از سویی دیگر، شغل مهندسی عمران جزو شغل‌های کاربردی حوزه صنعت و ساختمان است و بسیاری از شرکت‌ها و ادارات به دنبال استخدام مهندس عمران هستند. باتوجه به توضیحات گفته شده، افرادی بسیاری علاقه‌مندند در این حوزه به تحصیل پرداخته و پس از فارغ‌التحصیلی، به‌عنوان یک مهندس عمران موفق مشغول به کار شده و درآمد بالایی داشته باشند.

اما ویژگی های یک مهندس عمران موفق چیست؟ یک فرد فارغ‌التحصیل در رشته مهندسی عمران برای رسیدن به موفقیت باید چه مهارت‌هایی را کسب کرده و ارتقا دهد؟ در مقاله پیش رو برای رسیدن به پاسخ سوالات مطرح شده، پس از معرفی شغل مهندس عمران، به مهارت‌های موردنیاز یک مهندس عمران موفق خواهیم پرداخت.

معرفی شغل مهندسی عمران

رشته مهندسی عمران یکی از رشته‌های پرطرفدار شاخه فنی و مهندسی محسوب می‌شود. یک مهندس عمران مسئولیت طراحی، نظارت و اجرای پروژه های عمرانی مختلفی همچون پروژه های ساختمان‌سازی، ساخت جاده، سدسازی و ساخت پل و تونل را برعهده دارد. باتوجه به زمینه‌های کاری و تحصیلی گوناگون رشته مهندسی عمران، این رشته را مادر رشته‌های مهندسی می‌دانند. رشته عمران بازار کار نسبتا مناسبی برای فارغ‌التحصیلان مختلف این حوزه دارد و بسیاری از شرکت‌های مرتبط با پروژه‌های عمرانی و ساختمان‌سازی به دنبال استخدام مهندسین عمران از جمله استخدام مهندس عمران بدون سابقه کار هستند.

در حقیقت، مهندسان عمران بعد از فراغت از تحصیل، می‌توانند در دفاتر فنی یا کارگاه‌های ساختمانی مشغول به کار گردند. علاوه بر این، یک مهندس عمران می‌تواند با قبولی در آزمون نظام‌مهندسی، صلاحیت ورود به بازار کار مهندسی را پیدا کرده و حق امضا و مهر مهندسی داشته باشد. با این کار، می‌تواند در زمینه محاسبات، نظارت و اجرا به فعالیت بپردازد.

رشته مهندسی عمران دارای زیر شاخه‌های گوناگونی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری است و افراد با توجه به گرایش تحصیلی خود می‌توانند به فعالیت‌های مختلفی بپردازند. از جمله گرایش‌های کارشناسی ارشد رشته مهندسی عمران می‌توان به گرایش‌های زلزله، سازه، حمل و نقل، راه و ترابری، ژئوتکنیک، مهندسی و مدیریت ساخت، ساختمان‌های هوشمند، مهندسی محیط زیست و مهندسی خطوط راه‌آهن اشاره کرد.

گرایش‌های سازه، آب و سازه‌های هیدرولیکی، مدیریت منابع آب، سواحل بنادر و سازه‌های دریایی، مدیریت ساخت و محیط زیست نیز از جمله گرایش‌های مقطع دکتری رشته مهندسی عمران هستند.

مهارت‌های موردنیاز برای یک مهندس عمران موفق

سازمان‌ها و ادارات مختلف در هنگام استخدام مهندس عمران، مهارت‌ها و ویژگی های مختلف کارجویان را در نظر می‌گیرند و از میان آن‌ها مناسب‌ترین فرد را انتخاب و استخدام می‌کنند. اما این مهارت های شغلی که در مسیر رسیدن به موفقیت مهندسین عمران کمک‌کننده هستند، شامل چه مهارت‌هایی می‌شوند؟

در ادامه به مهم ترین مهارت‌هایی که برای یک مهندس عمران موفق ضروری است، اشاره خواهیم کرد.

مهارت‌های علمی و فنی

یک مهندس عمران برای اجرای پروژه های ساختمانی و طراحی سازه باید در طول دوران تحصیل، به دانش علمی رشته خود مسلط شود که از جمله این دانش‌ها می‌توان به شیمی، فیزیک، علوم کامپیوتر و زیست‌شناسی اشاره کرد. یک مهندس عمران با تسلط به این مباحث، از دانش بالایی در حوزه کاری خود برخوردار خواهد شد.

مهارت‌های ریاضی

یک مهندس عمران موفق در زمینه‌هایی همچون مهندسی حمل و نقل و مهندسی منابع آب، باید درک کامل و جامعی از آمار، جبر، حساب، هندسه و مثلثات داشته باشد.

مهارت‌های ارتباط نوشتاری

همان‌طور که در آگهی‌های استخدام مهندس عمران نیز اشاره شده است، یک مهندس عمران توانمند باید مهارت‌های ارتباط نوشتاری خوبی برای نوشتن گزارش‌های کاری، صورت وضعیت و مکاتبات اداری داشته باشد تا از این طریق بتواند با متخصصان دیگری از جمله معماران، کارفرمایان و تکنسین‌های دیگر ارتباط برقرار کند. علاوه بر این، مهندسین عمران برای برقراری ارتباط با شهروندان، ادارات و مقامات منتخب که امکان دارد سابقه کار در زمینه فنی مهندسی یا علمی را نداشته باشند نیز نیاز به مهارت‌های نوشتاری خوبی دارند.

مهارت‌های ارتباط شفاهی

همان‌طور که گفته شد، یک مهندس عمران مهارت های مختلفی باید داشته باشد که یکی از مهم ترین آن‌ها، مهارت‌های ارتباط شفاهی است. در واقع، مهندسین عمران باید بتوانند برای درک موثر نگرانی‌ها و خواسته‌های مشتریان، مسئولین و اعضای تیم، به صحبت‌های آن‌ها کاملا گوش داده و آن‌ها را درک کنند. از سویی دیگر، یک مهندس عمران باید قدرت بیان مناسبی داشته باشد تا بتواند به بهترین شکل ممکن و در سریع‌ترین حالت، خلاصه اطلاعات فنی و پیچیده را برای همکاران و مسئولین توضیح دهد.

مهارت‌های سازمانی

باتوجه به این که سازمان‌ها و ادارات مختلف در هنگام استخدام مهندس عمران بر روی داشتن ویژگی‌‌هایی همچون توانایی فعالیت هم‌زمان بر روی چندین پروژه، مدیریت پروژه و سازماندهی اطلاعات پروژه تاکید می‌کنند، یک مهندس عمران موفق باید دارای مهارت‌های سازمانی مناسبی باشد.

استفاده از ابزار نقشه برداری

یک مهندس عمران موفق باید با روش استفاده از ابزارهای نقشه برداری مختلف که برای اندازه‌گیری و علامت‌گذاری در پروژه‌های راه‌سازی و ساختمانی به کار می‌رود، آشنا باشد.

دانش آزمایش‌های مصالح ساختمانی

یکی دیگر از ویژگی‌های مهندسین عمران موفق، دانش مناسب درباره آزمایش‌های مختلف مصالح ساختمانی مانند تست بتن پیش از بتن ریزی، تست خاک و تست قیر است.

مهارت تصمیم گیری

یک مهندس عمران برای موفقیت در کار خود باید دارای مهارت های مختلف توسعه فردی از جمله قدرت تصمیم گیری باشد. این فرد باید با تحلیل داده های موجود و درنظرگرفتن شرایط مختلف پروژه و راه حل های مختلف، بهترین تصمیم ممکن را بگیرد.

مهارت در زمینه نرم افزارهای تخصصی و زبان انگلیسی

یکی از مهم ترین شرایط استخدام مهندس عمران، تسلط به نرم افزارهای تخصصی این حوزه محسوب می‌شود. نرم افزارهای تخصصی مختلفی در رشته مهندسی عمران وجود دارند که به دلایلی همچون مدل‌سازی، طراحی سازه یا تحلیل مسائل موجود در گرایش‌های گوناگون این رشته به کار می‌روند که از جمله آن‌ها می‌توان به نرم‌افزارهایی همچون اتوکد، ایتبس و GIS اشاره کرد.

در نتیجه، یک مهندس عمران موفق باید برای گذراندن دوره های موردنیاز گرایش خود برنامه ریزی کرده و نرم افزارهای ضروری را فرا بگیرد. زبان انگلیسی نیز مانند هر رشته دیگری در رشته مهندسی عمران نیز کاربرد دارد و یک مهندس عمران برای موفقیت در حوزه کاری خود باید برای یادگیری زبان انگلیسی و تسلط در این مهارت نیز وقت بگذارد.

جمع‌بندی و سخن پایانی

در این مقاله به معرفی شغل مهندسی عمران و مهارت‌های موردنیاز یک مهندس عمران موفق پرداختیم. همان‌طور که گفته شد، این رشته جزو رشته‌های پرتقاضا بوده و بسیاری از شرکت‌ها و ادارات به دنبال استخدام مهندس عمران هستند.

از جمله مهارت‌هایی که یک مهندس عمران برای موفقیت در حوزه کاری خود به آن نیاز دارد، می‌توان به مهارت‌های علمی و فنی، مهارت‌های ریاضی، مهارت‌های ارتباط نوشتاری، مهارت‌های ارتباط شفاهی، مهارت‌های سازمانی، نقشه برداری، دانش آزمایش‌های مصالح ساختمانی، مهارت تصمیم گیری و مهارت در زمینه نرم افزارهای تخصصی و زبان انگلیسی اشاره کرد.