رپرتاژ آگهی: مارجین تریدینگ یا معاملات اهرمی شیوه‌ای از معامله است که شما در آن بخش زیادی از مبلغ سرمایه‌گذاری را از صرافی قرض می‌کنی؛ اما در هنگام سود بیشتر سود را دریافت خواهید کرد. در این مقاله همراه ما باشید تا به ‌طور کامل درباره این سبک از معاملات به شما توضیح دهیم.

Margin Trading (مارجین تریدینگ) چیست؟

مارجین تریدینگ روشی است که شما می‌توانید از طریق آن با دارایی‌های شخصی ثالث معامله باز کنید و به‌اندازه کل دارایی‌ها یعنی مقدار اصلی که متعلق به خودتان است و مقداری که قرض گرفته‌اید سود به ‌دست بیاورید. این سبک از معاملات ممکن است نام‌های دیگری هم داشته باشند که شما باید آن‌ها را بشناسید.

معاملات اهرمی، معامله در حاشیه قیمت و معاملات حاشیه‌ای از دیگر نام‌های آن هستند. حساب‌هایی که می‌توان از طریق آن‌ها معاملات مارجین را انجام داد با حساب‌های عادی تفاوت‌های زیادی دارند. به ‌کمک آن‌ها می‌توان به سرمایه بیشتری دسترسی پیدا کرد و از طرفی امکان اهرم‌گذاری روی پوزیشن‌های مختلف از طریق این حساب‌ها وجود دارد که به همین دلیل هم نام معاملات اهرمی (Leverage) را برایش انتخاب کرده‌اند.

این سبک از معامله مخصوص به بازار خاصی نیست، اما در بازار‌های کم‌ریسک و کم‌نوسان مثل فارکس بیشتر حضور دارد. بااین‌حال در بازار‌هایی مثل سهام، کالا و رمزارز نیز از آن استفاده می‌شود. اصلی‌ترین تفاوت این شیوه ترید با روش عادی در این است که شما می‌توانید به‌ کمک این روش سرمایه‌ بیشتری را وارد معامله کنید. سرمایه‌ای که حتی متعلق به خود شما نیست و از کارگزاری یا صرافی قرض گرفته شده است.

مبلغ قرضی معاملات مارجین از کجا تامین می‌شود؟

در بازار‌های سنتی این مبلغ را کارگزاری تامین می‌کرد تا به‌نوعی سرمایه‌گذاری انجام داده باشد. اما در دنیای رمزارز‌های و صرافی‌های کریپتو، صرافی مستقیما این مبلغ را تامین نمی‌کند. استخر‌ها و شرایطی وجود دارد که صرافی‌ها با فراهم‌کردن بستر آن‌ها برای دیگر تریدر‌هایی که به هولد سرمایه علاقه‌مند هستند، می‌توانند از این طریق نسبت به تامین سرمایه اقدام کنند و مبالغ لازم برای آغاز معاملات اهرمی را به ‌دست بیاورند.

در بخش انتهایی مقاله مزایا و معایب مارجین تریدینگ را به‌ طور کامل بررسی خواهیم کرد. اما پیش ‌از اینکه به آن قسمت برسیم به‌عنوان یک مقدمه باید بدانید که در این نوع معامله امکان بازکردن پوزیشن شورت نیز وجود دارد. یعنی شما می‌تواند از سقوط قیمت رمزارزی هم سود کنید.

چه چیزی باعث می‌شود که کارگزاری یا صرافی برای مارجین تریدینگ، مبلغی را به ما قرض دهد؟

مسلما این کار اگر برای صرافی یا کارگزاری سود نداشته باشد، به هیچ وجه آن را انجام نخواهد داد، اما این روش به‌نوعی معامله‌ای 2 سر برد است. چون هم کارگزاری یا صرافی و هم تریدر از آن سود خواهند برد. اگر شما در معاملات خود سود کنید، پلتفرمی که مبلغ را به شما قرض داده بخش کمی را به‌عنوان کارمزد طلب خواهد کرد. اگر هم در معاملات ضرر کنید، صرافی چیزی از دست نخواهد داد.

برای اینکه چنین معاملاتی آغاز شود، شما باید یک مبلغ حداقلی را وارد صرافی کنید. این مبلغ نیز ضمانتی خواهد بود تا صرافی وجه‌ای را به‌عنوان قرض در اختیار شما تنها برای معاملات مارجین بگذارد.

زمانی که ضرر شما بیش‌ از مبلغ حداقلی که وارد صرافی کرده‌اید شود، صرافی معامله شما را به ‌طور اتوماتیک خواهد بست تا سرمایه‌ای که به شما قرض داده به خطر نیفتد. این شرایط اصطلاحا مارجین کال نام دارد که در پاراگراف خاص خود به ‌طور کامل آن را بررسی می‌کنیم.

چند نوع کارمزد در معاملات مارجین وجود دارد؟

در مارجین تریدینگ به‌طورکلی 2 نوع هزینه وجود دارد که شامل کارمزد بازکردن پوزیشن و سود سرمایه قرضی است. این نرخ سود، Funding Rate نام دارد که کارمزدی همتابه‌همتا است. عوامل مختلفی هم در آن تعیین آن تاثیرگذار هستند که از نمونه آن‌ها می‌توان به تفاوت قیمت فعلی بین قیمت‌های اسپات و فیوچرز دارایی مورد نظر اشاره کرد.

این نرخ نیز به‌صورت ساعتی محاسبه و تنظیم می‌شود. بنابراین، هر قدر که زمان بیشتر بگذرد بدهی شما به صرافی بیشتر خواهد شد. ازاین‌سو بسیاری بر این باور هستند که مارجین تریدینگ تنها برای بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت مناسب است.

بررسی اصطلاحات مارجین تریدینگ

بررسی اصطلاحات مارجین تریدینگ

این دسته از معاملات همانند معاملات اسپات و خرید و فروش تعهدی دنیای مخصوص به‌ خودش را دارد و بدون آموزش کمتر کسی می‌تواند بدون ضررکردن آن را یاد بگیرید. در دنیای معاملات مارجین این احتمال وجود دارد که تمام سرمایه شما از دست برود. در معاملات اسپات چنین احتمالی نیست.

در بدترین حالت شما ضرر‌های سنگینی متحمل می‌شوید که آن معمولا به یک‌باره رخ نخواهد داد، اما یک پوزیشن در معاملات مارجین می‌تواند باعث این شود که کل موجودی شما صفر شود و به همین دلیل نباید اصلا دنیای معاملات مارجین را ساده گرفت. پس در ادامه اصطلاحات مختلف و همچنین فرمول‌های محاسبه مارجین‌های متفاوت را به شما معرفی خواهیم کرد تا بیشتر با دنیای معاملات مارجین رمزارز آشنا شوید.

Initial Margin یا مارجین اولیه چیست؟

از این قسمت وارد بحث تخصصی معاملات مارجین خواهیم شد و مفاهیم آن را به‌ طور حرفه‌ای‌تر و کاربردی ذکر می‌کنیم. زمانی که معامله مارجین شما آغاز می‌شود، باید درصدی از ارزش کل سفارش را وارد پوزیشن کرد تا سرمایه اولیه موردنیاز پوزیشن برای باز‌شدن تامین شود.

به این سرمایه اصطلاحا Initial Margin یا مارجین اولیه گفته می‌شود. مارجین اولیه با مفاهیم دیگر این سبک از معامله یعنی اهرم یا لوریج عجین شده و یادگیری آن باعث می‌شود که شما بتوانید راحت‌تر دیگر بخش‌های معامله را فرا بگیرید.

مارجین اولیه را باید متناسب با Leverage Ratio یا نسبت لورج مشخص کرد. برای فهم بهتر این موضوع بیایید با مثالی این مورد را بررسی کنیم. فرض کنید تریدری قصد دارد در یک صرافی پوزیشنی به‌سبک معاملات اهرمی باز کند که 50هزار دلار ارزش دارد. سپس او باید از بین نسبت‌های زیر:

  • اهرم 2:1= 50 درصد مارجین

  • اهرم 5:1= 20 درصد مارجین

  • اهرم 10:1= 10 درصد مارجین

  • اهرم 30:1= 3.3333 درصد مارجین

  • اهرم 50:1= 2 درصد مارجین

  • اهرم 100:1= 1 درصد مارجین

نسبت مورد نیازش را انتخاب کند. با فرض اینکه او نسبت 2:1 را انتخاب می‌کند که ما آن را 2 به 1 می‌خوانیم، تریدر باید 50 درصد کل ارزش پوزیشن (یک ‌دوم) را که برابر با 25 هزار دلار است، به‌عنوان مارجین اولیه تامین کند. پلتفرم‌های مختلف نسبت به اهرم‌های مختلف قوانین متفاوتی را ارائه می‌دهند.

برای مثال در بازار سهام اغلب از اهرم 2 به 1 استفاده می‌شود درحالی‌که در معاملات آتی و قرارداد‌های فیوچرز اهرم متداول 15 به 1 است. معمولا در فارکس از اهرم 50 به 1 استفاده می‌شود و می‌توان در آن اهرم‌هایی مثل 100 به 1 و 200 به 1 را نیز مشاهده کرد. در بازار رمز‌ارز‌ها نیز همان اهرم‌هایی که برای شما ذکر کردیم وجود دارند و متداول هستند که از 2 به 1 شروع می‌شوند و تا 100 به 1 که یک درصد کل مارجین را تشکیل می‌دهد ادامه پیدا خواهند کرد.

Maintenance Margin یا مارجین نگه‌داری چیست؟

Maintenance Margin یا مارجین نگه‌داری چیست؟

Maintenance Margin یا مارجین نگه‌داری مفهوم بعدی است که قصد داریم در بررسی مارجین تریدینگ به سراغش برویم. این مارجین به حداقل مبلغی خطاب می‌شود که شما باید پس ‌از بازکردن پوزیشن در حساب خود داشته باشید تا پوزیشن بتواند باز بماند و به کارش ادامه دهد. مقدار مارجین نگه‌داری معمولا نسبت به مارجین اولیه کمتر است.

مقدار آن به‌صورت درصدی از مارجین اولیه مشخص خواهد شد. بسته به اینکه دارایی شما چقدر است و از چه پلتفرمی استفاده می‌کنید، این درصد می‌تواند متفاوت باشد. هدف این مارجین جلوگیری از ضرر تریدر و کارگزاری است. پس می‌توانیم بگوییم که Maintenance Margin به‌نوعی از کل سیستم مالی حمایت می‌کند و نمی‌گذارد که هر 2 طرف ضرری را متحمل شوند.

این مارجین در واقع سطحی را مشخص می‌کند که اگر بازار خلاف آنچه شما پیش‌بینی کرده‌اید پیش رفت، پوزیشن در آن سطح بسته شود و همیشه شرایط معامله را در حالت جبران‌پذیر نگه دارد. بیایید با مثالی این موضوع را بیشتر بررسی کنیم.

فرض کنید که شما به‌عنوان یک تریدر قصد دارید معامله‌ای به‌ارزش 1000 دلار باز کنید. نسبتی که برای مارجین اولیه مشخص کرده‌اید نیز 20 به 1 است. یعنی باید 200 دلار از آن را در حساب داشته باشید. توجه داشته باشید که این 200 دلار نباید درگیر دیگر پوزیشن‌ها باشد و به اصطلاحی باید برای پوزیشن جدید آزاد بماند.

منظور از Margin Level یا سطح مارجین چیست؟

منظور از Margin Level یا سطح مارجین چیست؟

مارجین لول یا سطح مارجین مورد بعدی است که باید بررسی کنیم. پیش ‌از آن باید مفهومی دیگر به‌ نام Equity را مورد بررسی قرار دهیم. ارزش کل دارایی‌های وثیقه‌ای اصطلاحا اکوئیتی نام دارد که با درنظرگرفتن سود و زیان پوزیشن‌های باز مشخص می‌شود.

با این تعریف مارجین لول نسبت درصدی اکوئیتی (Equity) به مارجینی است که مورد استفاده قرار گرفته است. اما این مارجین چه استفاده‌ای دارد؟ با استفاده از آن می‌توان محاسبه کرد چقدر پول برای معامله وجود دارد. هر قدر که مارجین لول شما بیشتر باشد، یعنی پول نقد بیشتری هم برای بازکردن معاملات جدید در اختیار دارید. برای محاسبه سطح مارجین از فرمول زیر استفاده می‌شود:

100 × (مارجین استفاده‌شده ÷ اکوئیتی)= سطح مارجین

بار دیگر با مثالی این مفهوم را برای شما ملموس‌تر خواهیم کرد. فرض کنید که اکوئیتی شما برابر 10 هزار دلار و مارجین استفاده‌شده برابر 4 هزار دلار است. پس مارجین لول شما برابر 250 درصد است. حالا تا زمانی که این عدد زیر 100 باشد، امکان بازکردن معاملات جدیدی در بخش اسپات برای شما وجود نخواهد داشت.

اگر این عدد بین 40 تا 80 باشد احتمال لیکوئید‌شدن شما که در بخش‌ بعدی مقاله آن را به شما توضیح خواهیم داد، بیشتر خواهیم شد. اگر این عدد به زیر 40 سقوط کند لیکوئیدشدن شما قطعی است. به همین خاطر است که تریدر‌های حرفه‌ای در مارجین تریدینگ زمانی که احساس می‌کنند سطح مارجین‌شان در حال سقوط به زیر 100 است با واریز وثیقه بیشتر یا بستن پوزیشن‌ها جلوی لیکوئیدشدن را خواهند گرفت.

لیکوئید (Liquidation) یا مارجین کال (Margin Call) در مارجین تریدینگ به چه معناست؟

2 مفهوم بنیادین، کلیدی، مهم و اصیل در دنیای معاملات مارجین وجود دارد که آن‌ها را مارجین کال و لیکوئید می‌نامند. از مارجین کال شروع می‌کنیم. مارجین کال در واقع هشداری است که به تریدر داده می‌شود تا بداند بازار خلاف آنچه پیش‌بینی کرده حرکت می‌کند و ازسویی سرمایه او برای پوشش ضرر‌های معامله کافی نیست. اما چه زمانی مارجین کال اتفاق خواهد افتاد؟

زمانی که اکوئیتی به‌قدری کاهش پیدا کند که دیگر توانایی برای پشتیبانی از سرمایه قرض‌گرفته ‌شده باقی نمانده باشد. در چنین شرایطی شما در خطر لیکوئیدشدن هستید. لیکوییدیشن پوزیشن کاری است که کارگزاری یا صرافی انجام می‌دهد تا با فروش اجباری وثیقه شما بتواند ضرر‌های معامله را پوشش دهد. زمانی که مارجین کال به شما اعلام شد 3 اقدام اساسی وجود دارد که می‌توانید برای جلوگیری از لیکوئیدی انجام دهید:

  • اندازه پوزیشن را کاهش دهید.
  • برای جبران ضرر‌های معامله وثیقه بیشتری واریز کنید.
  • اهرم را کاهش دهید تا میزان ضرر کمتر شود.

با تقسیم عدد اهرم بر 100 می‌توان قیمت قیمت لیکوئیدیشن را محاسبه کرد. برای نمونه پوزیشنی که اهرم 10 در اختیار دارد، می‌تواند با حرکت 10درصدی خلاف آنچه پیش‌بینی کرده‌اید، لیکوئیدی را رقم بزند. در دنیای رمزارزها که نوسانات سریعا رخ می‌دهند چند دقیقه تا چند ساعت برای رخ‌دادن چنین تغییری کافی است.

صرافی و کارگزاری برای فروش دارایی‌های شما در چنین شرایطی نیازمند تایید شما نیستند. در واقع تمامی افرادی که تریدر مارجین تریدینگ محسوب می‌شوند این شرایط را پذیرفته‌اند. حتی جالب است بدانید که صرافی گاهی اوقات ملزم نیست که مارجین کال را هم به شما اطلاع بدهد. در بازار رمزارز‌ها سرعت لیکوئیدشدن به‌ دلیل نوسانات بسیار بالاست؛ بنابراین، اصلا کار به مارجین کال نمی‌رسد و صرافی پیامی برای شما ارسال نخواهد کرد.

بررسی مزایا و معایب مارجین تریدینگ

بررسی مزایا و معایب مارجین تریدینگ

اول از مزایای آن شروع می‌کنیم. در مارجین تریدینگ شما قدرت خرید بیشتری دارید و گزینه‌های شما برای سرمایه‌گذاری بیشتر است. می‌توانید معاملات منعطف‌تری را باز کنید و سبد سرمایه متنوع‌تری داشته باشید. ازسویی دیگر این امکان برای شما وجود دارد که از کاهش قیمت‌ها نیز سود به‌دست بیاورید.

اما این روش معایبی هم برای شما خواهد داشت. احتمال ضرردهی در آن بیشتر خواهد بود و احتمال مارجین کال همواره وجود دارد. از طرفی بخش زیادی از سرمایه شما در این نوع از معاملات قرضی خواهد بود و باید سود آن را بپردازید.

جمع‌بندی

مارجین تریدینگ روشی خوب برای کسب سود از صعود و نزول قیمت‌ها است. به شرطی که قواعد مختلف آن را بلد باشید و ریسک‌هایش را در نظر بگیرید. از شما ممنونیم که تا انتهای این مطلب همراه ما بودید. امیدواریم از این مطالب بیشترین استفاده را کرده باشید.