به این معنا که گاهی، در مورد یک پرونده، دادگاه، حکم یا رای قطعی صادر نموده است؛ اما بعد از صدور حکم قطعی، بنا به علل و شرایطی، حکم صادره، مغایر با موازین حقوقی و شرعی می شود و یا اینکه، اسناد و مدارک جدیدی کشف می شود که نشان می دهد حکم صادره، صحیح نبوده است.

در ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری، یکی از شیوه های خاص، برای اعاده دادرسی مقرر شده است که به موجب این ماده، در صورتی که رئیس قوه قضاییه یا رئیس دیوان عالی کشور یا دادستان کل کشور یا رئیس کل دادگستری استان و... تشخیص دهند که حکم قطعی مراجع قضایی، اعم از حقوقی و کیفری، با موازین شرعی مغایرت دارد، می توانند پرونده را برای رسیدگی و صدور حکم، به شعبه خاصی از دیوان عالی کشور ارسال نماید.

منظور از وکیل ماده 477 چه کسی است؟

در پاسخ به این سوال که وکیل ماده 477 چه کسی است، باید گفت منظور از وکیل ماده 477 ؛ وکلایی هستند که در مورد اعاده دادرسی ، با استناد به ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری، پرونده را پذیرفته و اعلام وکالت می کنند، در اصطلاح، وکیل ماده 477 نامیده می شوند. اگر پرونده ای در این زمینه داشته باشید با توجه به حساسیت پرونده، بهتر است پرونده را به وکیل ماده 477 بسپارید زیرا آنها با تجربه و آگاهی در خصوص این موضوع، می توانند بهترین راهکار را پیش بگیرند و در نهایت بهترین نتیجه را اخذ کنند. ممکن است رای صادر شده با آنچه انتظار داشتیم متفاوت باشد ولی از این جهت خیالمان راحت است که کار را به متخصص آن سپردیم و تمام تلاش خود را برای پرونده انجام دادیم.

درخواست اعاده دادرسی در چه شرایطی پذیرفته می گردد؟

درخواست اعاده دادرسی در مورد احکام محکومیت قطعی دادگاه ها، در موارد زیر پذیرفته می شود:

  • کسی به اتهام قتل شخصی محکوم شود و سپس زنده بودن وی محرز گردد.

  • چند نفر به اتهام ارتکاب جرمی محکوم شوند و ارتکاب آن جرم به گونه‌ ای باشد که نتوان بیش از یک مرتکب برای آن قائل شد.

  • شخصی به علت انتساب جرمی محکوم شود و فرد دیگری نیز به موجب حکمی از مرجع قضائی به علت انتساب همان جرم محکوم شده باشد، به طوری که از تعارض و تضاد مفاد دو حکم، بی گناهی یکی از آنان احراز گردد.

  • درباره شخصی به اتهام واحد، احکام متفاوتی صادر شود.

  • در دادگاه صالح ثابت شود که اسناد جعلی یا شهادت خلاف واقع گواهان، مبنای حکم بوده است.

  • پس از صدور حکم قطعی، واقعه جدیدی حادث و یا ظاهر یا ادله جدیدی ارائه شود که موجب اثبات بی گناهی محکوم علیه یا عدم تقصیر وی باشد.

  • عمل ارتکابی جرم نباشد و یا مجازات مورد حکم بیش از مجازات مقرر قانونی باشد.

در حالت کلی و بر اساس متن قانون کشور ما، تنها افراد زیر حق اعاده دادرسی دارند:

رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح؛ رییس کل دادگستری استان؛ رئیس دیوان عالی کشور؛ دادستان کل کشور؛ رییس قوه قضاییه در مواردی که افراد درگیر پرونده های کیفری می باشند و قصد اعاده دادرسی از طریق استناد به ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری را دارند باید در هنگام انتخاب وکیل دقت فراوانی داشته باشند. در چنین مواردی باید به وکیلی مراجعه کرد که متخصص در زمینه اعمال ماده 477 باشد که دارای تجربه کافی در ارائه اعاده دادرسی باشد.

وکیل متخصص ماده۴۷۷ معمولا از نحوه نگارش و ارائه درخواست اعاده دادرسی به خوبی آگاهی دارد و می داند که باید از چه طریقی اقدامات لازم را انجام دهد. هنگامی که حکم نهایی از دادگاه بدوی صادر می گردد، متهم فرصت دارد تا جهت اعاده دادرسی به مراجع قضایی مراجعه کند.  باید از این فرصت به بهترین نحو استفاده کند فلذا حضور وکیل متخصص اعمال ماده 477 می تواند بسیار کمک کننده باشد. وکیل ماده ۴۷۷ بر تمامی جوانب قانون تسلط دارد و می تواند جریان اعاده دادرسی را تسریع بخشد و مانع از تضییع حقوق موکل خود گردد.

اعاده دادرسی بر دو قسم است :

الف –متقاضی اعاده دادرسی به طور مستقل آن را درخواست نماید. (اعاده دادرسی اصلی)

ب –در اثنای یک دادرسی حکمی به عنوان دلیل ارائه شود و کسی که حکم یادشده علیه او ابراز گردیده نسبت به آن درخواست اعاده دادرسی نماید. (اعاده دادرسی طاری)

چنانچه دعوایی در دیوان عالی کشور تحت رسیدگی باشد و درخواست اعاده دادرسی نسبت به آن شود، درخواست به دادگاه صادرکننده حکم ارجاع می گردد. در صورت قبول درخواست یاد شده از طرف دادگاه، رسیدگی در دیوان عالی کشور تا صدور حکم متوقف خواهد شد.

مسئله ای که وجود دارد این است که اعاده دادرسی و اثبات شرایط آن کار چندان ساده ای نیست. به ‌نوعی این مسیر پیچیدگی هایی دارد. در واقع وکیل باید به دستگاه قضایی ثابت کند که مجری تعیین ‌شده او (قاضی) اشتباه کرده و برخی از شرایط لازم قانونی و یا شرعی را رعایت نکرده است. این کاری ‌نیست که به سادگی انجام شود. از این روست که انتخاب از بهترین وکلا در این حوزه بسیار تاثیرگذار ‌است.‌