به گزارش اکوایران کل جمعیت فعال اقتصادی کشور در پاییز سال جاری 26 میلیون و 207 هزارنفر برآورد شده است. به بیان دیگر 41 درصد از ایرانیانی که در سن کار(15 ساله و بیشتر) قرار دارند تمایل به کار کردن داشته و جویای شغل هستند. بررسی ها نشان می دهد حدود 2 میلیون و 136 هزار نفر از جمعیت فعال کشور نتوانسته برای خود در پاییز سال جاری شغلی دست و پا کنند، بر این اساس نرخ بیکاری در پاییز 8.2 درصد به ثبت رسیده است. همزمانی کاهش نرخ بیکاری و افزایش نرخ مشارکت اقتصادی در پاییز 1401 نسبت به فصل مشابه سال گذشته به معنی بهبود نسبی وضعیت بازار کار در این بازه زمانی است.

جمعیت غیر فعال اقتصادی کشور یعنی کسانی که در سن کار قرار داشته اما تمایلی به کار کردن نداشته اند، در پاییز سال گذشته 37 میلیون و 317 هزار نفر برآورد شده است. بر اساس تعریف مرکز آمار چنانچه فرد بیکار طی یک ماه دیگر جویای کار نباشد و به دنبال کار نگردد، از جمعیت فعال اقتصادی خارج می شود. داده ها نشان می دهد 96.7 درصد از کسانی که در تابستان سال گذشته جز جمعیت غیر فعال بوده، در پاییز امسال نیز همچنان در همین گروه قرار دارند.

از منظر اقتصادی هر فردی که دارای شغل نیست بیکار محسوب نمی شود و در محاسبه نرخ بیکاری اورده نمی شود، بلکه در اقتصاد کسی بیکار تلقی می شود که به دنبال کار می گردد اما نمی تواند برای خود شغلی پیدا کند. بررسی ها نشان می دهد 0.3 درصد از کسانی که در پاییز سال گذشته غیر فعال بوده، در پاییز امسال جویای شغل شده اما نتوانسته اند برای خود شغلی دست و پا کنند و به جمعیت بیکار افزوده شده اند. همچین 3 درصد از کسانی که در پاییز سال گذشته تمایلی به کار کردن نداشته در پاییز امسال به جمعیت فعال اقتصادی پیوسته و همچنین توانسته اند شاغل شوند. جمعیت این گروه یک میلیون و 119 هزار نفر تخمین زده شده است.

photo_2023-02-20_14-17-03