در مقایسه بورس و طلا و مسکن، مردم روی گزینه‌ای سرمایه‌گذاری می‌کنند که نسبت به نرخ تورم بازدهی بالاتری داشته باشد. بررسی ضریب بازدهی بازارهای سرمایه‌گذاری در چند سال اخیر به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند که مطمئن‌ترین و پرسودترین بازار مالی را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند. در این مقاله ابتدا قصد داریم درباره بهترین بازار مالی برای سرمایه‌گذاری صحبت کنیم و در ادامه به مقایسه بورس و طلا و مسکن بپردازیم. اگر قصد سرمایه‌گذاری در این بازارهای مالی را دارید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

کدام بازار مالی برای سرمایه گذاری بهتر است؟

در مقایسه بورس و طلا و مسکن به عنوان بازارهای مالی پرطرفدار، سرمایه‌گذاران باید به این نکته توجه داشته باشند که برای موفقیت در هر یک از این سه بازار مالی باید بهترین و قوی‌ترین عملکرد خود را به نمایش بگذارند و قبل از اینکه بهترین بازار مالی برای سرمایه‌گذاری را انتخاب کنند، اطلاعات، آگاهی و دانش خود را درباره هر یک از این سه بازار افزایش دهند.

اگر به دنبال بهترین بازار مالی در مقایسه بورس و طلا و مسکن هستید، ضریب بازدهی هر یک از آن‌ها را در سال‌های اخیر مورد بررسی قرار دهید. با مقایسه شاخص‌های اقتصادی و آمارهای به دست آمده از میزان بازدهی بازارهای مالی می‌توان به این نتیجه رسید که بازدهی بازار بورس بیشترین سود را نصیب سهامداران کرده است و بهترین بازار سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود.

بعد از بازار بورس، به ترتیب بازار طلا و بازار مسکن بیشترین میزان سود و بازدهی را به دست آورده‌اند. اما به نظر شما در مقایسه بورس و طلا و مسکن برای انتخاب بهترین بازار مالی برای سرمایه‌گذاری فقط توجه به میزان بازدهی آن‌ها کافی است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که خیر‌، سرمایه‌گذاران علاوه بر بازدهی حتما باید به نکات دیگری مانند نقد شوندگی، مدیریت ریسک، سهولت انجام معاملات و شفافیت مالیاتی هم توجه داشته باشند. علاوه بر این نکات عوامل اقتصادی دیگری مانند میزان نرخ تورم، کسری بودجه دولت، قیمت جهانی مواد اولیه و احیا شدن یا نشدن برجام نیز در انتخاب بهترین نوع سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی تاثیرگذار هستند.

منبع تصویر : موسسه مطالعات اقتصادی بامداد

معرفی و مقایسه بورس و طلا و مسکن

در این بخش قصد داریم به مقایسه بورس و طلا و مسکن بپردازیم. سرمایه‌گذاران اگر با خوبی با اصول سرمایه‌گذاری آشنا نباشند، کار سختی را در پیش خواهند داشت. هر چه تجربه، اطلاعات، دانش و آگاهی فرد بیشتر باشد، در مقایسه بورس و طلا و مسکن به عنوان سه بازار مالی محبوب در بین مردم ایران نیز عملکرد موفقیت آمیزی خواهد داشت و به سود خوبی دست پیدا خواهد کرد. در واقع قبل از سرمایه‌گذاری در بورس، طلا یا مسکن باید به خوبی با مواردی از قبیل ریسک یا خطر پذیری، ویژگی‌های شخصیتی یک فرد سرمایه‌گذار و عوامل مالی شامل میزان درآمد، بدهی‌ها و مخارج روزمره آشنا باشید.

  • بازار بورس

بهترین نوع سرمایه‌گذاری در ایران که با پول کم هم امکان‌پذیر خواهد بود، سرمایه‌گذاری در بازار بورس است. در بازار بورس سرمایه سهامداران چندین برابر می‌شود‌. کمترین مبلغ سرمایه در بورس 500 هزار تومان است و در هر جای دنیا که باشید می‌توانید در بازار بورس شرکت کنید. بالا بودن میزان سود در بازار بورس نسبت به بازارهای دیگر مانند طلا و مسکن، عدم نیاز به سرمایه‌های هنگفت و زیاد و سرعت بالای نقد شوندگی از مهم‌ترین مزایای بازار بورس به شمار می‌رود.

اگر قصد فعالیت در بازار بورس را دارید، برای انتخاب کارگزاری بورس می توانید اینجا  کلیک کنید.

طبق نمودار بالا بازدهی شاخص بورس در طول هشت ماه اخیر یعنی از فروردین تا انتهای آبان ماه برابر با سه درصد است. به این نکته توجه داشته باشید که علاوه بر بازار بورس، بازار مالی سنتی طلا و سکه نیز به سرمایه خیلی زیادی نیاز ندارد اما با توجه به وجود حباب کاذب در بازار طلا در صورت ترکیدن حباب ممکن است سرمایه افراد به نصف کاهش پیدا کند و به جای سود کردن ضرر زیادی را متحمل شوند. به همین دلیل است که سرمایه‌گذاری در بازار بورس به عنوان یک روش نوین طرفداران بیشتری را به خود جذب کرده است.

  • بازار طلا

یکی دیگر از بازارهای مالی جذاب برای سرمایه‌گذاری بازار طلا است که توجه بسیاری از مردم ایران و جهان را به خود جلب کرده است. این بازار برای سرمایه‌گذارانی که قدرت ریسک پذیری پایینی دارند و اطلاعات اقتصادیشان بالاست، بهترین و مطمئن‌ترین انتخاب برای سرمایه‌گذاری است. گاهی اوقات به دلیل ایجاد نوسانات شدید در بازار، خرید و فروش طلا در صرافی‌ها متوقف می‌شود. در چنین شرایطی بهترین و مناسب‌ترین روش جایگزین این است که در بازار بورس به خرید و فروش طلا بپردازند. در هشت ماهه اول سال 1401 میزان بازدهی بازار طلا 18.5 درصد بوده است.

  • بازار مسکن

سرمایه گذاری در بازار مسکن رابطه مستقیمی با دلار دارد.‌ با افزایش قیمت دلار قیمت مسکن هم افزایش می‌یابد. کمبود تقاضا در بازار مسکن یکی از بزرگ‌ترین مشکلات این بازار مالی محسوب می‌شود و با گران شدن مسکن افراد بسیار کمی توانایی پرداخت مبلغ مورد نیاز برای خرید مسکن را دارند.‌ میزان قدرت نقدشوندگی در مقایسه بورس و طلا و مسکن از بین این سه بازار مالی در بازار مسکن پایین‌تر است. طبق نمودار بالا میزان بازدهی بازار مسکن در هشت ماهه نخست سال 1401 برابر با 33 درصد گزارش شده است.‌

جمع‌بندی

در این مقاله به مقایسه بورس و طلا و مسکن به عنوان سه روش پرطرفدار سرمایه‌گذاری در ایران پرداختیم و بر اساس بازدهی شاخص بورس و طلا و مسکن متوجه شدید که بهترین روش سرمایه‌گذاری در ایران ورود به بازار بورس و خرید سهام است. امروزه پلتفرم‌های معتبر زیادی زیادی در فضای اینترنت وجود دارد که به سرمایه‌گذاران خرد در پیدا کردن بهترین و معتبرترین نهادهای مالی کمک زیادی می‌کنند.

در این پلتفرم‌ها بهترین کارگذاری‌ها برای ثبت نام در بازار بورس با یکدیگر مقایسه شده‌اند. آموزش کامل نحوه ثبت نام در بازار بورس ومعرفی بهترین کارگزاری‌های بورس از خدمات دیگر این پلتفرم‌های آنلاین محسوب می‌شوند. امیدواریم از مطالعه مقاله مقایسه بورس و طلا و مسکن نهایت استفاده را برده باشید.