به گزارش اکوایران، تجارت فلزات در اکثر روزهای 2023 با بی‌تحرکی همراه بود و در این میان نیکل با بدترین عملکرد مواجه شد.

به نوشته بلومبرگ، نیکل که در ساخت فولاد ضدزنگ و باتری خودروهای برقی کاربرد دارد،‌ با افتی شدید نسبت به سال 2022، حدود 45 درصد از ارزش خود در بورس فلزات لندن را از دست داد که بیشترین کاهش قیمت آن از سال 2008 محسوب می‌شود. این عملکرد با اختلاف به عنوان بدترین عملکرد در میان فلزات صنعتی به حساب می‌آید. در مقابل، فلز مس توانست 2/2 درصد و سنگ آهن حدود 20 درصد به ارزش خود اضافه کنند.

در سال 2023، فلزات به دلیل موانع سرعت گرفتن رشد اقتصاد جهانی و عدم اطمینان از چشم‌انداز اقتصادی چین، تحت فشار قرار داشتند. معیارهای مربوط به تمام شش فلز حاضر در بورس فلزات لندن با افت 5/6 درصدی در این سال مواجه شده‌اند که دومین سال متوالی کاهش ارزش آن‌ها است.

نمودار 1

در اکثر موارد، نگرانی‌ها نسبت به کاهش عرضه یا حتی کمبود فلزات، بی‌پایه و اساس بوده،‌ اما این نگرانی‌ها به‌طور ویژه درباره فلز نیکل درست بوده است. بازار این فلز توسط اندونزی به عنوان بزرگترین تأمین‌کننده آن، با عرضه فراوان همراه شده و رشد تقاضا از میان رفته است.

یکی از کارشناسان به بلومبرگ اعلام کرده: «عرضه نیکل به رشد خود ادامه می‌دهد، اما هیچ نشانه‌ای از بهبود مصرف آن دیده نمی‌شود».

از سوی دیگر،‌ رشد سالانه ارزش فلز مس در سه‌ماهه چهارم 2023 و به دنبال خوش‌بینی‌ها از کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی آمریکا در سال 2024 به دست آمده است. موسسه مالی و بانکداری گلدمن ساکس اعلام کرده قیمت مس طی 12 ماه آینده به 10 هزار دلار به ازای هر تن خواهد رسید.

در روز پایانی معاملات سال 2023، مس با افت 0/8 درصدی در سطح 8 هزار و 559 دلار به ازای هر تن قرار گرفت و نیکل با کاهش 0/8 درصدی قیمت، نزدیک به 16 هزار و 603 دلار به ازای هر تن معامله شد.