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار دارد و دور از ذهن است که طی ۴ سال، شهرداری چنین درآمدی داشته باشد و یا دولت چنین حمایتی از شهرداری بکند.