رپرتاژ آگهی: در ادامه این مطلب تصمیم داریم در خصوص میوه های ممنوعه برای کودکان بیشتر توضیح بدهیم. این مطلب با اقتباس از وبلاگ میوه تره بار سان میوه نوشته شده است.

میوه های ممنوعه برای کودکان: این میوه ها برای کودکان مناسب نیست

حتما همه‌ی ما تا حدودی درباره خواص مفید میوه‌ها و سبزیجات برای سلامت عمومی بدن آشنا هستیم ولی آیا این میوه‌ها برای کودکان هم مفید هستند و آیا میوه‌ای هست که برای کودکان مضر باشد؟ میوه ممنوعه کودکان چه میوه‌هایی می‌توانند باشند؟و  این میوه ممنوعه کودکان برای چه سنی از کودکان است؟

مشکل این است که بیشتر مادرها تا زمانی که برای اولین بار به کودک خود غذا ندهند و متوجه واکنش کودک نشوند، نمی‌دانند که آیا فرزندانشان آلرژی غذایی دارد یا خیر؟ ما در اینجا با میوه های آلرژی زا در کودکان  که ممکن است بسیار هم مضر باشد آشنا می‌شویم و در اینجا می‌خوانیم که میوه ممنوعه کودکان چه میوه هایی هستند؟

شاید برایتان جالب باشد که بدانید بر اساس تحقیقات، از هر 13 کودک، حداقل یک کودک به یک غذا یا میوه حساسیت دارد. حدود 40 درصد از این کودکان واکنش‌های شدید در مقابل مصرف میوه ممنوعه و تهدیدکننده زندگی خود را تجربه می‌کنند. برای  میوه خشک و سایر محصولات پیشنهاد می‌کنیم سری به میوه فروشی آنلاین سان میوه بزنید.

به طور کلی آلرژی میوه دو نوع است: میوه ممنوعه کودکان را بشناسید

آلرژی به گرده گیاهان این نوع آلرژی‌ها معمولاً در افرادی اتفاق می افتد که از قبل تر این‌ها  به گرده ها حساسیت دارند. کودکان مبتلا به آلرژی گرده هنگام خوردن میوه یا سبزیجات خاصی علائم آلرژی را مشاهده می‌کنند، این به دلیل شباهت بین پروتئین های موجود در گرده و آنهایی است که در میوه ها و سبزیجات وجود دارد. علائم این آلرژی ها معمولا خفیف هستند زیرا پروتئین هایی که باعث ایجاد آلرژی می شوند آنچنان قوی نیستند و اغلب با گرم شدن یا اسید معده تغییر می کنند، علائم آن نیز در اکثر موارد با داروهای آنتی هیستامین برطرف می شوند.

علائم آلرژی در میوه مممنوعه کودکان گرده عبارتند از قرمزی، تورم خفیف یا خارش لب، زبان، داخل دهان و گوش

  • خارش و تورم خفیف گلو
  • درد شکم، حالت تهوع و حتی استفراغ
  • عطسه، آبریزش بینی یا علائم چشمی

نوع دیگر آلرژی میوه: در این نوع آلرژی میوه، آلرژی متفاوت تر و جدی تر است، در بعضی موارد ممکن است افراد به لاتکس نیز حساسیت داشته باشند. در این نوع آلرژی خطر آنافیلاکسی بیشتر است. علائم آن شامل خس خس سینه، تورم گلو که باعث می‌شود تنفس به مشکل بخورد.

کدام میوه ها برای کودکان مناسب نیستند؟

بسیاری از میوه ها و سبزیجات از توت فرنگی گرفته تا گیلاس و آلبالو باعث ایجاد واکنش های آلرژیک می شوند. در ادامه مطلب به میوه هایی که برای کودکان باعث آلژی و مشکلات مختلف می‌شود که به نوعی میوه مممنوعه کودکان بشمار می‌روند اشاره می‌کنیم.

میوه ممنوعه کودکان: گیلاس . آلبالو

خانواده گیلاس، مثل خود گیلاس، آلبالو و گوجه سبز از میوه‌های ممنوع برای نوزادان تا زیر ۳ سال هستند. این میوه‌ها مستعد ایجاد اسهال و مسمومیت در کودکان است. بنابراین میوه ممنوعه کودکان به حساب می‌آیند.

میوه ممنوعه کودکان: کیوی

حتی در بزرگسالان هم احتمال حساسیت و آلرژی به کیوی وجود دارد. کلا کیوی یک میوه آلرژیک است، هر چند محتوای بالایی از ویتامین دارد. به هر حال برای دادن میوه کیوی و میوه خشک کیوی به کودکتان، عجله نکنید. را

پرتقال و مرکبات

بهتر است بدانید: مرکباتی مثل پرتقال، نارنگی، لیمو حاوی مواد مغذی مثل ویتامین ث، کلسیم، پتاسیم و … هستند. این ویتامین‌ها برای بدن بسیار مفید هستند. اما این مرکبات بسیار اسیدی اند و احتمال واکنش آلرژیک و دردهای معده مثل رفلاکس در نوزادان را بالا می‌برد. بنابراین توصیه می‌شود که این میوه‌ها را تا قبل از یک سالگی به فرزندانتان ندهید، زیرا به نوعی میوه ممنوعه کودکان به حساب می‌آیند.

 میوه ممنوعه کودکان: انگور

از جمله میوه‌های ممنوع برای نوزادان زیر یک سال، انگور است. به این دلیل که کودکان در این سن، اغلب در خوردن دانه‌های انگور مشکل دارند و نمی‌توانند دانه‌ها را با لثه‌هایشان له کنند. در ضمن، پوست، اندازه و سفتی دانه‌های انگور ممکن است در مری نوزاد گیر کند. بنابراین به دلیل بالا بودن خطر خفگی، باید از دادن این میوه به فرزندتان صرف نظر کنید زیرا که میوه ممنوعه کودکان به شمار می‌آید.

 میوه ممنوعه کودکان: مویز و کشمش

دانه‌هایی مثل مویز یا کشمش هم ممکن است باعث ایجاد خفگی در کودک شوند. بنابراین از در دسترس قرار دادن آن در مقابل کودکان زیر ۲ سال جدا خودداری کنید. مصرف زیاد مویز به خاطر کربوهیدرات و قند می‌تواند بی‌خوابی و اسهال در نوزادان را به دنبال داشته باشد.

 میوه ممنوعه کودکان: توت و توت فرنگی

خانواده توت‌ها شامل توت فرنگی ، بلوبری، توت سیاه و تمشک با وجود خوشمزه و مغذی بودن، مثل مرکبات دارای مقدار زیادی ویتامین C، آهن و کلسیم هستند. به همین  دلیل ممکن است خوردن آن‌ها منجر به درد معده و مشکلات گوارشی شود.

حتی برخی اوقات خوردن توت‌ها توسط مادر، موجب واکنش آلرژیک در نوزادان خواهد شد. پس بهتر است تا پایان یک سالگی صبر کنید. به علاوه بعد از گذر از این سن، برای شروع دادن این میوه‌ها بهتر است با احتیاط و به آرامی پیش بروید.

میوه ممنوعه کودکان: هندوانه

هندوانه میوه ای با طبع سرد است و توصیه می‌شود مادران به خاطر خواصی که این میوه دارد مصرف کنند و تا مواد مغذی در شیر مادر ترشح شود. اما لازم به ذکر است که خوردن مستقیم این میوه برای نوزادان ممنوع است و در لیست میوه‌ ممنوعه کودکان قرار دارد.

به: میوه ممنوعه کودکان که در مصرف آن باید احتیاط لازم را انجام داد.

میوه‌ی به در شکل ظاهری خود شبیه به سیب است. رنگ آن زرد و طعم شیرینی دارد. به دارای بافت سفت است و احتمالا برای شما هم پیش آمده که خوردن آن کمی مشکل باشد. بهتر است بدانید که خوردن این میوه برای کودکان دارای محدودیت و ممنوعیت است، بنابراین میوه به یک میوه ممنوعه کودکان محسوب می‌شود، پس کودکانی که سنین کم دارند و مهارت‌های جویدن آن‌ها کامل نشده، نباید به بخورند. یکی از دلایلی که خوردن این میوه را برای کودکان منع می‌کند گیر کردن در گلو است که بسیار خطرناک است. با بزرگ شدن کودکان می‌توان آن را از دسته میوه‌های ممنوع برای کودکان خارج کرد.

میزان مجاز مصرف میوه برای کودکان: میوه ممنوعه کودکان

کودکان، موجودات حساسی هستند. آن‌ها آهسته رشد می‌کنند. در طول روند رشد به ویتامین و مواد غذایی خاص نیاز دارند. با وجود تنوع‌های موجود در بخش غذایی، می‌توان از استفاده خوراکی‌های ممنوع پرهیز کرد؛ در نتیجه برای جبران آن، از جایگزین‌‌ها استفاده کرد. میوه‌های موجود در فصول پاییز و زمستان، از تنوع بالایی برخوردار هستند. با شناختن میوه‌ ممنوعه کودکان نیازی به نگران شدن، نیست؛ میوه‌هایی وجود دارند که منابع ویتامینی شبیه به هم دارند. برخی میوه‌ها هم در زمانی از رشد ممنوع است و در زمان بزرگسالی ممنوعیت آن برداشته می‌شود و شما می‌توانید با کمی صبر و حوصله مسیر رشد کودک خود را هموارتر کنید.