به گزارش اکوایران، بررسی جدیدترین ارقام منتشر شده توسط مرکز آمار ایران حکایت از آن دارد که نیمه بیکاری مردان کل کشور در زمستان 1402 کمتر شده است. به بیان دقیق تر شمار مردانی که کمتر از 44 ساعت در هفته کار کرده و یا در شغل غیرمرتبط با مهارت و دانش خود اشتغال داشته اند، کاهش یافته است.

شواهد آماری نشان می دهد که «خراسان شمالی» بیشترین و «یزد» کمترین سهم از نیمه بیکاری مردان را در آخرین فصل از سال 1402 به ثبت رسانده‌اند. آمارها همچنین بیانگر آن است که نیمه بیکاری در 22 استان کشور در زمستان 1402 نسبت به فصل مشابه در سال 1401 کمتر شده و در 9 استان دیگر رویه افزایشی در پیش گرفته است. به بیان دیگر در 9 استان پذیرش مردان در مشاغل غیرمرتبط با تخصص و مهارت آن‌ها بیشتر شده و یا ساعت کاری آن‌ها کمتر از حد استاندارد شده است. در ادامه به بررسی این مساله پرداخته شده که در کدام استان ها نیروی کار مرد بیشتری کمتر از حد استاندارد در هفته کار کرده و یا مشغول کار غیرمرتبط با دانش و تجربه خود بوده‌اند.

کاهش نیمه بیکاری مردان کل کشور در زمستان 1402

جدیدترین ارقام منتشر شده توسط مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که در زمستان 1402،‌ نیمه بیکاری مردان کل کشور کاهش یافته است. «نیمه بیکاری» یا «اشتغال ناقص» به حالتی اطلاق می گردد که در آن نیروی کار کمتر از میزان استاندارد مشخص شده در هفته(44 ساعت و بیشتر) کار کرده و یا مشغول کار غیرمرتبط با دانش، مهارت و تجربه خود بوده است. با توجه به اینکه افراد شاغل نیمه بیکار نمی‌توانند از حداکثر توان خود در بازار کار استفاده کنند، بنابراین می توان گفت که در این حالت بهره‌وری آن‌ها کمتر از حد بهینه شده است. از این رو بررسی جمعیت شاغلین نیمه بیکار به کل جمعیت شاغل دارای اهمیت است. از این نسبت به عنوان «سهم اشتغال ناقص» یاد شده است.

شواهد آماری نشان می‌دهد که در زمستان 1402 از مجموع جمعیت مردان شاغل در کشور، 9.4 درصد اشتغال ناقص داشته اند. به بیان دیگر از هر 100 مرد شاغل در بازار نیروی کار، بیشتر از 9 مرد کمتر از حد استاندارد کار کرده و یا شغل غیرمرتبط با تخصص و دانش خود را تجربه کرده‌اند. بررسی‌ها حاکی از آن است که این رقم نسبت به زمستان 1401 کاهش 1.1 واحد درصدی داشته است. به بیان دیگر شمار مردان دارای اشتغال ناقص در زمستان 1402 در کل کشور نسبت به بازه زمانی مشابه در سال 1401 کاهش یافته است.

آنچه تاکنون مطرح شده است یک تصویر کلی از وضعیت سهم اشتغال ناقص مردان کل کشور بوده است. در ادامه به بررسی سهم اشتغال ناقص مردان به تفکیک هر استان در زمستان 1402 پرداخته و تغییرات آن نسبت به فصل مشابه در سال 1401 بررسی شده است.

030216

سهم اشتغال ناقص مردان 2 استان از مرز 20 درصدی گذشت

بررسی ارقام منتشر شده توسط مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که در زمستان 1402 سهم اشتغال ناقص مردان کل کشور در محدوده 0.7 تا 28.9 درصدی نوسان داشته است.

در استان «خراسان شمالی» از مجموع مردان شاغل در بازار کار، 28.9 درصد، نیمه بیکار بوده اند. بدین ترتیب این استان بالاترین سهم از اشتغال ناقص مردان را در میان 31 استان به خود اختصاص داده است. البته این سهم در یک استان دیگر نیز بیشتر از 20 درصد برآورد شده است. به بیان دقیق تر مردان «لرستانی» نیز در زمستان 1402، سهم 25 درصدی از نیمه بیکاری در گروه مردان را تجربه کرده‌اند. این نرخ در سایر استان‌ها کمتر از 20 درصد برآورد شده و تنها در یک استان به زیر 1 درصد رسیده است.

در استان «یزد» از مجموع مردان شاغل، 0.7 درصد از حداکثر مهارت و دانش خود استفاده نکرده و یا کمتر از 44 ساعت در هفته کار کرده‌اند. بدین ترتیب این استان بر پایین‌ترین پله رده بندی سهم جمعیت شاغل در میان 31 استان کشور قرار گرفته است. لذا می توان گفت مردان شاغل یزدی، نسبت به دیگر استان‌ها بیشترین بهره وری را از حیث ساعت کاری استاندارد و مهارت‌های مرتبط با اشتغال خود در بازار کار تجربه کرده‌اند.

افزایش بهره وری مردان شاغل در 9 استان کشور

بررسی تغییرات سهم اشتغال ناقص مردان در استان‌های ایران نشان می‌دهد که این رخداد در 9 استان کشور در زمستان امسال نسبت به فصل مشابه در سال 1401 افزایش یافته است. «خراسان شمالی» با ثبت افزایش 4.9 واحد درصدی بیشترین مقدار تغییر فزاینده را در نیمه بیکاری مردان به ثبت رسانده است. افزایش سهم نیمه بیکاری در گروه مردان در 8 استان دیگر کمتر از 4 واحد درصد گزارش شده است.

سهم اشتغال ناقص مردان در 22 استان نیز همراه با کاهش بوده است. به بیان دیگر در 22 استان کشور،‌ از جمعیت مردان نیمه بیکار کاسته شده و بهره‌وری آن‌ها در بازار کار افزایش یافته است. «مرکزی» و «آذربایجان شرقی» بیشترین میزان کاهش در سهم اشتغال ناقص استانی را در چهارمین فصل سال گذشته نسبت به بازه زمانی مشابه در سال 1401 داشته‌اند.

030216