پیروز یوز ایرانی

پیروز تنها فرزند باقیمانده از بارداری «ایران» یکی از مشهورترین یوزهای ایرانی است که در 11 اردیبهشت 1401 زاده شد. بسیاری از مردم پروژه حفظ نژاد یوزپلنگ آسیایی را حالا با نام او می‌شناسند در همین میان، با توجه به خطر یوزپلنگ ایرانی، پیروز به یک نماد در میان مردم تبدیل شده است؛ نمادی که کم‌کم برای خودش اسم و رسمی دست و پا کرد و بعد از اینکه نامش به ترانه مشهور «برای» شروین حاجی‌پور هم باز شد، به اوج شهرت و آوازه ایرانی و جهانی رسید و حالا مدتی است که خیلی‌ها با نمادسازی‌های تازه‌ای می‌کنند.

پیام محبی، رئیس بیمارستان دامپزشکی تهران به خبرآنلاین گفته بود: «پیروز، حیوان حیات وحش نیست؛ هنگامی که حیوانی در اسارت رشد می‌کند، دیگر آموزش‌های حیات وحش و نکاتی را که نیاز است برای ادامه حیات در محیط‌زیست بداند، فرا نمی‌گیرد. در بهترین حالت، سازمان محیط‌زیست می‌تواند از پیروز به‌عنوان یک اینفلوئنسر استفاده کند، کمااینکه تا الان هم این توله یوز بیشتر نقش یک مانکن و اینفلوئنسر در اینستاگرام را داشته است تا یک حیوان حیات وحش.»

اما پیروز از همان زمان به دنیا آمدن تا امروز که به دلیل بیماری در بیمارستان بستری شده، دچار مشکلاتی است که نگرانی‌های زیادی را متوجه او کرده است. یکی از این مشکلات عدم بازوحشی‌سازی این یوز ایرانی است و دیگری وابستگی پیروز به انسان. اما، فارغ از همه مشکلات، ضعف بدنی پیروز و بیماری گوارشی او نگرانی زیادی را ایجاد کرد.

حسن اکبری، مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست، در این باره به ایسنا گفته بود: «بارها گفته شده که شیر خشک مناسب برای توله یوزها وجود ندارد و انواع شیر خشک‌های امتحان شده برای «پیروز» نیز هیچ‌کدام نتوانست غذای مناسبی برای او باشد تا دچار مشکلات گوارشی مانند یبوست نشود، بنابراین به گونه‌ای تغذیه شد که تنها زنده بماند اما سیستم بدنی او ضعیف شد و وزن او نصف وزن استاندارد بود و علاوه بر آن او مجبور به مصرف داروهای متعددی شد که در تضعیف ایمنی بدن پیروز موثر بود.»

اکبری همچنین درباره لزوم برخورداری پیروز از خوی وحشی‌گری گفت بود که امکان اینکه پیروز خوی وحشی‌گری پیدا کند تقریبا ناممکن است؛ البته یوزهایی که در شرایط تکثیر در اسارت هستند امکان یادگیری شکار و زندگی در شرایط نیمه اسارت را نیز دارند.

حال، امروز 6 اسفند، سازمان محیط زیست اعلام کرد که به دنبال یبوست مزمن و مشکلات گوارشی توله یوز نر پارک پردیسان با مشورتی که با کارشناسان داخلی و خارجی صورت گرفته شد، شامگاه جمعه ماه به بیمارستان دامپزشکی مرکزی، انتقال داده شد.

در این میان، مسئولان محیط زیست اعلام کردند که متأسفانه در حال حاضر پیروز حالت جسمانی پایداری ندارد و وضعیت آن نامساعد است، اما غلامرضا ابدالی درباره آخرین وضعیت پیروز به ایسنا گفت: «پنجشنبه شب دستگاه گوارش «پیروز» دچار مشکل شد و دفع نداشت بنابراین به بیمارستان دامپزشکی مرکزی انتقال داده شد. معاینات لازم انجام شد و با حال مساعد به پارک پردیسان برگشت.» با این حال مشکل ادامه داشت و ناچار شدند دوباره به بیمارستان منتقلش کنند.

ابدالی همچنین در گفت‌وگویی دیگر از نارسایی کلیوی پیروز از زمان تولد خبر داده و به ایلنا گفت: «مشکل اصلی پیروز، مساله دفع نامناسب است که باعث شده وضعیت این حیوان ناپایدار شود، البته این مشکل از ابتدای تولد این گونه وجود داشت و متاسفانه پیروز از ابتدا با مقداری نارسایی در کلیه و سیستم دفع خود متولد شده بود. البته در ماه‌های اخیر با تلاش دامپزشکان متخصص داخلی و خارجی، وضعیت جسمی پیروز را حفظ کردیم، اما مشکل مزمن دفع هر از گاهی در این گونه بروز پیدا می‌کند. اکنون نیز دامپزشکان داخلی در حال تلاش برای بهبودی پیروز هستند.»

پیروزی که روزی خیلی‌ها برای او و احتمال انقراضش هشتگ می‌زدند، حالا نگرانی‌ها از سرنوشت خود را بیشتر کرده است و تازه در آستانه ۱۰ ماهگی‌اش می‌گویند که علاوه بر بیماری گوارشی، مشکلات کلیوی هم داشته است. شاید تعبیر برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی دور از واقعیت نباشد که پیروز نماد مردمی است که برای ماندن تلاش کرده‌اند و در تمام لحظاتِ این تقلا بر روی مرز باریک بودن و نبودن راه رفته‌اند. این تعبیر ارزشش را دارد که پیروز به چهره روز این روزهای ما تبدیل شود.